printlogo


کد خبر: 290301تاریخ: 1403/5/25 00:00
لیگ برتر فوتبال ایران از امروز با مصاف پرسپولیس - ذوب‌آهن کلید می‌خورد
آغاز یک هیجان بی‌پایان

بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر از امروز با انجام ۳ مسابقه آغاز می‌شود که در دیدار افتتاحیه پرسپولیس در خارج از تهران میزبان ذوب‌آهن اصفهان است.
بعد از تقریبا ۲ ماه تعطیلی، رقابت‌های باشگاهی فوتبال کشورمان با انجام ۳ مسابقه از سرگرفته می‌شود. بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر قرار است خاص‌ترین لیگ شود و همه منتظر بهره‌برداری دستگاه‌های کمک‌داور ویدئویی هستند تا حاشیه‌های لیگ کمتر شود. از سویی نبود ورزشگاه مناسب و استاندارد در تهران باعث شده استقلال و پرسپولیس، پرهوادارترین تیم‌های کشورمان مجبور به میزبانی در خارج از تهران شوند که گفته می‌شود این مساله موقتی است و احتمالا از هفته چهارم به بعد سرخابی‌ها دوباره در تهران به مصاف حریفان خواهند رفت. 
* پرسپولیس - ذوب‌آهن
پرسپولیس قهرمان فصل گذشته در دیدار افتتاحیه به مصاف تیم پنجم جدول لیگ فصل پیش خواهد رفت. این مسابقه یادآور حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوانی است که ۲ تیم در فصل گذشته در اصفهان داشتند؛ ماجراهایی مثل جادو و جمبل و... .
 فصل گذشته پرسپولیس 4 امتیاز از ذوب‌آهن گرفت، بازی رفت در تهران با تساوی یک - یک تمام شد و بازی برگشت را پرسپولیس برد. اکنون پرسپولیس با سرمربی اسپانیایی خود در اراک میزبان ذوب‌آهن است، زیرا این تیم پرطرفدار فوتبال ما هنوز ورزشگاه اختصاصی ندارد و ورزشگاه‌های آزادی و تختی تهران هم برای میزبانی آماده نشدند. سرخپوشان در دیار امیرکبیر به میدان می‌روند؛ شهری که معمولا برای پرسپولیس خوش‌یمن نیست و سرخپوشان مقابل آلومینیوم اراک باخت‌های تلخی در لیگ برتر و جام حذفی داشته‌اند اما این مرتبه خودشان در این شهر میزبان هستند.
هواداران می‌خواهند ببینند گاریدوی اسپانیایی چه گلی به سر پرسپولیس‌ زده و تیم پرسپولیس چقدر می‌تواند فوتبالی لالیگایی‌ها ارائه بدهد!
ذوب‌آهن اما کمترین تغییر را داشته است و شاید این مرتبه برای بردن به میدان بیاید. ذوبی‌ها در ۲ فصل اخیر موفق به شکست پرسپولیس نشده‌اند. جالب‌تر اینکه مسؤولان ذوب‌آهن از اینکه مجبورند در اراک به میدان بروند مثل پرسپولیس ناراضی‌اند و می‌گویند اگر در تهران با پرسپولیس بازی می‌کردیم شرایط برای ما بهتر بود!
پرسپولیس بازیکنان تاثیرگذاری چون علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و دانیال اسماعیلی‌فر را از دست داده که دوتای اولی از ملی‌پوشان هستند و همچنین عبدالکریم حسن، مدافع چپ قدرتمند قطری هم از این تیم رفته و باید دید در غیاب این نفرات سرخپوشان چگونه بازی خواهند کرد.
دیدار افتتاحیه با استفاده از کمک‌داور ویدئویی است که خبر خوبی برای همه علاقه‌مندان فوتبال است و باید دید دستگاه‌های کمک‌داوران ویدئویی چطور کار می‌کند.
* ملوان انزلی - گل‌گهر سیرجان
این بازی هم جذابیت‌های خاص خودش را دارد؛ جایی که مهدی تارتار، سرمربی فصل گذشته ملوان با تیم ‌گل‌گهر مقابل انزلی‌چی‌ها قرار می‌گیرد. ملوان با تارتار به گل‌گهر نباخت و یک برد و یک مساوی حاصل تقابل ۲ تیم بود اما اکنون تارتار سرمربی گل‌گهر سیرجان است و مدیران گل‌گهر انتظارات زیادی از تیم‌شان دارند و حتی صحبت از حضور در آسیا می‌کنند!
در آن سوی میدان ملوان انزلی نسبت به فصل گذشته سرمربی و مدیرعاملش تغییر کرده‌اند. ملوان با سعید دقیقی دوران آماده‌سازی خود را پشت سرگذاشت اما این مربی از سمتش استعفا کرد تا مازیار زارع به ملوان بازگردد. زارع ۲ فصل پیش ملوان را در لیگ برتر حفظ کرد و اکنون بخوبی به کم و کاستی‌های باشگاه ملوان از نظر مالی و امکانات واقف است. زارع که خودش پسر ملوان است، می‌خواهد در نخستین بازی هواداران تیمش را خوشحال کند؛ تیمی که همین چند روز پیش جام اخلاق را کسب کرد و اخلاق‌مدارترین تیم لیگ شد.
ملوان به دلیل اینکه تیمی نظامی محسوب می‌شود، بازیکنان سرباز مطرحی را جذب کرده و گل‌گهر سیرجان هم‌ تیمی خوب و منسجم است.
* استقلال خوزستان - آلومینیوم
استقلال خوزستان هم نسبت به فصل گذشته تغییر کرده و یک مربی خارجی جانشین سیروس پورموسوی شده که تیم را در هفته آخر در لیگ برتر حفظ کرد و حالا با بوژوویچ احتمالا به دنبال رتبه‌های میانه‌جدولی در این فصل است. آلومینیوم اراک هم با مجتبی حسینی، سرمربی بی‌حاشیه و کاربلدش لیگ را دنبال خواهد کرد.
از سویی استقلال خوزستان نتوانست ورزشگاه خانگی خود را به  هفته اول برساند و مجبور شد در ورزشگاه خانگی فولاد خوزستان میزبان اراکی‌ها باشد. هواداران اهوازی می‌خواهند ببینند این مربی مونته‌نگرویی چقدر توانسته روی تیم محبوب‌شان اثرگذار باشد. احمد گوهری، دروازه‌بان فصل گذشته آلومینیوم اراک هم به استقلال خوزستان آمده و اکنون مقابل تیم سابقش قرار می‌گیرد. فصل گذشته یک بازی را استقلال خوزستان برد و یک مسابقه را آلومینیوم اراک.
 
