printlogo


کد خبر: 290293تاریخ: 1403/5/25 00:00
رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما در نشست عملی برنامه حسینیه معلی:
۳۰ میلیون نفر مخاطب «حسینیه معلی» بودند

گروه فرهنگ و هنر: نشست علمی برنامه «حسینیه معلی» با حضور مدیران شبکه ۳، عوامل این برنامه و مدیران مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما در سالن شهید صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
نجم‌الدین شریعتی مجری، سیدبشیر حسینی کارگردان، سعید ستودگان تهیه‌کننده، مهدی بلوکات قائم‌مقام شبکه ۳ و محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما از جمله حاضران در این نشست بودند.
نجم‌الدین شریعتی، مجری «حسینیه معلی» که اجرای این نشست را بر عهده داشت در ابتدا طی سخنانی گفت: قرار است در این نشست برنامه را عالمانه تحلیل کنیم. آقای فروغی، مدیر شبکه ۳ از همان روزهای اول جانانه برنامه را حمایت کرد.
وی اضافه کرد: طبق آخرین آمار مرکز تحقیقات صداوسیما، «حسینیه معلی» یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سال‌های اخیر تلویزیون بود که توضیحات درباره چگونگی این آمار توسط رئیس مرکز تحقیقات ارائه می‌شود.
شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات در ادامه تصریح کرد: ما در عصری هستیم که وضعیت تماشای تلویزیون‌های خطی در دنیا کاهشی است و برودکست در رقابتی جدی با فضای برودبند مخاطبانش را واگذار کرده است.
وی با اشاره به آمار مخاطبان «حسینیه معلی» اظهار کرد: سال قبل مخاطب این برنامه ۳۶ درصد بود که امسال به عدد ۴۳ درصد رسیدیم. ما ماهانه میزان مخاطب برنامه‌های شاخص را می‌سنجیم. ملاک ما در آمار آخرین نظرسنجی‌هاست. برای این برنامه هم آخرین آمار در نظر گرفته شد. برای ۱۳ قسمت ۴۳ درصد است، یعنی بیش از ۳۰ میلیون نفر باید آن را دیده باشند. آخرین فصل «عصر جدید» ۴۶ درصد بود که یک مسابقه استعدادیابی با فضای سرگرمی بود و این برنامه در زمان‌بندی کوتاه و فضایی که دارد خیلی به آن میزان نزدیک است.
شاکری‌نژاد یادآور شد: ۷۵ درصد مردم در نظرسنجی‌ها به ما گفتند در دهه اول محرم در هیات‌ها شرکت کرده‌اند و در عین حال این برنامه ۴۳ درصد مخاطب داشته است؛ اینها در جامعه‌ای مثل کشور ما که با این حجم از تهاجم فرهنگی مواجه است که هیچ کشوری در دنیا با آن مواجه نیست نوعی اتفاق است. در چنین فضایی این برنامه رکورد برنامه‌های محرمی سیما را شکسته است.
وی با اشاره به میزان مخاطب در آمریکا و انگلیس تصریح کرد: من رصدی داشتم درباره پربیننده‌ترین برنامه شبکه‌های تلویزیونی آمریکا که زمان بین مسابقات و ۲ نیمه است که خواننده اجرا دارد و همین برنامه‌ها ۱۰ درصد مخاطب دارند. سال گذشته آماری داده شد که در آن پربیننده‌ترین برنامه انگلیس که تاج‌گذاری چارلز بود ۱۲ میلیون نفر و ۱۸ درصد مخاطب داشت. شریعتی در ادامه نشست عنوان کرد: ما بخشی از مخاطبان را به شبکه ۳ اضافه کردیم که کودکان و نوجوانان هستند و با برنامه ارتباط برقرار کرده‌اند.
ستودگان، تهیه‌کننده برنامه نیز در ادامه گفت: این برنامه همه‌اش از لطف سیدالشهدا(ع) است. حرکتی ۳ سال پیش در شبکه ۳ شروع شد و آن هم نگاه متفاوت به برنامه‌های معارفی بود. این همت باعث شد بعد از «حسینیه معلی» برنامه‌های معارفی بزرگ‌تر مثل «محفل» و حتی دیگر برنامه‌ها در دیگر شبکه‌ها تولید شود.
وی اضافه کرد: نکته دیگر این است که ما در عین اینکه برنامه تلویزیونی بودیم، می‌خواستیم حسینیه هم باشیم و تلویزیونی بودن هم زیر سوال نرود. پیش از این برنامه‌ها به یک هیات پرشور می‌رفتند و دوربین می‌گذاشتند و از آن هیات تصویربرداری می‌کردند و آنچه باعث شد «حسینیه معلی» متفاوت شود همین رعایت نکات است؛ اینکه از برنامه تلویزیونی بودن یا از هیات و روضه بودن کوتاه نیامدیم. آنچه باعث می‌شود «حسینیه معلی» به آنچه هست تبدیل شود مجاهدت‌های بچه‌ها بود.
ستودگان تصریح کرد: ما فقط محدود به اشعار و مداحی درباره ظلم اشقیا نشدیم و اتفاقا در اشعار سراغ شعور حسینی رفتیم و میز ذاکران هم پر از نکته بود. اگر اجرایی ۱۰ دقیقه بود ۲۰ دقیقه درباره مفاهیم عاشورا صحبت می‌شد تا هم شور و هم شعور در برنامه رعایت شود.
 

Page Generated in 0/0038 sec