printlogo


کد خبر: 290309تاریخ: 1403/5/25 00:00
عضو ارشد دفتر سیاسی حماس مذاکرات قطر را فریبکاری آمریکا و اسرائیل دانست
نه به بازی آمریکایی
ارزیابی‌ مشترک امریکن اینترپرایز و سی‌ان‌ان: قسام در غزه احیا شده است

گروه بین‌الملل: جنبش مقاومت  اسلامی فلسطین پس از ۲  بیانیه متوالی خود که در آن دولت‌های میانجی‌ عربی را به جای اصرار بر طرح مذاکرات جدید، به فشار آوردن به رژیم صهیونیستی برای انجام تعهدات خود در توافق‌های پیشین فراخوانده بود، مجددا بر بی‌اعتبار بودن دور جدید مذاکرات آتش‌بس غزه در دوحه تاکید کرد. احمد عبدالهادی، نماینده حماس دیروز به خبرگزاری روسی ریانووستی گفت: «به‌ هیچ‌ وجه در مذاکرات آتش‌بس در غزه که قرار است پنجشنبه (امروز) برگزار شود، مشارکت نخواهیم کرد». جنبش حماس پیش از این گفته بود آغاز دورهای جدید مذاکرات یا طرح پیشنهادهای تازه، فقط پوششی برای تجاوزگری‌های اسرائیل است. ۳ کشور مصر، قطر و آمریکا 13 مرداد از رژیم صهیونیستی و حماس خواستند 15 آگوست (امروز) برای از سرگیری گفت‌و‌گوها برای آتش‌بس و تبادل اسرا، پای میز مذاکره حاضر شوند. در این میان منابع عربی گفته‌اند مذاکرات آتش‌بس غزه و توافق تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در دوحه قطر برگزار می‌شود. در مقابل اما جنبش حماس با صدور بیانیه‌ای خواستار اجرای مفاد مذاکرات دوم جولای شد و گفت نیازی به مذاکرات مجدد وجود ندارد. از طرف دیگر یک عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد «بیانیه روز پنجشنبه گذشته جنبش حماس به معنای مخالفت با مذاکرات پنجشنبه آتی نیست، بلکه حماس خواهان ارائه توضیحات درباره طرح‌های عملیاتی است تا مذاکرات به نقطه اول بازنگردد، بلکه از همان نقطه‌ای که در دورهای قبلی متوقف شده است ادامه یابد». محمد نزال یادآوری کرد در گذشته مذاکرات آتش‌بس شاهد فریبکاری، تعلل و بازی درآوردن‌های بنیامین نتانیاهو بود که تمایلی برای  دستیابی به توافق نداشت، چرا که می‌داند توقف جنگ منجر به زندانی شدن او به اتهام شکست 7 اکتبر خواهد شد. نزال گفت: «اخبار منتشر شده در رسانه‌ها درباره مذاکرات آتش‌بس یا درخواست رژیم صهیونیستی برای ارائه اسامی 33 اسیر اسرائیلی دربند گروه‌های فلسطینی در غزه، تلاشی برای اخلال در روند مذاکرات است و در صورتی که توافق کلی اولیه با آتش‌بس اعلام نشود، وارد مرحله بررسی جزئیات نخواهیم شد». به عقیده این عضو دفتر سیاسی حماس، رژیم صهیونیستی خواستار مذاکره از طریق رسانه‌هاست اما جنبش حماس تاکید دارد مذاکره تنها از طریق میز مذاکرات و طرف‌های میانجی امکانپذیر است. وی دولت آمریکا را هم متهم کرد با ارائه طرحی در مذاکرات آتش‌بس که اختلاف جزئی با طرح قبلی دارد، قصد تحمیل این طرح به مقاومت به عنوان راه‌حل میانه را دارد. او در نهایت تاکید کرد: «فردای جنگ تنها توسط طرف‌های فلسطینی مشخص می‌شود و به رژیم صهیونیستی یا هیچ طرف خارجی اجازه دخالت در اداره امور آن دوران داده نخواهد شد. در مذاکرات نیز هیچ بحثی درباره دوران مذکور نخواهد شد و ما از این موضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد».
*حزب‌الله: مقر تیپ گولانی را هدف قرار دادیم
