printlogo


کد خبر: 290278تاریخ: 1403/5/24 00:00
واکنش ایران به بیانیه تروئیکای اروپا: در دفاع از حقوق خود از کسی اجازه نمی‌گیریم
ناغافل می‌زنیم

گروه سیاسی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در واکنش به بیانیه 3 کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان که از ایران خواسته بودند «از حملاتی که به تشدید تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود خودداری کند»، طی سخنانی تاکید کرد ایران در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود و نیز کمک به استقرار ثبات پایدار در منطقه و ایجاد بازدارندگی در مقابل منشأ حقیقی و منبع واقعی ناامنی و تروریسم در منطقه، قاطع و مصمم است و در استفاده از حقوق شناخته شده خویش، از کسی اجازه نمی‌گیرد.
ماجرای بیانیه یکجانبه 3 کشور اروپایی و واکنشی که سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان به آن داشت، از جمله‌ای آغاز می‌شود که این روزها از زبان دیپلمات‌ها و سران کشورهای غربی و بعضا منطقه‌ای بسیار شنیده می‌شود: «توافق برای آتش‌بس فوری». این جمله چند روزی است ورد زبان دیپلمات‌های غربی شده است، آن هم در حالی که بیش از 10 ماه از جنگ صهیونیست‌ها علیه مردم غزه می‌گذرد و با 40 هزار شهیدی که در این 315 و اندی روز از مردم بی‌دفاع غزه گرفته شده، به یکباره غرب یادش افتاده باید در باریکه غزه آتش‌بس فوری برقرار شود!
مساله اصلی اما نه اتمام جنگ در غزه که نجات اسرائیل از خطایی است که بامداد دهم مرداد در قلب تهران انجام داد. در پی این اقدام تروریستی و تهدید قاطع ایران به «خونخواهی میهمان عزیز» بود که تلاش‌های آمریکا و غرب برای نجات اسرائیل آغاز شد اما هر بار ایران با جدیت بیشتری به حق دفاع خود از حاکمیتش تاکید کرد. 
* بیانیه تروئیکای اروپا
روز دوشنبه 22 مرداد برای سران تروئیکای اروپا روز پرکاری بود. آنها در این روز 2 بیانیه برای انصراف ایران از حمله به اسرائیل صادر کردند؛ در یک بیانیه، کشورهای اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا به همراه آمریکا، مشترکا از ایران خواستند از حمله به اسرائیل خودداری کند. در بیانیه این کشورها، آمده بود: «ما رهبران ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا درباره وضعیت خاورمیانه گفت‌وگو کردیم. ما از ایران می‌خواهیم تهدیدات مستمر خود مبنی بر حمله نظامی علیه اسرائیل را کنار بگذارد و درباره پیامدهای جدی آن برای امنیت منطقه در صورت وقوع چنین حمله‌ای بحث کردیم».
همچنین سران 3 کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه نیز در بیانیه دیگری بدون اشاره به آتش‌افروزی‌ها و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در غزه و منطقه غرب آسیا، از «ایران و متحدانش» خواستند از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند، خودداری کنند. این بیانیه از سوی «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان منتشر شد.
سران این 3 کشور با اشاره به مذاکرات آتش‌بس در غزه، خاطرنشان کردند: «ما از تلاش‌های شرکای خود در قطر، مصر و ایالات متحده برای حصول توافق بر سر آتش‌بس و آزادی اسرا استقبال می‌کنیم. ما بیانیه مشترک شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، رئیس‌جمهور السیسی و همچنین رئیس‌جمهور بایدن مبنی بر از سرگیری فوری مذاکرات را تأیید می‌کنیم. ما نیز معتقدیم تاخیر بیشتری نباید وجود داشته باشد».
اشاره تروئیکای اروپا به بیانیه روز پنجشنبه 18 مرداد کشورهای آمریکا، قطر و مصر است که مشترکا اعلام کردند توافق برای توقف درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرا تکمیل شده و باید بدون تاخیر نهایی شود. طبق این بیانیه، «پس از ماه‌ها فعالیت، میانجیان آماده هستند پیشنهاد نهایی را به حماس و اسرائیل ارائه کنند». این کشورها در بیانیه‌شان ادعا کردند «تنها جزئیات توافق باقی مانده است و باید روی آن کار شود».
