printlogo


کد خبر: 290306تاریخ: 1403/5/25 00:00
گزینه وزارت نفت در دفاع از حضورش به عنوان گزینه وزارت هیچ حرف و برنامه‌ای نداشت
پاک‌نژاد: خودم ۸ صبح فهمیدم!

گروه اقتصادی: جلسه محسن پاک‌نژاد، گزینه پیشنهادی پزشکیان برای وزارت نفت با کمیسیون انرژی برگزار شد و ابتدا سوابق امنیتی وی، بررسی و باعث شد برخی نمایندگان از انتخاب او برای وزارت نفت تعجب کنند. او در نخستین جلسه در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای صنعت نفت دارد، گفت: خودم ساعت 8 صبح متوجه انتخابم برای وزارت نفت شدم! بلافاصله پس از آن «رمضانعلی سنگدوینی» نماینده گرگان و نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی نوشت: وزیر پیشنهادی نفت را نمی‌شناسم. پاک‌نژاد برنامه‌ای نداشت! موضوع دیگر و البته حاشیه‌ای‌تر، به رابطه ویژه پاک‌نژاد و زنگنه مربوط است. برخی نمایندگان معتقدند او مهره زنگنه است و قرار شده تفکرات وزیر سابق را در نفت پیاده کند که با پاسخ‌های غیرشفاف و صریح پاک‌نژاد مواجه شدند.
به گفته وی، حاصل جلسه اول به کلی‌گویی پاک‌نژاد اختصاص داشت و بیشتر اعضای کمیسیون انرژی نظر منفی به او داشتند ولی نظر نهایی خود را به جلسه آتی موکول کردند.
همچنین فرهاد شهرکی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره دومین جلسه این کمیسیون با گزینه پیشنهادی وزارت نفت گفت: امروز جلسه جمع‌بندی کمیسیون انرژی با وزیر پیشنهادی نفت بود. یک بخشی از جلسه به مطرح کردن پرسش‌های نمایندگان و پاسخ‌های ایشان گذشت. بعد از اینکه آقای پاک‌نژاد تشریف بردند یک رای‌گیری مخفی انجام شد که از 23 عضو کمیسیون، ایشان 16 رای منفی و 7 رای موافق به دست آورد و نظر کمیسیون عدم تایید ایشان بود.
وی درباره علت رای منفی کمیسیون به پاک‌نژاد گفت: کمیسیون طبق آیین‌نامه داخلی مجلس چند نکته را باید بررسی کند که یکی درباره تحصیلات وزیر پیشنهادی است که ایشان از این نظر مشکلی نداشت. دومین نکته‌ای که کمیسیون‌ها موظف به بررسی آن هستند تجربه و تخصص‌های مربوط است که ایشان از 28 سال سابقه‌ خدمت، 20 سال در وزارت نفت و 8 سال در وزارت نیرو بوده است. بخش آخری که کمیسیون موظف است بررسی کند، تطابق برنامه‌های وزیر پیشنهادی با برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی است.
نماینده مجلس ادامه داد: برنامه هفتم توسعه با دقت بسیار زیادی در مجلس تهیه و سعی شده تجربه‌های ناموفق برنامه‌های پیشین احصا و در برنامه هفتم برطرف شود. یکی از مزیت‌های برنامه هفتم این است که همین امسال با شروع دولت این برنامه هم اجرا می‌شود. از آنجا که مسؤولیت‌های هر وزارتخانه در این برنامه مشخص شده است، وزرای پیشنهادی باید برنامه اجرایی و عملیاتی خودشان را در راستای آن وظایف، ماموریت‌ها و تکالیف ارائه کنند. نمایندگان موظف هستند بررسی کنند این برنامه‌ها می‌تواند به آن اهداف دست یابد و وزیر پیشنهادی چه روش‌هایی دارد. برداشت من از جلسه کمیسیون این است که اعضای کمیسیون در این بخش، برنامه اجرایی را متقاعدکننده ندیدند.
شهرکی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که بر اساس آیین‌نامه مجلس کمیسیون‌های تخصصی هر سال باید گزارشی از پیشرفت برنامه هر وزارتخانه را در صحن قرائت کنند. این نکته خیلی مهمی است که وزرای پیشنهادی برنامه‌ای که ارائه می‌کنند، دارای زمان‌بندی، قابل اندازه‌گیری، کمی و قابل رصد باشد. گمانم این است که اعضای کمیسیون در برنامه اجرایی و عملیاتی که باید این مشخصات را می‌داشت و براساس ریل‌گذاری برنامه هفتم باید می‌بود، متقاعد نشدند و ایشان در کمیسیون رای خوبی کسب نکرد.
مهم‌ترین استدلال برای بررسی این موضوع آن است که پاک‌نژاد زمانی در نفت قدرت و سمت داشته که بیژن زنگنه وزیر نفت بود. برخی مخالفان پاک‌نژاد هم در رسانه‌ها از حواشی پاک‌نژاد و یک شرکت اماراتی سخن می‌گویند که البته جای تعجب ندارد و در شبکه‌های اجتماعی هم مطالبی تایید نشده از اطرافیان او وجود دارد که این موضوع را مطرح کرده‌اند که این افراد دارای سوابق مبهمی هستند که ممکن است مشکلات امنیتی به وجود آورد.
شایان ذکر است پاک‌نژاد در دولت سیزدهم بازنشسته شد و به منزل رفت اما در کمیته انتخاب وزیر نفت دولت پزشکیان با معرفی عارف جزو نامزدهای اصلی قرار گرفت و گزینه نهایی شد.
او کار سختی در مجلس دارد، چرا که مجلس اصولگرا، وی را از مهره‌های زنگنه می‌داند و به همین دلیل، احتمال عدم رای اعتماد به او بیشتر است.
کارشناسان انرژی درباره گزینه وزارت نفت بر این باورند کسی باید سکاندار وزارت نفت دولت چهاردهم باشد که نگاهی فراسیاسی به موضوع فروش نفت داشته باشد و فروش نفت کشور را معطل مسائلی نظیر برجام یا «اف‌ای‌تی‌اف» نکند و ادامه‌دهنده راهکار موفق دولت سیزدهم در تولید و فروش نفت باشد که با توجه به مسؤولیت‌ها و سوابق پاک‌نژاد و نگاه او در دوره همکاری با دولت‌های یازدهم و دوازدهم چنین برمی‌آید با این نگاه خطر بازگشت به عقب ممکن است صنعت نفت کشور را تهدید کند.

 


Page Generated in 0/0050 sec