حزب‌الله لبنان دیروز اعلام کرد پایگاه جبل نیریا، مقر فرماندهی نیروهای تیپ گولانی اسرائیل را با موشک‌های کاتیوشا هدف قرار داده است. رسانه‌های عبری نیز خبر دادند حدود 50 موشک از جنوب لبنان به ‌سمت شمال فلسطین اشغالی از جمله منطقه امنیتی مرون و اطراف آن شلیک شده است.
* حریق بزرگ در حیفا
شبکه سراسر عبری اسرائیل موسوم به کان اعلام کرد یک آتش‌سوزی گسترده‌ای در بندر حیفا رخ داده است. منابع اسرائیلی سه‌شنبه شب گذشته با انتشار تصاویری از وقوع این حریق در راهبردی‌ترین بندر فلسطین اشغالی، منشأ آن را یک فروشگاه بزرگ مبلمان دانستند.
* شهادت 5 کودک در روز 313 جنگ غزه
دیروز در سیصدوسیزدهمین روز جنگ غزه، رژیم صهیونیستی دست به جنایتی دیگر زد و با حمله به منازل مسکونی در اردوگاه النصیرات و المغازی دست‌کم 5 کودک را به شهادت رساند. به گزارش رسانه‌های فلسطینی، بدن‌های مطهر تکه‌تکه‌شده ۳ کودک خردسال از زیر آوار یک خانه در اردوگاه النصیرات بیرون کشیده شد. ۲ کودک نیز در اردوگاه المغازی در مرکز غزه به ‌همراه والدین خود به شهادت رسیدند. رژیم کودک‌کش در حملات دیروز خود مجموعا 14 فلسطینی را در غزه به شهادت رساند.
همچنین در یورش صهیونیست‌ها به شهر طمون و طوباس واقع در کرانه باختری 5 جوان فلسطینی به شهادت رسیدند. هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد نیروهای اشغالگر صهیونیست از رسیدن تیم اورژانس به مکان بمباران در شهرک طمون در کرانه باختری جلوگیری کردند.
* سی‌ان‌ان: احیای سازمان رزم حماس در غزه
شبکه جهانی «سی‌ان‌ان»، در یک گزارش تحقیقی مبسوط نشان داد ادعای اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفرش به واشنگتن مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در فاصله‌ای نزدیک تا پیروزی بر مقاومت فلسطین در غزه قرار دارد، دروغ بوده است.
این شبکه آمریکایی نزدیک به دموکرات‌ها چند روز پس از آنکه بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا مدعی شد «بیشتر گردان‌های قسام در غزه از بین رفته‌اند یا توان اقدام نظامی ندارند» در گزارشی که بر مستندات پژوهشی اندیشکده «امریکن اینترپرایز» تکیه داشت، او را رسوا کرد.
این گزارش که حاصل تحلیل عملیات‌های حماس از 7 اکتبر تاکنون، بیانیه‌های رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی، فیلم‌ها و تصاویر میدانی، داده‌های به دست آمده از شاهدان عینی و مصاحبه با کارشناسان است، داده‌های انکارناپذیر از توان مقاومت فلسطین در غزه ارائه می‌کند.  در این گزارش با رد ادعای نتانیاهو، اعلام شد  دست کم نیمی از گردان‌های حماس در نوار غزه همچنان فعال بوده و از آمادگی لازم برای انجام عملیات نظامی سخت برخوردارند. بر اساس ارزیابی‌های «مرکز مطالعات جنگ امریکن اینترپرایز» و «مرکز مطالعات سی‌ان‌ان» تا اول جولای، با وجود ضربه سنگینی که به سازمان رزم حماس وارد شده و گردان‌های قسام تحت تاثیر هجوم سنگین هوایی و اشغال زمین غزه از یک ارتش جنگی به یک ارتش چریکی تبدیل شده‌ اما مطالعاتی  که تا ماه گذشته میلادی منتشر شده، نشان می‌دهد حماس از منابع رو به کاهش خود، در میدان به طریق مؤثری بهره‌برداری کرده است. گردان‌های قسام با بازسازی خود در مناطق کلیدی که قبلا در نبردهای سنگین و با وجود بمباران‌های شدید توسط اسرائیل پاکسازی شده بود، چندین واحد نظامی خود را دوباره فعال کرده است.

Page Generated in 0/0052 sec