printlogo


کد خبر: 290299تاریخ: 1403/5/25 00:00
دور دنیا

چین خواستار تحقیق درباره آزار اسرای فلسطینی شد
نماینده دائم چین در سازمان ملل دیروز در جلسه شورای امنیت اعلام کرد پکن از گزارش‌ها درباره آزار جنسی زندانیان فلسطینی توسط سربازان اسرائیلی نگران بوده و خواستار تحقیق و پاسخگویی در این زمینه است.  فو کونگ همچنین گفت چین از رژیم صهیونیستی  خواسته همه فعالیت‌های شهرک‌سازی را متوقف کند. تلویزیون اسرائیل اخیراً صحنه‌هایی از تجاوز جنسی نظامیان این رژیم به یک اسیر فلسطینی در بازداشتگاه سدیه تیمان را پخش کرد و بر شکنجه وحشیانه اسرای فلسطینی در این بازداشتگاه صحه گذاشت. فو کونگ همچنین با بیان اینکه وضعیت انسانی در غزه رو به وخامت است، تاکید کرد: «ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات، نفوذ کافی بر اسرائیل دارد. امیدواریم آمریکا اقدامات صادقانه و مسؤولانه انجام دهد تا اسرائیل را وادار کند عملیات نظامی‌اش در غزه و کشتار غیرنظامیان را در اسرع وقت متوقف کند». 
***
قدردانی رئیس صهیونیست‌ها از خوش‌خدمتی بایدن
رئیس رژیم صهیونیستی دیروز در پیامی که در شبکه اجتماعی ایکس از اقداماتی که اخیرا دولت آمریکا تحت عنوان حمایت از اسرائیل در مقابل ایران و گروه‌های مقاومت منطقه انجام داده، قدردانی کرد.
اسحاق هرتزوگ با اشاره به تشدید تنش‌ها در منطقه در پی اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن رهبر ارشد حزب‌الله فؤاد شکر و رهبر ارشد حماس اسماعیل هنیه در پست اخیر نوشت: «در حالی ‌که اسرائیل و سرویس‌های امنیتی ما در آماده‌باش کامل قرار دارند، می‌خواهم از متحدان خود که به صورت متحد در مواجهه با تهدیدات پر از نفرت رژیم ایران و نایبان تروریست آن در کنار ما ایستادند، قدردانی و تشکر کنم».
او سپس به طور خاص از جو بایدن تشکر کرد و گفت: «بویژه تشکر و قدردانی من از بایدن و رهبری آمریکا به خاطر تعهد ثابت‌شان - در کلام و عمل - به امنیت اسرائیل است. ما در کنار هم در دفاع از جهان آزاد ایستاده‌ایم».
این قدردانی تل‌آویو از دولت بایدن بویژه پس از  خوش‌خدمتی کاخ سفید به صهیونیست‌ها انجام می‌شود که اخیرا بدون در نظر گرفتن بحران انسانی در جنگ غزه و درخواست‌های بین‌المللی برای توقف جنایات صهیونیست‌ها، بسته تسلیحاتی به ارزش 20 میلیارد دلار برای اسرائیل را تایید کرد.
***
برکناری نخست‌وزیر تایلند توسط  دادگاه قانون اساسی
دادگاه قانون اساسی تایلند دیروز نخست‌وزیر این کشور را به دلیل انتصاب شخصی در کابینه که سابقه 6 ماه حبس داشته، از سمت خود برکنار کرد. سرتا تاویسین، سرمایه‌دار حوزه مسکن به چهارمین نخست‌وزیر این کشور تبدیل شد که در 16 سال گذشته با حکم دادگاه قانون اساسی تایلند از سمت خود برکنار می‌شود. احکام دادگاه قانون اساسی، همچنین کودتاهای نظامی در 2 دهه اخیر منجر به تغییر چندباره دولت در تایلند شده است. به گزارش رویترز، شخص مذکور  پیچیت چونبان، نماینده سابق پارلمان تایلند است که سال 2008 به اتهام بی‌احترامی به دادگاه با تلاش برای پرداخت رشوه به یکی از کارکنان دادگاه بازداشت شد و این اتهامات هیچ‌گاه ثابت نشد. 
***
کناره‌گیری نخست‌وزیر ژاپن
نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد به دلیل نارضایتی‌های عمومی ناشی از رسوایی‌ها و بحران‌های سیاسی و اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی، در ماه آینده میلادی از رهبری حزب حاکم لیبرال - دموکرات و ریاست دولت کناره‌گیری خواهد کرد. فومیو کیشیدا  در یک کنفرانس خبری با اذعان به اینکه در انتخابات مجدد حزب لیبرال - دموکرات شرکت نمی‌کند، گفت: «سیاستمداران نمی‌توانند بدون اعتماد عمومی کار کنند. من این تصمیم سخت را با در نظر گرفتن عموم مردم و با تمایل و ابراز امیدواری زیاد برای پیشبرد اصلاحات سیاسی در کشور اتخاذ کردم».
حزب لیبرال - دموکرات ماه سپتامبر رئیس جدید حزب و در نتیجه نخست‌وزیر جدید ژاپن را معرفی خواهد کرد. کیشیدا به سرعت پس از به قدرت رسیدن در سال 2021 و در پی افشاگری‌هایی درباره ارتباط حزب حاکم با کلیسای وحدت در مسیر سقوط قرار گرفت.  همچنین شهرت او به واسطه اختصاص بودجه‌های سیاه برای هدایای سیاسی ثبت‌نشده در رویدادهای انتخاباتی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حزب، بیشتر آسیب دید. 
***
پلیس آمریکا متهم به قتل زن سیاه‌پوست باردار
یک سال بعد از مرگ یک زن جوان و فرزند متولدنشده‌اش در تیراندازی پلیس اوهایو، مامور ضارب به قتل متهم شد. تاکیا یانگ 21 ساله در زمان مرگش در اوت گذشته در 25 هفتگی بارداری بود که هم خودش و هم دختر متولدنشده‌اش در تیراندازی پلیس کشته شدند.  تاکیا همچنین مادر 2 پسر 6 و 3 ساله بود. سه‌شنبه این هفته هیأت منصفه عالی کلمبوس، مرکز ایالت اوهایو، اعلام کرد به شواهد کافی برای متهم کردن مامور پلیس ضارب کانر گراب به قتل و حمله دست یافته است. در تصاویر دلخراش دوربین لباس پلیس که سال گذشته منتشر شد، دیده می‌شود که پلیس تلاش می‌کند خودروی این زن را که مظنون به دزدی از فروشگاه است، متوقف کند اما بعد از امتناع او تیراندازی می‌کند. وکیل مدافع خانواده این قربانی شان والتون، دستگیری این مامور را پیروزی بزرگ در پیگیری عدالت و نشانه دیگری از نیاز فوری به اصلاحات در رفتار و مسؤولیت پلیس آمریکا خواند. 
 

Page Generated in 0/0057 sec