printlogo


کد خبر: 290359تاریخ: 1403/5/27 00:00
اخبار

تهران ۱۴۰۳ گرم‌ترین تهران نیم‌ قرن گذشته
با استقرار گنبد حرارتی روی غرب آسیا، ثبت ۱۰ روز بالای ۴۰ درجه در تهران سبب شد مرداد ۱۴۰۳ گرم‌ترین ماه پایتخت در نیم ‌قرن اخیر باشد. زلزله، سیل، سونامی، آتشفشان، ریزش بهمن و «گرمای شدید» فهرستی از بلایای طبیعی بر اساس رده‌بندی سازمان ملل است. در حالی ‌که مؤسسه کوپرنیک سال ۲۰۲۴ را گرم‌ترین سال از ابتدای ثبت رسمی دما در تاریخ معرفی کرده، سرعت گرمایش جهانی در ایران به گفته سازمان هواشناسی ۲ برابر دنیا است. اتحادیه اروپایی برای مقابله با آثار تغییرات اقلیم در حال تغییر سازوکارها و استانداردهای زیرساختی است و از طرفی بودجه مشخصی برای این‌کار اختصاص داده، اما در ایران نه قانون مشخصی برای این مساله وجود دارد و نه حتی برآوردی از میزان آسیب‌ها محاسبه شده است.
***
فاز اول توزیع آمبولانس‌های جدید ۱۱۵ انجام شد
فاز اول توزیع آمبولانس‌های جدید سازمان اورژانس کشور با مساعدت معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت انجام شد. داوود شمسی، مدیرکل امور پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت، در آیین تحویل ۵۰ دستگاه آمبولانس جدید به دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور، تأمین و توزیع آمبولانس‌های جدید را یکی از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: پشتیبان اورژانس کشور برای خدمت به مردم و انجام ماموریت‌هایش هستیم. وی با اشاره به اینکه آمبولانس‌های تحویل شده بخشی از برنامه توزیع ۵۰۰ آمبولانس جدید است، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی هفته‌های آتی سایر آمبولانس‌ها نیز به مراکز مورد نظر تحویل خواهند شد. مدیرکل امور پشتیبانی و رفاهی وزارت بهداشت، برنامه‌ریزی، تأمین، تجهیز و توزیع این تعداد آمبولانس در شرایط سخت تحریم را حاصل عزم جدی وزارت بهداشت برای ارائه خدمات به‌موقع و باکیفیت به مردم عنوان کرد.
***
رصد تومور مغزی با هوش‌مصنوعی
گروهی از محققان ایرانی روشی برای رصد تومور مغزی با کمک هوش مصنوعی به کار گرفته‌اند که رابطه بین مناطق تومور و احتمال زنده ماندن افراد را نشان می‌دهد. به گزارش مهر، تشخیص به‌موقع سرطان گامی مهم در درمان موثر این بیماری است، زیرا شانس زنده ماندن فرد مبتلا را مشخص می‌کند. بین انواع مختلف سرطان «گلیوما» اهمیت زیادی دارد، زیرا شایع‌ترین تومور مغزی اولیه است و سطوح تهاجمی مختلفی دارد. یکی از روش‌های رصد این بیمار استفاده از MRI است که چشم‌انداز بصری دقیقی از تومور و بخش‌های مختلف آن فراهم می‌کند و در نتیجه رصد دقیق مکان، شکل و ویژگی‌های منطقه‌ای آن ممکن می‌شود. در همین راستا گروهی از محققان ایرانی در داخل و خارج از کشور به نام‌های آرمین بنکدار، نسترن شکوری‌فر از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مجید سلطانی و کامران راحمی‌فر از دانشگاه واترلو کانادا، رابطه بین حداکثر قطر مناطق فرعی تومور و شاخص OS در موارد ابتلا به گلیوبلاستوم را بررسی کردند. آنها برای این منظور از مخزن داده‌های MRI بیماران گلیوبلاستوم استفاده و آنها را بر اساس وضعیت جراحی برداشت تومور به ۲ گروه «برداشتن کل ناخالصی»(GTR) و برداشتن میزان نامشخص (NA) تقسیم کردند. در مرحله بعد آنها از یک الگوریتم خاص استفاده کردند و حداکثر قطر مناطق فرعی تومور را تخمین زدند. سپس از الگوریتم‌های ماشین یادگیری برای بررسی رابطه بین حداکثر قطر مناطق زیرمجموعه‌ای و نرخ زنده ماندن بیمار استفاده شد. نتایج مدل‌های پیش‌بینی تک‌متغیره نشان داد حداکثر قطر نواحی اطراف تومور با میزان بقای بیمارانی که میزان برداشت تومور آنها ناشناخته است، ارتباط دارد.
***
بازداشت بیش از ۷۰۰ موادفروش و قاچاقچی در تهران
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران بزرگ از بازداشت بیش از ۷۰۰ موادفروش و قاچاقچی موادمخدر در تهران خبر داد. سرهنگ حسین باباپور، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با هنجارشکنان جامعه، مرحله جدیدی از طرح آرامش در شهر را در مناطق جرم‌خیز و آلوده به اجرا درآوردند که در جریان آن ۶۹۳ خرده‌فروش و ۱۷ قاچاقچی مواد مخدر در شهر تهران بازداشت شدند. از این افراد ۳۶۵ کیلو گرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی، یک قبضه سلاح کلت کمری به همراه ۱۱ عدد فشنگ جنگی، ۲ قبضه اسلحه بادی، یک رشته دستبند فلزی و یک دستگاه بی‌سیم نیز کشف شد. همچنین ۴۴ دستگاه خودروی متعلق به این افراد نیز توقیف شد. وی ادامه داد: تیم‌های عملیاتی پایگاه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر و ماموران پرتلاش یگان امداد و کلانتری‌های تابعه پلیس پیشگیری، همچنین در اجرای این طرح موفق به جمع‌آوری هزار و ۹۸۲ معتاد متجاهر شدند که این افراد به مراکز بازپروری انتقال داده شدند.
***
کاهش نسبی دمای هوا در نیمه شمالی کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره آخرین وضعیت جوی استان‌های کشور، اظهار کرد: شنبه (امروز) در برخی مناطق شمال شرق، شمال غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه فردا در شمال غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و غربی رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. صادق ضیاییان با بیان اینکه دوشنبه و سه‌شنبه (۲۹ و ۳۰ مردادماه) در برخی مناطق سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز بارش پراکنده رخ می‌دهد، افزود: طی 5 روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در جنوب سیستان‌وبلوچستان، شمال و ارتفاعات هرمزگان، جنوب و غرب کرمان و شرق و جنوب شرق فارس افزایش ابر، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط خیزش گرد و خاک مورد انتظار است.

Page Generated in 0/0057 sec