به یکباره توافقی که صاحب‌نظران معتقدند بارها و بارها با کارشکنی اسرائیل به سرانجام نرسیده، در بیانیه مشترک آمریکا، قطر و مصر به حصول توافق نزدیک شد! تلاشی دیگر از سوی آمریکا و متحدانش تا ایران را از انتقام سخت خود منصرف کند و سپس بیانیه‌ها و رایزنی‌ها در همین خصوص از سوی محور غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش آغاز شد و در نهایت 3 کشور اروپایی نیز بیانیه یکجانبه‌ای را صادر کردند که با واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان رو به رو شد. 
* ایران برای دفاع از خود اجازه نمی‌گیرد
در پی صدور بیانیه تروئیکای اروپای، دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد ایران در دفاع از حقوق شناخته‌شده خود از کسی اجازه نمی‌گیرد. ناصر کنعانی اظهار داشت: بیانیه سران 3 کشور اروپایی در حالی منتشر شده که در اثر بی‌تفاوتی کشورهای غربی و حامی رژیم اسرائیل، ارتکاب انواع جنایات بین‌المللی از جمله نسل‌کشی و جنایات جنگی این رژیم علیه ملت بی‌دفاع فلسطین استمرار دارد و بی‌کیفرمانی مقامات صهیونیستی، وقاحت آنها در ارتکاب شنیع‌ترین جرائم و جنایات بین‌المللی را افزوده است.
کنعانی با اشاره به وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه گفت: در شرایطی که سازمان ملل متحد و شورای امنیت آن بیش از 10 ماه است که در ایجاد بازدارندگی علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی ناتوان هستند، ابعاد جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و ترورهای فراسرزمینی آن در دیگر کشورهای منطقه هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و در کمال تعجب هیچ اقدام عملی و موثر از سوی کشورهای غربی از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس برای توقف یا مقابله با این جنایات مشاهده نمی‌شود.
کنعانی افزود: بیانیه 3 کشور یادشده، بدون هیچ اعتراضی به جنایات و جرائم بین‌المللی رژیم صهیونیستی، به صورت وقیحانه‌ای از جمهوری اسلامی ایران برای عدم اقدام تنبیهی و بازدارنده علیه رژیم متجاوز به حاکمیت و تمامیت سرزمینی خویش، درخواست می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چنین درخواست‌هایی فاقد منطق سیاسی، مغایر کامل با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل و مطالبه‌ای زیاده‌خواهانه است و به منزله حمایت علنی و عملی از منشأ جنایات بین‌المللی و تروریسم در منطقه و تشویق و پاداش به آمرین و عاملان ارتکاب نسل‌کُشی، جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و تروریسم به‌شمار می‌رود.
کنعانی افزود: اگر کشورهای یادشده واقعا به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند، باید برای یک بار هم که شده، در برابر جنگ‌افروزی و ماجراجویی رژیم آپارتاید اسرائیل به‌طور عملی بایستند و جنگ علیه غزه و کشتار فجیع و هولناک زنان و کودکان و شهروندان بی‌دفاع فلسطین را فورا متوقف کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد بی‌عملی دولت‌ها و شورای امنیت سازمان ملل در برابر وحشی‌گری رژیم سفاک صهیونیستی، همچنین حمایت سیاسی و نظامی گسترده دولت‌های غربی از این رژیم، عامل اصلی گسترش بحران در منطقه است و البته حامیان رژیم اسرائیل باید در برابر جنایات در حال انجام و بدون حد و مرز در غزه و غرب آسیا پاسخگو باشند.
* العربیه الجدید: ایران به غربی‌ها «نه» گفت!
به دنبال تلاش‌ها و تکاپوهای غرب برای انصراف ایران و محور مقاومت از دادن پاسخ سخت به رژیم صهیونیستی، رسانه قطری العربی الجدید به نقل از یک منبع مطلع ایرانی خبر داد که تهران به طرف‌هایی که با آن تماس گرفته بودند، گفته پاسخ به رژیم صهیونیستی «حتمی است و لغو نمی‌شود».
بر همین اساس، منابع مطلع ایرانی به رسانه قطری «العربی الجدید» گفته‌اند طرف‌های اروپایی و آمریکایی در تماس‌های خود با تهران از سیاست چماق و هویج برای منصرف کردن این کشور از پاسخ به رژیم صهیونیستی استفاده کرده و گفته‌اند این طرف‌ها پیشنهاداتی ارائه کردند که شامل «توسعه روابط ایران و اروپا و از سرگیری مذاکرات با هدف لغو تحریم‌ها به شکل جدی‌تر از قبل» می‌شد. این منابع می‌گویند در سایه ترس از گسترش درگیری در منطقه و تبدیل آن به جنگ گسترده و همه‌جانبه، طرف ایرانی هشدارها و پیشنهادهای «غیر جدی» درباره مذاکرات آتش‌بس غزه، از سرگیری مذاکرات هسته‌ای و... را رد کرده است.
