printlogo


کد خبر: 290297تاریخ: 1403/5/25 00:00
بیروت از حق پاسخگویی مقاومت به جنایت اسرائیل حمایت کرد و نماینده آمریکا را دروغگو خواند
دولت لبنان با همه توان کنار حزب‌الله

گروه بین‌الملل: بی‌اعتباری آمریکا در منطقه خاورمیانه به مرحله‌ای رسیده که جدای از حزب‌الله، حتی حکومت لبنان نیز با همه وابستگی‌های سنتی‌اش به غرب، وقعی به دیدگاه‌های واشنگتن و فرستادگانش در رابطه با بحران‌های موجود نمی‌نهد.
این هفته در ۲ رویداد، ۲ شخصیت برجسته دولت لبنان، با مواضع صریح‌شان، خط آمریکا در منطقه را بی‌اعتبار کردند.
نخست‌وزیر موقت لبنان طی سخنانی درباره تحولات اخیر مربوط به نبرد با دشمن صهیونیستی، در سایه تجاوزات اشغالگران و تصمیم قاطع حزب‌الله برای پاسخ به جنایت تروریستی صهیونیست‌ها در بیروت اعلام کرد: «ما بر آزادی سرزمین و محافظت از حاکمیت لبنان تاکید داریم و از همه توان خود مقابل جنایات و تجاوزات اسرائیل استفاده می‌کنیم».
به این ترتیب نجیب میقاتی موضع هماهنگ  بیروت با جبهه مقاومت در رد پیشنهاد سه‌جانبه آمریکایی، قطری، مصری برای آغاز دور جدید مذاکرات میان مقاومت فلسطین و دژخیمان اسرائیلی به‌رغم ادامه جنایات آنها در غزه را نشان داد. میقاتی 68 ساله  با اشاره به جنایت شنیع صهیونیست‌ها در مدرسه التابعین در شهر غزه که بیش از 100 شهید در میان غیرنظامیان برجا گذاشت، تاکید کرد: «ما این جنایت وحشتناکی را که اسرائیل علیه غیرنظامیان بی‌گناه انجام داد و به شهادت بیش از 100 نفر منجر شد بشدت محکوم می‌کنیم و از وجدان جهانی می‌خواهیم اقدامی برای توقف این نسل‌کشی سازمان‌یافته رژیم جنایتکار اسرائیل علیه مردم بی‌گناه انجام دهد».
به گفته رهبر جنبش مجد در پارلمان لبنان،  بیش از 10 ماه از جنگ در لبنان و غزه، باعث شهادت تعدادی از لبنانی‌ها و تاثیر سوء بر زندگی مردم و اقتصاد این کشور شده و به همین دلیل دولت بیروت از هیچ تلاشی در ارتباط با طرف‌های بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش جنگ و برقراری آتش‌بس کامل و توقف تجاوزات اسرائیل علیه غزه و لبنان فروگذار نکرده است. وی ادامه داد: «ما در دولت لبنان همچنان صدای خود را بالا می‌بریم و تجاوزات اسرائیل را بشدت محکوم می‌کنیم و در تلاش برای رسیدن به راهکاری درست هستیم. ما از به کار گرفتن همه توانایی‌ها، همچنین استفاده از روابط با دوستان‌مان برای حمایت از کشور خود و محکومیت اقدامات جنایتکارانه اسرائیل، دریغ نخواهیم کرد و صدای خود را بالا می‌بریم تا وجدان جهانی را بیدار کنیم».
میقاتی درباره تجاوزات و کارشکنی‌های اسرائیل که همه تلاش‌ها برای توقف جنگ را به شکست می‌کشاند، گفت: «این رژیم هیچ اهمیتی به اقدامات میانجی‌ها نمی‌دهد. ما در این شرایط سخت باید وحدت میان لبنانی‌ها را تقویت کنیم و در این مرحله، ضروری است بحث‌های بیهوده‌ای که از برخی طرف‌ها شنیده‌ایم و می‌شنویم کنار گذاشته شود».
او جامعه جهانی، نهادها و سازمان‌های بین‌المللی را ملزم دانست به وظایف خود در قبال کشورش که تحت فشارهای بسیار سنگین است عمل کنند.
