printlogo


کد خبر: 290288تاریخ: 1403/5/24 00:00
پیام سنوار از غزه درباره دور جدید گفت‌و‌گوها با رژیم صهیونیستی
مذاکره پس از آتش‌بس
رهبر حماس این روز‌ها چگونه به همه مناطق غزه سرکشی می‌کند

گروه بین‌المللی: روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌ الاوسط در شماره دیروز خود به نقل از منابع نزدیک به حماس به انتشار گزارشی  از نحوه اداره مقاومت اسلامی فلسطین توسط فرمانده افسانه‌ای آن یحیی سنوار پرداخت. این روزنامه با ذکر اینکه تنها افراد بسیار مورد اعتماد سنوار از محل حضورش خبر دارند، نوشت: «هیچ‌کس در حماس چه آنهایی که داخل فلسطین هستند و چه کسانی که در خارج به سر می‌برند، مکان یحیی سنوار را نمی‌دانند».
از زمان آغاز جنگ غزه، هیچ تصویر و ویدئویی از یحیی سنوار منتشر نشده است؛ تنها یک بار ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار ویدئویی از داخل یکی از تونل‌ها مدعی شد فرد داخل سنوار است. نظامیان اشغالگر همچنین بارها مدعی شده‌اند توانسته‌اند به محل حضور او نزدیک شوند اما هر بار دست خالی بازگشته‌اند. حال منابع نزدیک به حماس به الشرق‌ الاوسط گفته‌اند او به عنوان مغز متفکر عملیات توفان‌ الاقصی، این روزها از داخل تونل‌های هزارتوی زیر خاک غزه جنگ را پیش می‌برد. افراد معدود مورد وثوق رهبر جدید این جنبش، حلقه وصل میان او و دیگر فرماندهان میدانی آن هم در صورت ضرورت و از طریق راه‌های بسیار پیچیده هستند. الشرق الاوسط همچنین به نقل از یک منبع ارشد حماس نوشت: «پس از فراهم شدن شرایط امنیتی خاص، یحیی سنوار می‌تواند تماس تلفنی داشته باشد، هرچند برقراری مکالمات تلفنی نیاز به مقدمات زمانبری داشت اما در نهایت این مقدمات انجام شد. او در بسیاری مناطق حضور دارد و هر هفته و گاهی ماهی یک بار دستورالعمل‌ها را به مقامات جنبش انتقال می‌دهد. این دستور‌العمل‌ها روی کاغذ مکتوب شده و به امضای سنوار می‌رسد اما کسی چگونگی انتقال آنها را نمی‌داند. او گفت به احتمال زیاد این دستورالعمل‌ها به شکل دستی و با محرمانگی کامل از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود».
بر اساس این گزارش اعتقاد بر این است «محمد سنوار» برادر فرمانده افسانه‌ای و رئیس حکومت غزه  که خود از فرماندهان ارشد  گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی این جنبش است، مخفیگاه‌ها و تحرکات او را مدیریت می‌کند. محمد خود نیز بشدت تحت تعقیب رژیم اشغالگر اسرائیل قرار دارد و از برنامه‌ریزان اصلی عملیات توفان‌ الاقصی به شمار می‌رود. همچنین یک عضو حماس در خارج از فلسطین به الشرق الاوسط گفته علاوه بر تماس‌های بسیار معدود، یحیی سنوار ۲ مرتبه پیام‌ مکتوب و یک بار نیز پیام صوتی برای میانجی‌گران درباره مذاکرات ارسال کرده است. بر این اساس، سنوار به طور کامل در جریان روند مذاکرات قرار دارد و پیش از ارائه هر ابتکاری بخوبی آن را بررسی می‌کند. او ترجیح می‌داد خود در مذاکرات حضور داشته باشد، چرا که بخوبی طرز تفکر اسرائیلی‌ها را می‌داند. این عضو در ادامه افزود: «برخلاف مسائلی که مطرح می‌شود و بسیاری آن را ترویج می‌دهند، یحیی سنوار بارها از انعطاف‌پذیری در بسیاری از مراحل مذاکرات حمایت کرده و این موضع حتی میانجی‌ها را نیز شگفت‌زده کرده است. او به عنوان یک مذاکره‌کننده سرسخت شناخته می‌شود که می‌خواهد به شرایطی دست یابد که بر اساس آن اجماع فلسطینی‌ها وجود داشته باشد؛ همزمان او شدیدا می‌خواهد کشتار و خونریزی را متوقف کند و به دنبال پایان جنگ است».
* شرط سنوار برای مذاکرات جدید
روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش داد یحیی سنوار دوشنبه‌شب گذشته پیامی برای  دولت‌های میانجیگر عربی ارسال کرده و برای مشارکت در مذاکرات آتش‌بس با رژیم صهیونیستی پیش‌شرط تعیین کرده است. به گفته این منابع، رهبر جدید حماس در این پیام به مصر و قطر اطلاع داده تنها در صورت توقف عملیات نظامی ارتش اشغالگر در غزه، تیم مذاکره‌کننده حماس حاضر است در مذاکرات حضور یابد. حماس  یک روز جلوتر از این پیام سنوار، روز یکشنبه در واکنش به بیانیه سه‌جانبه مصر، قطر و آمریکا تأکید کرده بود میانجی‌ها باید طرحی ارائه کنند که مبتنی بر مفاد مورد توافق در مذاکرات قبلی  (12 تیر ماه) باشد، نه اینکه مذاکرات جدیدی آغاز شود. حماس همچنین آغاز دورهای جدیدی از مذاکرات یا طرح پیشنهادهای تازه را فقط پوششی برای تجاوزگری‌های اسرائیل دانست.
