printlogo


کد خبر: 290352تاریخ: 1403/5/27 00:00
همگرایی حماس و مقاومت در مواجهه با دور جدید مذاکرات

شبکه المیادین به نقل از یک منبع بلندپایه مصری گزارش داد همه طرف‌ها در دوحه تمایلی واقعی برای حصول توافق نشان دادند. به گفته این مقام مصری، رایزنی‌ها روز جمعه درباره سازوکارهای اجرای توافق آغاز شد. با این حال منظور تمایل همه طرف‌ها در دور جدید مذاکرات مشخص نیست چون به رغم حضور دائمی دفتر نمایندگی حماس در دوحه، هنوز این جنبش تحت رهبری جدیدش یحیی سنوار که در غزه تحت محاصره حضور دارد، برای شرکت رسمی در این دور از گفت‌وگوها اعلام آمادگی نکرده است. روز چهارشنبه هفته پیش، حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد هرگونه گفت‌وگو باید به دنبال تمرکز بر اجرای پیشنهاداتی باشد که تاکنون بر سر آن توافق شده است. مقامات حماس نیز این مذاکرات را صرفا یک بازی آمریکایی برای سفیدنمایی نقش واشنگتن در همدستی با جنایات اسرائیل طی بیش از 10 ماه گذشته در غزه خواندند. جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه گفته بود مذاکرات دوحه با مشارکت مقامات رژیم صهیونیستی، آمریکا، قطر و مصر در حال برگزاری است. 
به گفته وی، هدف از این مذاکرات رسیدن به توافقی برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی، همچنین برقراری آتش‌بس در غزه است. کربی گفت که پیش‌بینی کاخ سفید این نیست که این مذاکرات به توافق ختم شود ولی مدعی شد اختلاف‌های موجود قابل رفع هستند. با آنکه جزئیاتی از این مذاکرات به بیرون درز نکرده اما تحلیلگران احتمال می‌دهند طرف‌ها به دنبال دستیابی به توافقی هستند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا رئوس کلی آن را در اواخر ماه مه ‌مشخص کرد. بایدن گفته بود به دنبال توافقی است تا جنگ را طی چند مرحله پایان می‌دهد و شروع آن با توقف ۶ هفته‌ای در درگیری‌ها به منظور آزادی برخی گروگان‌ها  خواهد بود. به نظر می‌رسد نتانیاهو اندکی بیش از قبل به هیات مذاکر‌کننده‌اش اختیارات داده که شاید برای کمی پیشرفت، انعطاف لازم باشد اما برای انعقاد یک توافق کافی نیست. به عبارت دیگر حماس می‌داند این بار نیز توافق جامعی در کار نخواهد بود. همزمان با این مذاکرات، مقام‌های وزارت بهداشت در غزه از عبور شمار شهدا در جنگ غزه از ۴۰ هزار نفر خبر دادند. از سویی دیروز وزارت خارجه قطر اعلام کرد مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه، روز شنبه در دومین روز خود در دوحه ادامه خواهد یافت. در این بیانیه‌ که بعد از پایان روز نخست مذاکرات منتشر شده، آمده است: «میانجی‌ها مصمم هستند تلاش‌های‌شان برای دستیابی به آتش‌بسی که آزادی گروگان‌ها را تسهیل می‌کند و اجازه ورود بیشترین میزان کمک‌های بشردوستانه را به نوار غزه می‌دهد، به پیشرفت بینجامد».
دفتر سیاسی حماس در دوحه در مقابل فشارهای میانجی‌های عربی برای شرکت در این مذاکرات مقاومت کرد و صرفا نتیجه رایزنی‌ها را دریافت خواهد کرد. به نظر می‌رسد حماس تحت رهبری جدیدش، یحیی سنوار بسیار منسجم‌تر از قبل در مقابل فشارهای سیاسی عمل می‌کند و به نوعی، هماهنگی کامل با میدان مقاومت را برای حصول هر نوع دستاورد در مذاکرات ترجیح می‌دهد. به عبارت دیگر، از یک سو، مقاومت فلسطین از فشارهایی که  ایران و حزب‌الله با طرح پاسخ سخت به اسرائیلی‌ها وارد می‌آورند برای حصول بیشترین امتیاز ممکن از طرف صهیونیستی بهره می‌برد و از طرف دیگر حماس به نوعی با مذاکرات مواجه می‌شود که موقعیتی بهتر برای محور مقاومت به بار آورد. به عبارت دیگر تعویق پاسخ ایران و حزب‌الله به رژیم صهیونیستی متغیری است که به مذاکرات دوحه اضافه شده است.

Page Generated in 0/0050 sec