printlogo


کد خبر: 290338تاریخ: 1403/5/25 00:00
اخبار

سبزپوشی بازار بورس در آخرین روز معاملات
شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز (چهارشنبه، ۲۴ مرداد) با 7 هزار و ۳۴ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۱۱۸ واحد قرار گرفت.
همچنین شاخص هم‌وزن در جریان معاملات دیروز با ۶۹۴ واحد افزایش به ۶۳۳ هزار و ۱۴۷ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۳۷۱ واحد کاهش به ۳۳۹ هزار و ۱۴۹ واحد رسید.
دیروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 5 میلیارد و ۱۵۶ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۱۱۹ هزار معامله به ارزش ۴۳هزار و ۳۹ میلیارد ریال دادوستد کردند.
نمادهای «فملی، فولاد، نوری، شستا، شهنا، ویملت و شهدیس» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.
***
نحوه دریافت ارز مسافرتی
رئیس شعبه فرودگاه امام خمینی (ره) بانک ملی گفت: زائرانی که ارز اربعین را دریافت کرده‌اند مشکلی برای دریافت ارز مسافرتی ندارند، یعنی زائران مسافر هوایی هم می‌توانند از طریق شعب منتخب بانک‌های عامل ۲۰۰ هزار دینار بگیرند و هم اینکه ۵۰۰ دلار را در فرودگاه امام خمینی(ره) دریافت کنند.
غلامحسن صالحی در همین‌باره افزود: در سال جاری تعداد دستگاه‌های خودپرداز برای دریافت ارز مسافرتی در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) را ۵برابر افزایش داده‌ایم. وی تأکید کرد: جهت افزایش سرعت پرداخت ارز مسافرتی در پایانه شماره یک که ۲۴ ساعته است در هر شیفت 2 نیروی انسانی کنار کانترها مستقر کرده‌ایم تا زائران محترم معطل نشوند.
به گفته این مقام مسؤول، زائرانی که ارز اربعین را دریافت کرده‌اند مشکلی برای دریافت ارز مسافرتی ندارند، یعنی زائران مسافر هوایی هم می‌توانند از طریق شعب منتخب بانک‌های عامل ۲۰۰ هزار دینار بگیرند و هم اینکه ۵۰۰ دلار را در فرودگاه امام خمینی(ره) دریافت کنند.
***
جزئیات حمایت بانک‌ها از بورس
وزیر اقتصاد گفت: شورای عالی بورس تصمیم به افزایش دامنه نوسان گرفته و قرار شد هفته آینده از سوی سازمان بورس اعلام شود. سیداحسان خاندوزی در حاشیه بازدید از شرکت اعتبارسنجی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جلسه شورای عالی بورس برای حمایت از بازار سرمایه تشکیل و قرار شد بانک‌ها با منابع خود واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق تثبیت بازار از بورس حمایت کنند. وی با اشاره به کمک ۲۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه و صندوق تثبیت گفت: سال گذشته صندوق توسعه ملی طبق یک مصوبه قانونی منابعی را باید به صندوق تثبیت واریز می‌کرد، آنجا ما پیشنهاد مشارکت را دادیم و در صندوق توسعه ملی بر یونیت‌ها سرمایه‌گذاری کرد و یونیت‌های صندوق را خریداری کرد و آخر سال که گزارش مالی صورت‌ها را بررسی کرد، افراد در صندوق توسعه ملی در صندوق ابراز خوشحالی و رضایت کردند.
خاندوزی یادآور شد: چند محور در جلسه فوق‌العاده بورس مطرح شد که بخشی از آن درباره پیشنهاد سازمان بورس بود که با نگاه مثبت بانک مرکزی مواجه شد. این پیشنهاد مبنی بر این است که کمک‌ها به شکل قدیمی خودش در قالب حمایت‌ها از یونیت‌های صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه بازار از طریق بانکی‌ها انجام شود. وی ادامه داد: این اقدام هم برای بانک‌ها سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و هم منابع مردم در بانک‌ها از بین نمی‌رود و هم سودآور خواهد بود. از سوی دیگر به نهادهای تثبیتی کمک خواهد شد.
  ***
املاک ترکیه از چشم خارجی‌ها افتاد
بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، فروش املاک مسکونی در ترکیه در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش یافت.
گزارش مؤسسه آمار ترکیه (TurkStat) نشان داد فروش خانه‌های رهنی با 20.9 درصد کاهش سالانه به ۱۱ هزار و ۴۹۶ در ماه جولای رسید و سهم ۹ درصدی از کل فروش ملک در ترکیه را به خود اختصاص داد.
فروش به خریداران خارجی با 16.1 درصد کاهش به ۲۳۵۰ دستگاه در مدت مشابه رسید. آنتالیا با ۸۷۸ مورد کاهش معامله ملک اولین رتبه نزول را داشت. استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه از نظر جمعیت، با ۷۵۲ مورد معامله کمتر پس از آن قرار گرفت، در حالی که استان جنوبی مرسین با ۲۱۸ مورد فروش ملک سوم است. در میان اتباع خارجی، روس‌ها (۴۸۵) بیشترین خانه را خریداری کرده‌اند و پس از آن اوکراینی‌ها (۱۷۱) و آلمانی‌ها (۱۶۲) قرار دارند.
بیزینس گزارش کرد بر اساس داده‌های مؤسسه آمار ترکیه، فروش به خارجی‌ها در ۷ ماه اول سال با سرعت سالانه ۴۲ درصد کاهش یافت و به ۱۲ هزار و ۸۱۱ رسید.
***
آژانس انرژی درباره پیامد افزایش تولید نفت هشدار داد
آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد ذخایر نفت در حال حاضر، تحت تأثیر تقاضا برای سوخت در فصل سفرهای تابستانی، کاهش یافته اما در 3 ‌ماهه پایانی سال، وضعیت پایداری خواهد یافت.
در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی خاطرنشان شده است اگر اوپک پلاس برنامه خود برای احیای کاهش عرضه اضافی را در اکتبر اجرایی کند، این وضعیت تغییر خواهد کرد. مصرف نفت در چین که بزرگ‌ترین واردکننده جهان است، در ژوئن، برای سومین ماه کاهش یافت. با وجود کندی رشد تقاضای چین برای نفت، اوپک پلاس هنوز تصمیم خود برای آغاز حذف تدریجی محدودیت عرضه اضافی در 3 ‌ماه چهارم را لغو نکرده است.
اوپک پلاس که در رأس آن، عربستان سعودی و روسیه قرار دارند، نقشه راهی را برای احیای تولید حدود ۵۴۳ هزار بشکه در روز در 3 ‌ماه چهارم سال ۲۰۲۴ تشریح کرده اما تأکید کرده بر اساس شرایط بازار، این برنامه ممکن است متوقف یا معکوس شود.

Page Generated in 0/0047 sec