***
 
برنامه هفته نخست لیگ خلیج‌فارس
*پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
پرسپولیس - ذوب‌آهن اصفهان؛ ساعت 19:30،
داور: بیژن حیدری، کمک‌ها: علیرضا ایلدروم، علی احمدی و میثم حیدری، داور VAR: موعود بنیادی‌فرد، کمک: حسین زیاری.
ملوان بندرانزلی - گل‌گهر سیرجان؛ ساعت 19:45، داور: وحید کاظمی، کمک‌ها: دانیال باشنده، اسماعیل احمدی و شهاب محمدی، ناظر: رحیم رحیمی‌مقدم
استقلال خوزستان - آلومینیوم اراک؛ ساعت 20:30، داور: علی صفایی، کمک‌ها: امیرمحمد داوودزاده، حسین مرادی و یعقوب آشوری، ناظر: یدالله جهانبازی
* جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
سپاهان اصفهان - چادرملوی اردکان؛ ساعت 19:15، داور: امیر عرب‌براقی، کمک‌ها: علیرضا مرادی، هادی طوسی و میثم صفاری، ناظر: محسن ترکی
هوادار تهران - خیبر خرم‌آباد؛ ساعت 19:30، داور: حسن اکرمی، کمک‌ها: حسن ظهیری، میلاد قاسمی و کیوان علیمحمدی، ناظر: محمدرضا فلاح
نساجی مازندران - فولاد خوزستان؛ ساعت 19:30، داور: سعاد وفاپیشه، کمک‌ها: یعقوب سخندان، امین زاهدی و علی بای، ناظر: رسول فروغی
شمس‌آذر قزوین - استقلال تهران؛ ساعت 19:30، داور: پیام حیدری، کمک‌ها: سعید قاسمی، محمد عطایی و حسین زمانی، ناظر: رضا سخندان، داور VAR: کوپال ناظمی، کمک: احمد محمدی

 

