printlogo


کد خبر: 290350تاریخ: 1403/5/27 00:00
دور دنیا

دیپلمات قطری: برخی عرب‌ها از اسرائیلی‎‌ها هم صهیونیست‌تر شده‌اند
سفیر پیشین قطر در استرالیا و کرواسی، ضمن انتقاد از همنوایی برخی عرب‌ها با صهیونیست‌ها تأکید کرد: زمانی اسرائیل توانست بخشی از اهداف خود را در منطقه محقق کند که برخی عرب‌ها، صهیونیست شدند. به گفته ناصر بن احمد بن مبارک آل‌خلیفه، صهیونیست‌ها تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا مانع برقراری صلح عادلانه در خاورمیانه شوند؛ صلحی که به اسرائیل اجازه نخواهد داد تمام اهداف خود را محقق کند. او با انتشار متنی در شبکه ایکس نوشت: «به خاطر تلاش مداوم لابی صهیونیسم، آنان موفق شدند با عرب‌ها مانند یهودیان صهیونیست رفتار کنند. نقش آنان بر هم زدن هرگونه فرصتی برای صلح در خاورمیانه است. عرب‌های صهیونیست به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا بخشی از دوران جوانی خود را در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در فلسطین اشغالی سپری کرده‌اند و آبشخور آنان نیز تفکرات صهیونیستی نژادپرستانه است».
***
منابع آمریکایی: زلنسکی دستور حمله به نورداستریم را داده
روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی با طرحی برای خرابکاری در خطوط لوله نورداستریم یک و ۲ پیش از تلاش ناموفق برای لغو این عملیات تحت فشار آمریکا، موافقت کرده بود. این زیرساخت انرژی که برای رساندن گاز روسیه به آلمان و سایر نقاط اروپا ساخته شده بود، در سپتامبر 2022 بر اثر انفجار زیر دریای بالتیک دچار آسیب شدید شد. پیش‌تر سیمور هرش، خبرنگار تحقیقی آمریکا گزارش داده بود که مواد منفجره توسط غواصان نیروی دریایی آمریکا تحت پوشش تمرینات ناتو روی خطوط لوله نورد استریم کار گذاشته شد و به دستور جو بایدن منفجر شد. مقامات ارشد روسیه و خود پوتین هم انگشت اتهام را به سوی آمریکا نشانه رفته و استدلال کرده‌اند که آمریکا بیشترین سود را از اختلال در عرضه گاز روسیه به اتحادیه اروپایی می‌برد. به نظر می‌رسد حالا دولت بایدن برای تبرئه کردن خود از این اتهام اطلاعاتی را به روزنامه وال‌استریت ژورنال داده تا روایت دیگری از رویدادها  را برجسته کنند که در آن اوکراینی‌ها مقصر انفجار خطوط لوله گازی مزبور هستند. منابع آمریکایی به این روزنامه گفته‌اند ایده انفجار نورداستریم از سوی تعدادی از افسران ارشد نظامی اوکراین و تجار این کشور زمانی که در مه 2022، چند ماه بعد از آغاز درگیری‌ها در اوکراین دور هم جمع شده بودند، با هدف کاهش درآمد انرژی روسیه و کاهش وابستگی اتحادیه اروپایی به روسیه مطرح شد.
بر اساس این گزارش، عملیات اوکراین با یک قایق اجاره‌ای با ۶ خدمه شامل غواصان غیرنظامی آموزش‌دیده انجام شد و فقط حدود 300 هزار دلار هزینه داشت.
***
حمله آمریکا و انگلیس به یمن
پرنده‌های جنگی آمریکایی و انگلیسی در تجاوزی مشترک، استان الحدیده یمن را برای دومین بار طی یک هفته هدف قرار دادند. رسانه‌های یمنی پنجشنبه شب گزارش دادند در این تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس، شهر الصلیف در استان ساحلی الحدیده در غرب این کشور هدف قرار گرفته است. هنوز آمار دقیقی از تلفات و خسارت‌های احتمالی این تجاوز هوایی که در حمایت و پشتیبانی از رژیم صهیونیستی انجام شده در دست نیست. شورای امنیت سازمان ملل 21 دی‌ماه گذشته قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن را علیه یمن درباره حملات در دریای سرخ، تصویب کرد. این قطعنامه با 11 رای موافق و 4 رای ممتنع از جمله روسیه، چین و الجزایر تصویب شد. این قطعنامه چراغ سبزی شد برای آمریکا و انگلیس تا به رژیم صهیونیستی در برابر حملات و عملیات‌های تلافی‌جویانه یمن کمک کنند. 
***
بیانیه حزب‌الله در سالگرد پیروزی  در جنگ 33 روزه لبنان نه اشغال می‌شود 
نه عادی‌سازی را می‌پذیرد
جنبش حزب‌الله لبنان در هجدهمین سالگرد پیروزی جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که پیروزی در این جنگ باعث شد حزب‌الله به قدرتی بدل شود که دشمنان حساب ویژه‌ای روی آن باز کند. این جنبش در این بیانیه که دیروز جمعه (16 آگوست) در سالگرد پیروزی در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی صادر شد تأکید کرد: «این جنگ، باعث ایجاد شکاف عمیقی در وجدان جمعی صهیونیست‌ها شد، زیرا ماشین کشتار اسرائیل که از حمایت آمریکا هم برخوردار بود، شکست خورد». در آن نبرد که به جنگ تموز نیز شهره شد، رژیم اشغالگر برای نخستین بار نتوانست یک کارزار جنگی بزرگ را در مقابل یک ملت عربی در مدت زمانی محدود با پیروزی به پایان برساند. با طولانی ‌شدن نبرد به بیش از یک ماه، نه تنها  سربازان و شهروندان صهیونیست با از دست دادن روحیه خود دیگر توان ادامه جنگ با مقاومت لبنان را نداشتند، بلکه تلفات بالایی هم در مقایسه با جنگ‌های 3 دهه پیش از آن دادند و دست‌کم ۱۶۵ اسرائیلی به هلاکت رسیدند. این موضوع سبب شد بار دیگر بازیگرانی همچون آمریکا و سازمان ملل متحد برای نجات تل‌آویو دست به کار شوند و با تشدید فشارها بر دولت لبنان و صدور قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت زمینه پایان جنگ را فراهم کردند. پس از اعلام شرایط صلح، تل‌آویو در هشتم سپتامبر پایان محاصره را اعلام کرد. در بیانیه اخیر، حزب‌الله با تأکید بر اینکه «دوران شکست به پایان رسید و زمان پیروزی فرا رسیده است»، یادآوری کرد: «پیروزی در جنگ 33 روزه باعث شد حزب‌الله به قدرتی بدل شود که دشمنان حساب ویژه‌ای روی آن باز کنند». سپس مقاومت این نوید را می‌دهد که «لبنان هرگز مجددا اشغال نخواهد شد. دیگر تحت اراده دشمن قرار نخواهد گرفت و درهای خود را به روی عادی‌سازی [روابط با اسرائیل] باز نخواهد کرد».  در پایان تأکید شده است که مقاومت لبنان با تمام قدرت به دفاع از این کشور ادامه خواهد داد، هر چند اسرائیل تهدید کند و آمریکا نیز ناوهای خود را به منطقه بفرستد. 

Page Generated in 0/0053 sec