printlogo


کد خبر: 290351تاریخ: 1403/5/27 00:00
آمار شهدای مظلوم غزه از مرز 40 هزار تن عبور کرد
40 هزار داستان غمناک
معاون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به آمار 10 هزار مفقود: آمار واقعی قربانیان جنگ غزه می‌تواند بیش از این باشد

گروه بین‌الملل: پس از گذشت 315 روز از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه همچنان حملات هوایی، زمینی و دریایی علیه این منطقه ادامه دارد و مجموع شهدای جنگ غزه از ۴۰ هزار نفر فراتر رفته است، آن هم در شرایطی که بیش از ۵۰ درصد شهدا را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. وزارت بهداشت فلسطین در غزه با اعلام آخرین جنایات رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت منتهی به بامداد پنجشنبه گذشته، گزارش داد شمار کل شهدای حملات اسرائیل از اکتبر گذشته تا روز 25 مرداد به ۴۰ هزار و 5 نفر و تعداد زخمی‌ها به ۹۲ هزار و ۴۰۱ نفر رسید. در بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در غزه به این مناسبت آمده که هنوز اجسادی زیر آوار و کنار جاده‌ها وجود دارد و به ‌دلیل حملات نیروهای اسرائیل، تیم‌های پزشکی و مسؤولان دفاع مدنی نمی‌توانند اجساد را بیرون بیاورند. علاوه بر 40 هزار و 5 نفر شناسایی شده، مقامات سازمان ملل و آژانس دفاع مدنی فلسطین اعلام کردند اجساد حداقل 10 هزار فلسطینی زیر آوار باقی مانده است.
ارتش کودک‌کش همچنان مدارسی را که صدها هزار فلسطینی آواره در آنها پناه گرفته‌‌اند هدف قرار می‌دهد، همچنین بیماری‌های همه‌گیر نیز به دلیل تخریب زیرساخت‌ها در جریان بمباران ارتش اسرائیل و نبود آب آشامیدنی کافی گسترش یافته است.
رژیم صهیونیستی در آخرین جنایت مرتکب ۳ کشتار علیه خانواده‌های ساکن غزه شد که در نتیجه آن تاکنون پیکرهای ۴۰ شهید همراه با ۱۰۷ زخمی به بیمارستان‌های مختلف این باریکه منتقل شده است. به گزارش سازمان امداد و نجات فلسطین در نوار غزه، در یکی از این موارد روز پنجشنبه  7 عضو یک خانواده فلسطینی در بمباران وحشیانه یک واحد مسکونی در اردوگاه جبالیا در شمال غزه توسط جنگنده‌های اسرائیل شهید شدند. در این حادثه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی واحد مسکونی خانواده عبدالقادر احمد از امدادگران فلسطینی شامل کودکان را در اردوگاه جبالیا هدف قرار دادند.
این امدادگر فلسطینی وقتی در حال انجام ماموریت در بخش اورژانس بیمارستان کمال عدوان بود، طی تماسی تلفنی در جریان بمباران منزل خود در اردوگاه جبالیا قرار گرفته و پس از رسیدن به خانه‌اش شاهد بود که پدر و مادر و 5 عضو دیگر خانواده‌اش به شهادت رسیده‌اند.  به مناسبت رویداد غم‌انگیز عبور شهدای غزه از مرز 40 هزار نفر، منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت غزه دیروز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد: «51.4 درصد از مجموع شهدای غزه زنان و کودکان هستند و من به تمام کسانی که درباره تعداد شهدا تردید دارند، می‌گویم هر شهیدی نام، عکس و داستانی دارد. کودکان غزه ۳۳ درصد از مجموع شهدا را تشکیل می‌دهند و 18.4 درصد از شهدا زن و 8.6 درصد دیگر نیز سالمند بودند».
همچنین فولکر تورک، کمیسر سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر، روز پنجشنبه جان باختن بیش از 40 هزار نفر در غزه را نقطه عطف غم‌انگیزی برای جهان دانست. تورک به رسانه‌ها گفت: «در 10 ماه گذشته روزانه حدود 130 نفر در نوار غزه کشته شده‌اند. شرایط فاجعه‌بار غزه به دلیل بی‌توجهی آشکار و مکرر نیروهای اسرائیلی به قوانین جنگ رخ داده است».
