printlogo


کد خبر: 290353تاریخ: 1403/5/27 00:00
مقاومت لبنان از شهر موشکی «عماد ۴» رونمایی کرد
بازدارندگی کامل حزب‌الله

ظهر دیروز ارگان حزب‌الله لبنان‌، اقدام به انتشار فیلمی کرد که حاوی پیام بسیار مهمی برای دشمن صهیونیستی و حامیان غربی‌اش بود. تصاویر متحیر‌کننده شبکه المنار در حقیقت مربوط به تاسیسات موشکی زیرزمینی یا همان شهر موشکی لبنان با عنوان «عماد۴» بود که به نام فرمانده شهید بزرگ مقاومت، عماد مغنیه اشاره دارد.
حزب‌الله برای آنکه ثابت کند در جنگ روانی و تبلیغاتی هم از دشمن کم نمی‌آورد، ساعتی قبل از انتشار فیلم شهر موشکی خود، یک بمب خبری منتشر کرده بود با این عنوان: «بزودی از سلاح جدیدی به نام عماد۴ رونمایی می‌کند». ابتدا رسانه‌ها تصور کردند مقاومت لبنان مثل دفعات قبل قصد رونمایی از یک موشک و پهپاد جدید را دارد. حتی شبکه المیادین که نزدیک‌ترین رسانه بین‌المللی به محور مقاومت است ابتدا تصور می‌کرد حزب‌الله نسل جدیدی از موشک‌های متصف به نام خانواده مجاهد شهیدان مغنیه را معرفی خواهد کرد. این شبکه به معرفی موشک‌های جهاد مغنیه که موشک‌های تاکتیکی غیرهدایت‌شونده دارای قدرت تخریبی بالا و مجهز به کلاهک جنگی به وزن ۱۲۰ کیلوگرم است، پرداخت. همچنین موشک‌های عماد (1 تا 3) نخستین موشک بالستیک میانبرد ایرانی  با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است که 9 سال پیش از آن رونمایی شد. به همین دلیل ابتدا تصور می‌شد منظور حزب‌الله از سلاح عماد 4، ظهور نسل جدیدی از همین موشک‌هاست. مساله اما فراتر از اینها بود و در حقیقت حزب‌الله از یک راهبرد جدید رونمایی می‌کرد که نشان‌دهنده عمق مقاومت در لبنان بود. به گزارش شبکه المنار، تاسیسات موشکی زیرزمینی حزب‌الله، نه تنها به طور محرمانه ایجاد و استتار شده، بلکه از استحکام کافی در برابر حملات دشمن نیز برخوردار است. در بخشی از ویدئویی که این شبکه پخش کرد، تهدیدات سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله  به زبان‌های عربی، عبری و انگلیسی نسبت به هرگونه جنگی در آینده و توانایی هدف قرار دادن سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین آمده است.
همچنین تصاویری از تأسیسات نظامی عظیمی به‌نام «عماد ۴» به نمایش گذاشته شده که در آن سکوهای بزرگ پرتاب موشک در دل کوه‌ قرار دارد. این در حالی است که هنوز هیچ کس نمی‌داند مکان آن کجاست؟ در جنوب یا منطقه‌ای دیگر از لبنان، زیر ارتفاعات جولان سوریه یا بخش اشغالی آن، در ارتفاعات صعب‌العبور مرزی لبنان و سوریه یا  شگفت‌انگیزتر از همه اینها، زیر مناطق مرزی اشغالی لبنان در مرز با فلسطین اشغالی یا به عبارت دیگر، زیر پای صهیونیست‌ها!
مقطع زمانی رونمایی حزب‌الله از شهر موشکی «عماد4» بسیار هوشمندانه بود. مناسبت مستقیم آن هجدهمین سالگرد پیروزی در جنگ ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی (16 آگوست) بود. شعاری که در بیانیه حزب‌الله به این مناسبت انتخاب شده نیز کاملا هدفمند است: «لبنان نه اشغال می‌شود و نه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را می‌پذیرد».
در بیانیه مزبور تأکید شده که پیروزی در آن جنگ باعث شد حزب‌الله به قدرتی بدل شود که دشمنان حساب ویژه‌ای روی آن باز کنند. یادآوری نخستین شکست نظامی بزرگ به یک رژیم تا بن دندان مسلح در مقطع فعلی آن هم با به رخ کشیدن توان رزم خودی که با 18 سال پیش زمین تا آسمان تغییر کرده، می‌تواند یک سیلی هشداردهنده برای اسرائیلی‌ها باشد تا حتی به فکر ماجراجویی در خاک لبنان هم نباشند. 
در ویدئوی مزبور که پرداخت سینمایی خوبی داشت، برخی محورهای سخنان نصرالله درباره توانمندی نظامی حزب‌الله پخش شد. سپس  تونلی زیرزمینی و نیمه‌تاریک به نمایش گذاشته شد که به قدری فراخ بود که نه تنها خودرو در آن در حال حرکت بود، بلکه موشک‌ها روی کامیون‌ها در حال حمل بودند. در نهایت نیز هم سکوی در حال آماده پرتاب موشک نشان داده شد.
تأسیسات عماد ۴ صرفاً نمونه‌ کوچکی از نیروی بزرگ موشکی حزب‌الله است. به گزارش شبکه المیادین، این مرکز توسط شهید عماد مغنیه مدیریت می‌شد و بعد از شهادت حاج عماد نیز توسط تیم ویژه‌ای که مستقیماً با دبیرکل حزب‌الله  مرتبط است، اداره می‌شود.
این تأسیسات به ده‌ها مکانیسم برای پرتاب موشک‌های سنگین کالیبر ۲۲۰ و ۳۰۳ و انواع مهم دیگر موشک‌ها مجهز است. این تأسیسات دارای زاغه‌های ذخیره موشک به عنوان مهمات پرتاب‌کننده‌ها پس از شلیک اول، با تعدادی جایگاه پرتاب از چند زاویه است و به یک سامانه فنی یکپارچه و یک سامانه ارتباطی در داخل و خارج از آن نیز مجهز است. سامانه فنی تأسیسات عماد ۴ دارای رمزگذاری ویژه با قابلیت دریافت فرمان شلیک در چند دقیقه است. مقاومت همچنین امکانات گسترده‌تر و مهم‌تری نیز دارد، از جمله  موشک‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر و دقیق‌تر. این مرکز مجهز به یک بیمارستان صحرایی و نیازهای مختلف زندگی است که برای مدت کمتر از ۸ ماه و حداکثر تا یک سال کامل، پاسخگوی کارکنان آن است. این برای نخستین بار نیست که حزب‌الله لبنان از یک دستاورد بزرگ نظامی رونمایی می‌کند. به گفته بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی، حزب‌الله به حدی از بازدارندگی در مسائل نظامی و تسلیحاتی رسیده است که اکنون بزرگ‌ترین گروه شبه‌نظامی دارای تسلیحات در جهان است. هاآرتص در این زمینه نوشت: «بهتر است بگوییم حزب‌الله لبنان یک بخش کوچک تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران است.»

Page Generated in 0/0055 sec