***

پاشنه آشیل آزاردهنده استقلال و پرسپولیس
خانه به دوش
مالکان استقلال و پرسپولیس در شرایطی در تلاش برای تامین هزینه میلیاردی جذب بازیکن هستند که هیچ خبری از تلاش آنها برای بهبود زیرساخت‌های اولیه برای حل دغدغه مدیران فوتبال وجود ندارد.
لیگ بیست‌وچهارم فوتبال کشور در حالی آغاز می‌شود که پرسپولیس و استقلال پس از سال‌ها خانه به دوشی در وزارتخانه‌های مختلف بالاخره خصوصی شدند تا بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور مسؤولیت آنها را بپذیرند.
کنسرسیوم بانکی سراغ پرسپولیس رفت تا ۸۵ درصد از سهام این باشگاه را خریداری کند و مشکلات اولیه سرخپوشان در ثبت شرکت حقوقی و همچنین مشکلات مربوط به دریافت مجوز حرفه‌ای از سوی AFC را حل کند. اتفاقی مشابه با آنچه هلدینگ خلیج ‌فارس  برای باشگاه استقلال پدید آورد تا این تیم نیز خیلی زود بتواند موانع مربوط برای حضور در نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا را از پیش رو بردارد.
مالکان سرخابی‌ها در نخستین اقدام خود سعی در پرداخت بدهی‌های جاری داشتند که در این زمینه نیز موفق بودند. طبق گفته رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، تمام بندهای مندرج در قرارداد فصل ۱۴۰3-۱۴۰2 تمام اعضای تیم پرداخت شد تا آنها با بدهی «صفر» برای لیگ بیست‌وچهارم آماده شوند.
استقلال هم توانست بخش قابل توجهی از بدهی‌های خود را قبل از عقد یا تمدید قرارداد با بازیکنان در نقل‌وانتقالات تابستانی پرداخت کند تا ریخت‌وپاش مالکان 2 تیم پرطرفدار پایتخت به چشم بیاید. همین موضوع نیز کمک کرد تا آبی‌پوشان پایتخت خریدهای قابل توجهی نظیر رامین رضاییان، سامان فلاح، دیدیه اندونگ، میلاد زکی‌پور، محمدحسین اسلامی و... داشته باشند.
پرسپولیس نیز با وجود از دست دادن بازیکنانی همچون علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی، علی نعمتی، دانیال اسماعیلی‌فر و... توانست ایوب العملود، فرشاد احمدزاده، الکسی گندوز و علی علیپور را به خدمت بگیرد تا نشان دهد مشکل مالی چندان برای این تیم به لطف کنسرسیوم بانکی مطرح نیست.
پاشنه آشیل آزاردهنده استقلال و پرسپولیس و انتظار از مالکان جدید
با این حال انتظار از بحث خصوصی‌سازی سرخابی‌ها به‌مراتب بالاتر از پرداخت دیون و حل و فصل گره‌های مالی در بازار نقل‌وانتقالاتی است.
به‌ طور مثال استقلال و پرسپولیس با آگاهی از نداشتن ورزشگاه آزادی به عنوان میزبان بازی‌های خود هیچ تصمیمی برای حل این مشکل نگرفته‌اند تا آنها بار دیگر خانه به دوشی را برای یافتن استادیوم جهت میزبانی تجربه کنند. پرسپولیس به اراک می‌رود تا پذیرای ذوب‌آهن اصفهان در هفته اول باشد. استقلال تهران نیز در هفته دوم میزبانی خود را در مشهد یا قزوین انجام خواهد داد.
2 تیم همچنان دغدغه محل تمرین دارند تا استقلال برای حل این مشکل قراردادی نزدیک به 2.5 میلیارد تومان برای در اختیار داشتن چمن شماره 2 ورزشگاه آزادی برای یک فصل عقد کند و پرسپولیس هم همچنان دنبال چمن تمرین دوم غیر از ورزشگاه شهید کاظمی است.
آنچه از مالکان استقلال و پرسپولیس انتظار می‌رود فراتر از رضایت هوادار در فضای مجازی است. بدون شک سرخابی‌های پایتخت با خروج از نگاه دولتمردان نیاز به تفکر مالکان خصوصی دارند تا رفته‌رفته به خودکفایی رسیده و دیگر دغدغه‌ای برای طرفداران میلیونی خود ایجاد نکنند.
 

 


Page Generated in 0/0053 sec