سایمون هریس، نخست‌وزیر ایرلند نیز با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کرد جان باختن 40 هزار فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه نقطه عطفی است که جهان باید از آن شرم کند. او نوشت: «دیپلماسی بین‌المللی در حمایت از کودکان بی‌گناه غزه‌ای که برخی از آنها تنها چند روز از عمرشان می‌گذرد، شکست‌خورده است».
او بار دیگر خواستار آتش‌بس در غزه شد و به رژیم صهیونیستی تاکید کرد باید بمباران غزه را متوقف و اتحادیه اروپایی نیز باید  در توافقنامه مشارکت با این رژیم تجدید نظر کند. همچنین بر اساس آخرین آمارهای منابع فلسطینی از ابتدای حملات رژیم اشغالگر به نوار غزه در 7 اکتبر، تاکنون 632 فلسطینی در کرانه باختری اشغالی به شهادت رسیده‌اند. وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در میان این شهدا 147 کودک، 9 زن و 7 فرد سالخورده مشاهده می‌شود.
معاون سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در نیویورک برای نخستین بار اعلام کرد آمار واقعی قربانیان جنگ غزه می‌تواند بیشتر از 40 هزار نفر باشد.
فرحان حق گفت: «دبیرکل سازمان ملل نگران افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه است، البته این آمار که توسط کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام شده، تنها یک تخمین است، تعداد زیادی از مردم در غزه زیر آوار هستند، بنابراین تلفات واقعی می‌تواند بیشتر باشد. معاون دبیرکل سازمان ملل همچنین معتقد است این آمار یک دلیل دیگر برای دستیابی به آتش‌بس فوری و آزادی همه اسیران، همچنین ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به غزه است.
او درباره مذاکرات آتش‌بس در غزه در دوحه قطر گفت: «ما امیدواریم مذاکرات آتش‌بس در غزه در دوحه به سرانجام برسد و اقدامات آمریکا، قطر و مصر در این زمینه نتیجه بدهد. ما همچنان خواهان آتش‌بس بشردوستانه در غزه هستیم».
***
حماس: آواره‌سازی مردم غزه، ادامه نسل‌کشی است
عزت الرشق، یکی از رهبران حماس گفت: «اشغالگران از آوارگی به عنوان سلاحی در جنگ علیه غیرنظامیان بی‌دفاع در تلاش برای درهم شکستن اراده آنها و افزایش رنج انسانی‌شان استفاده می‌کنند. هدف اشغالگران اسرائیلی از طریق این سیاست سیستماتیک این است که زمینه را برای کشتارهای جدید علیه مردم استوار ما فراهم کنند. مجبور کردن هزاران غیرنظامی به آوارگی در شرایط سخت زندگی آنها را تهدید و بحران انسانی را تشدید می‌کند. ما دولت آمریکا را مسؤول این جنایات اشغالگر می‌دانیم و از جامعه بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری می‌خواهیم وارد عمل شوند». در همین ارتباط، جنبش حماس در بیانیه‌ای تاکید کرد اقدام دشمن صهیونیستی به کوچاندن ساکنان شمال خان‌یونس و شرق دیرالبلح، مجازاتی جمعی و ادامه نسل‌کشی در غزه است. حماس تصریح کرد: «دشمن صهیونیستی از کوچاندن به عنوان سلاحی علیه غیرنظامیان فلسطینی با هدف در هم شکستن اراده آنان و افزایش رنج و دردهای انسانی آنها استفاده می‌کند. مسؤولیت این جنایات را همزمان با ازسرگیری مذاکرات در دوحه متوجه دولت آمریکا می‌دانیم». این جنبش همچنین از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی خواست به وظایف و مسؤولیت‌های انسانی و قانونی خود برای توقف نسل‌کشی در غزه عمل کنند.
***
فاجعه انسانی غزه
40 هزار شهید
آمار تفکیکی قربانیان با سپری‌شدن 314 روز از جنگ غزه (پنجشنبه گذشته)
کودک 16456
زن 11088
خبرنگار 168
قتل‌‌عام 3486
پرسنل پزشکی 885
پرسنل دفاع شهری 79
مفقودین +10000
آواره 1.9 میلیون
مجروح 92401

 


Page Generated in 0/0055 sec