* حمله موشکی قسام به تل‌آویو
سه‌شنبه گذشته در سیصدودوازدهمین روز از عملیات توفان الاقصی، شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد در واکنش به جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه تل‌آویو را هدف ۲ موشک‌ «ام 90» قرار داده است. یکی از فرماندهان گردان‌های قسام به شبکه الجزیره گفت این ۲ موشک از منطقه‌ای پرتاب شد که خودروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی در آنجا مستقر شده بودند. رژیم کودک‌کش هم اعتراف کرد بدون اینکه آژیر هشدار به صدا دربیاید 2 موشک از جنوب نوار غزه شلیک شد که یکی از آنها به نزدیکی سواحل تل‌آویو اصابت کرده است. گردان‌های قسام همچنین از منهدم کردن یک عراده تانک مرکاوای اسرائیلی در منطقه الزنه در شرق خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه با بشکه انفجاری خبر داد. همچنین حماس یک تانک مرکاوای دیگر را هم در منطقه زلاطه در شرق رفح واقع در جنوب نوار غزه با راکت «یاسین 105» هدف قرار داده است.
* حزب‌الله تجهیزات جاسوسی اسرائیل را منهدم کرد
حملات مقاومت اسلامی لبنان  به مواضع ارتش کودک‌کش در شمال فلسطین اشغالی بدون وقفه ادامه دارد. در جدیدترین تحولات صبح دیروز ۲ عملیات جدید انجام شد. حزب‌الله لبنان در بیانیه نخست دیروز اعلام کرد در حمایت از مردم غزه و نیروهای مقاومت فلسطین، ساعت 8:35 صبح سه‌شنبه به وقت محلی تجهیزات جاسوسی ارتش دشمن را در پایگاه «مسکاو عام» منهدم کرده است. در بیانیه دوم نیز اعلام شد گروهی از نظامیان صهیونیست در اطراف پایگاه «میتات» هدف حمله راکتی قرار گرفتند. حزب‌الله تاکید کرده است عملیات‌هایش تا زمان تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه ادامه خواهد داشت.
***
قدومی: توفان الاقصی برای تأمین امنیت منطقه بود
نماینده جنبش حماس در ایران در مراسم بعدازظهر دیروز به مناسبت بزرگداشت شهید اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین  با حضور شخصیت‌های برجسته لشکری، کشوری و سیاسی ایران و سفرای کشورهای اسلامی و حامی مردم فلسطین که در وزارت امور خارجه برگزار شد، سخنرانی کرد. خالد قدومی گفت: «ما داریم درباره حادثه دردناکی صحبت می‌کنیم که یک جنایت تروریستی است. اگر این اتفاق در جای دیگری بود می‌دیدیم چگونه شورای امنیت بند 7 را فعال می‌کرد. همه دیدند مستکبران چگونه دوگانه برخورد می‌کنند. به این دلیل که هنیه برای منطقه خود آرامش می‌خواست، او را ترور کردند. ما توفان الاقصی را آغاز کردیم و دنبال امنیت بودیم اما اکثریت دنیا دارند این جنایت را می‌بینند. آلمان، انگلیس، آمریکا و فرانسه در کنار این رژیم قرار گرفته‌اند». وی تاکید کرد: «ما داریم به بشریت خدمت می‌کنیم تا متوجه شوند که این رژیم دشمن بشریت است. همین نتانیاهو، فؤاد شکر و اسماعیل هنیه را ترور می‌کند. انتقام از مجرمان ترور هنیه حق رسمی است».
***
پوتین: از فاجعه انسانی در غزه غافل نیستیم
رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان  فلسطین در مسکو اعلام کرد تمام تلاش خود را برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به کار می‌گیرد و از فاجعه انسانی در غزه نیز غافل نیست. پوتین در این دیدار گفت:‌ «به ‌رغم اوضاع مربوط به عملیات نظامی ویژه (حمله روسیه به اوکراین)، روسیه از آنچه در خاورمیانه رخ می‌دهد غافل نیست و مسکو با نگرانی و دردمندی، فاجعه انسانی در فلسطین را دنبال می‌کند و برای حمایت از مردم فلسطین، نهایت تلاش خود را می‌کند».
پوتین همچنین گفت: «روسیه درباره مساله فلسطین موضع ثابتی دارد و ما از تشکیل کشور فلسطین مستقل بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی (راه‌حل دودولتی) حمایت می‌کنیم».

 


Page Generated in 0/0057 sec