به گفته این منابع، ایران به طرف‌های دیگر اطلاع داده که مداخله آمریکا یا غرب در هرگونه حمله رژیم صهیونیستی منجر به شعله‌ور شدن جنگی همه‌جانبه در منطقه می‌شود و افزایش تماس‌های مستقیم اروپا در روزهای اخیر پس از شکست میانجی‌گری صورت گرفته بین ایران و آمریکا برای متقاعد کردن تهران به عدم حمله به سرزمین‌های اشغالی بوده است.
* حق دفاع مشروع ایران ربطی به آتش‌بس غزه ندارد
ایران از روز شهادت اسماعیل هنیه و تهدید کشورمان به خونخواهی میهمان عزیز خود، کانون توجهات و تماس‌هایی است که گویی تمامی ندارند و جملگی از سوی طرف‌های غربی و بعضا منطقه‌ای دنبال می‌شوند. از تماس تلفنی مکرون با دکتر پزشکیان گرفته تا تماس صدر اعظم آلمان با رئیس‌جمهور و همین طور گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ایتالیا با علی باقری، سرپرست وزارت خارجه و... غربی‌ها یک لحظه را برای انصراف ایران از انتقام سخت از دست نمی‌دهند. سفر ناگهانی وزیر خارجه اردن به کشورمان در روز 14 مردادماه که پس از 2 بار تماس تلفنی او و همتای مصری‌اش با باقری صورت گرفت نیز در همین راستا است. نهایتا غرب و متحدان منطقه‌ای‌اش به رهبری آمریکا سعی کردند پاسخ سخت ایران به اسرائیل را به موضوع آتش‌بس در غزه گره بزنند که در همین خصوص، نمایندگی کشورمان در سازمان ملل به صراحت گفت: «حق دفاع مشروع ایران ارتباطی به آتش‌بس غزه ندارد». نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: «امنیت و حاکمیت ملی ما در اقدام تروریستی اخیر رژیم اسرائیل نقض شده است. ما حق دفاع مشروع داریم و این ارتباطی با آتش‌بس غزه ندارد اما امیدواریم پاسخ ما در زمان و به‌‌گونه‌ای صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی 
نزند».
حال که مسؤولان کشورمان آب پاکی را روی دست غربی‌ها و متحدان منطقه‌ای‌شان ریخته‌اند، همه متفق‌القول هستند که پاسخ ایران به خونخواهی شهید اسماعیل هنیه حتمی است. زمان، چگونگی و مکان آن را نیز خود تعیین می‌کنیم. 
***
پزشکیان: پاسخ تنبیهی به متجاوز را حق خود می‌دانیم
نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ایران، عدم حمله تهران به رژیم صهیونیستی را خواستار شد.
در تماس تلفنی شامگاه دوشنبه «کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس با مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دو طرف درباره راهکارهای برقراری صلح و ثبات در منطقه و جهان، همچنین راه‌های ارتقای روابط دو کشور گفت‌وگو کردند.
رئیس جمهور در این گفت‌وگوی تلفنی، سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایت‌های بی‌سابقه و ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه و اقدامات تروریستی این رژیم در منطقه، همچنین حمایت برخی کشورهای غربی از این رژیم را اقدامی مغایر با موازین بین‌المللی و غیرمسؤولانه دانست که با تشویق رژیم صهیونیستی به تداوم جنایات خود، صلح و امنیت منطقه و جهان را به خطر انداخته است.
پزشکیان با بیان اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران جنگ در هیچ نقطه‌ای از جهان به نفع هیچ کشوری نیست، پاسخ تنبیهی به متجاوز را حق قانونی کشورها و راهکاری برای توقف جنایت و تجاوزگری دانست.
رئیس جمهور همچنین با استقبال از ارتقای سطح روابط 2 کشور و آغاز مذاکرات هسته‌ای، عمل به همه تعهدات از سوی طرفین را شرط موفقیت این گفت‌وگوها دانست.
«کی‌یر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس نیز در این مکالمه ضمن تأکید بر ضرورت پایان جنگ غزه و آغاز سریع امدادرسانی به مردم این منطقه، کمک بیشتر ایران در این زمینه را خواستار شد.
نخست‌وزیر انگلیس با اعلام آمادگی کشورش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید، ابراز امیدواری کرد سفرای جدید 2 کشور هر چه سریع‌تر مأموریت خود را آغاز کنند.

Page Generated in 0/0055 sec