در عین حال بالاترین مقام اجرایی حکومت لبنان پرچم مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را بالا برد و تاکید کرد: «تجاوزات و تهدیدهای اسرائیل باید انگیزه بیشتری برای لبنانی‌ها جهت اتحاد و همبستگی در این شرایط ایجاد کند و اصلا قابل قبول نیست که در زمان کنونی، جایی برای بحث‌های حاشیه‌ای در داخل وجود داشته باشد».
او با اشاره به موضع خود در پایبندی به قطعنامه 1701 تاکید کرد این قطعنامه را دروازه هر راهکاری می‌داند.
وی سپس خبر داد: «با توجه به جدی بودن اوضاع لبنان و کل منطقه، ما روابط و دیدارهای خود را با سران کشورهای خارجی و عربی بیشتر کرده‌ایم». این سیاستمدار و سرمایه‌دار برجسته لبنانی که ۲ سال است سکان کابینه را در دست دارد، تاکید کرد: «در سایه تشدید جنگ، افزایش تنش‌ها، همچنین اصرار دشمن اسرائیلی بر ارتکاب جنایات خود، ما در دولت لبنان تاکید می‌کنیم که به حق لبنان در آزادسازی سرزمین و محافظت از حاکمیت خود پایبندیم».
* وزیر لبنانی: آمریکا شریک جنایات اسرائیل است
از طرف دیگر وزیر مهاجران لبنان با دروغگو خواندن فرستاده کاخ سفید برای میانجیگری با تل‌آویو، حمایت دولت از حق حزب‌الله برای  پاسخگویی به جنایت اسرائیل را اعلام کرد.
سه‌شنبه گذشته رسانه‌های لبنانی به نقل از آموس هوکشتاین فرستاده آمریکا برای مذاکره با مقامات لبنانی خبر دادند که او قرار است در چارچوب تلاش‌های آمریکا جهت زیر فشار قرار دادن حزب‌الله برای عدم پاسخ به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی، به بیروت بیاید. با این حال عصام شرف‌الدین، وزیر امور مهاجران در دولت پیشبرد امور لبنان، با تاکید بر اینکه هوکشتاین به دنبال حفظ آبروی آمریکاست که کاملا روشن شده در همه جنایت‌های اسرائیل شریک است، خبر سفر او به بیروت را تکذیب کرد.
شرف‌الدین به اسپوتنیک گفت: «هوکشتاین دروغ می‌گوید و برای منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی به منطقه سفر کرده است. اسرائیل با حمله تروریستی به بیروت علنا حاکمیت لبنان را نقض کرده و حزب‌الله حق دارد به این جنایت پاسخ دهد. آمریکا به این دلیل تصمیم گرفته، فرستاده خود را به منطقه بفرستد چون می‌ترسد اعتبارش در منطقه از بین برود. ما باید ببینیم هوکشتاین حامل چه پیام‌هایی برای لبنان است، حتی با وجود اینکه می‌دانیم دروغ می‌گوید».
وزیر مهاجرت کابینه میقاتی با تصریح اینکه اسرائیل مرتکب انواع جنایات جنگی شده و باید در دادگاه بین‌المللی محکوم شود و پاسخگو باشد، خطاب به کسانی که در داخل لبنان با مقاومت مخالفت و علیه آن تحریک می‌کنند، گفت: «حزب‌الله شهدای زیادی در راه دفاع از کشور تقدیم کرده و توهین و تحریک علیه مقاومت در این لحظه حساس بسیار شرم‌آور است و ما هر رفتار و سخنی را که در این موقعیت حساس در خدمت دشمن اسرائیلی باشد بشدت محکوم می‌کنیم».
شرف‌الدین ضمن تشریح جلسه دیروز شورای وزیران این کشور برای بررسی همه جزئیات جهت اجرای طرح‌های اضطراری برای مقابله با هرگونه تجاوز گسترده احتمالی علیه لبنان گفت: «تاکید ما بر این است که اگر صلح می‌خواهیم، باید برای جنگ آماده باشیم و لازم است یک کمیته فوریت‌های دولتی تشکیل شود تا در وهله نخست مسائل مربوط به اسکان آوارگان را بررسی کنیم».

Page Generated in 0/0050 sec