printlogo


کد خبر: 290361تاریخ: 1403/5/27 00:00
رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با «وطن امروز»: تردد زائران اربعین نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است
اوج تردد زوار در مرزها
میزان تصادفات در ایام اربعین امسال نسبت به سال گذشته تاکنون ۳۶ درصد کاهش داشته است

گروه اجتماعی: عاشقان حضرت اباعبدالله ‌الحسین(ع) این روزها مسیر غرب و جنوب کشور را در پیش گرفته‌اند و برای انجام مراسم معنوی راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی سر از پا نمی‌شناسند؛ سفری که دل‌ها را روانه کربلا می‌کند. روزانه صدها هزار نفر از دلدادگان امام حسین(ع) در گرمای بالای 40 درجه با پای پیاده، عاشقانه از مرزهای شش‌گانه عبور کرده و مسیر عشق به ولایت را می‌پیمایند. 8 روز تا اربعین باقی مانده است ولی خیلی‌ها به عشق امام حسین(ع) از ابتدای ماه صفر راهی عراق شده و اکنون نیمی از آنها در حال بازگشت هستند تا سایر زوار نیز بتوانند مراسم معنوی اربعین را به‌جا آورند؛ رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با «وطن امروز» از افزایش بیش از 20 درصدی تردد زوار مراجعه‌کننده به مرزها نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد. طبق اظهارات سردار سیدتیمور حسینی، با آنکه 45 درصد از زائرانی که تا امروز از مرز خارج شده‌اند، با مدیریت این سفر معنوی به خاک ایران بازگشته‌اند ولی همچنان هر لحظه بر تعداد زوار برای رفتن به عراق افزوده می‌شود. وی در ادامه افزود مطابق آمارهای موجود تا امروز (جمعه 26 مرداد) بالغ بر یک میلیون و 600 هزار زائر از مرزهای شش‌گانه عبور کرده‌اند که نسبت به سال قبل رشد بیش از 20 درصدی را نشان می‌دهد. از طرفی میزان تردد خودرویی نیز 4 برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که بیشترین ترددها در مرزهای خسروی، مهران و چذابه است. سردار حسینی همچنین گفت: هر چند در پیک ترددهای زیارتی به مقصد عراق قرار داریم ولی با توجه به  تمهیدات اندیشیده‌شده مناسب برای تسهیل تردد زائران اربعین و پر حجم بودن تعداد تردد خودروها در محورهای مواصلاتی مرزها منتهی به عراق بحمدالله مشکل خاصی وجود ندارد و خوشبختانه تاکنون مجموعه تصادفات نیز سیر نزولی 36 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. رئیس پلیس راهور فراجا اضافه کرد: در ۶ مرز برای تردد زائران، امکانات مناسبی از حیث توقفگاه برای خودروهای شخصی و زیرساخت‌های مورد نیاز در پایانه‌های مرزی وجود دارد. ظرفیت پارکینگ خودرو نیز بخوبی وجود دارد و آنگونه که مشاهده می‌شود توقفی در پشت گیت‌ها خروج از مرز برای زائران وجود ندارد، از همین رو هموطنان از عجله و شتاب خودداری کنند تا خدایی ناخواسته اتفاقی برای زوار رخ ندهد. هم‌اکنون 80 درصد ظرفیت پارکینگ خودروهای زائران در مرز مهران پر شده است. در مرز شلمچه نیز 70 درصد پر شده و در مرز خسروی 50 درصد فضا برای پارک خودرو زائران وجود دارد. وی به رانندگان توصیه کرد چون مسافت طولانی است بهتر است هر 2 ساعت 15 دقیقه استراحت کنند. حسینی با تاکید بر اینکه کماکان دغدغه و نگرانی ما وقوع تصادفات بویژه در بازگشت زائران است که خستگی و خواب‌آلودگی دارند، از هموطنان خواست در مسیر بازگشت بخوبی استراحت کنند. البته همه دستگاه‌های ذی‌ربط بویژه پلیس مدیریت لازم برای هدایت بار ترافیک در مسیر رفت و برگشت را دارند و تا این لحظه آمارها وضعیت مطلوب و مناسبی دارند.
* تردد بیش از ۹۰۰ هزار زائر از مرز مهران
طبق گزارش‌های رسمی، از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار زائر از مرز بین‌المللی مهران تردد کرده‌اند. دیروز زینب اختری، مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور با حضور در مرکز مانیتورینگ شهر مهران با استاندار ایلام و رئیس ستاد اربعین استان دیدار و گفت‌وگو کرد. حسن بهرام‌نیا در این دیدار گفت: از اول صفر تاکنون بیش از ۹۰۰ هزار زائر از مرز مهران تردد کرده‌اند و با وجود افزایش تردد زوار، هیچ مشکلی در خدمات‌رسانی و تسهیل تردد وجود ندارد. وی افزود: در بین ۵ گذرگاه مرزی با کشور عراق، هر ساله بیشترین تردد زوار از مرز مهران به ثبت می‌رسد و هر ساله شاهد اضافه شدن خدمات به زوار در مرز مهران و تکمیل زیرساخت‌ها هستیم. استاندار ایلام با تاکید بر تبیین کنگره بزرگ اربعین، ادامه داد: ضرورت دارد به موضوعات فرهنگی و تبیین کنگره اربعین توجه ویژه شود. 
زینب اختری، مدیرکل زنان و خانواده وزارت کشور در این دیدار با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات استاندار ایلام و رئیس ستاد اربعین استان و دست‌اندرکاران ستاد اربعین استان، گفت: با وجود تردد بسیار زیاد از مرز مهران در مقایسه با سایر مرزها، اما شاهد تسهیل تردد زوار و خدمات‌رسانی بسیار خوب مواکب هستیم.
* زائران اربعین سفر به اماکن زیارتی را کوتاه کنند
ستاد مرکزی اربعین با انتشار اطلاعیه شماره ۸ از زائران خواست زمان سفر به اماکن و شهر‌های زیارتی در کشور عراق را کوتاه کنند. در اطلاعیه شماره 8 ستاد مرکزی اربعین حسینی که دیروز منتشر شد آمده است: تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه سماح2.690.000 نفر و تعداد زائران عازم شده به کشور عراق 1.572.050 نفر است. همچنین تعداد زائران برگشتی از پنجم ماه صفر 406.909 نفر است. خط رایگان ۱۲۸ در کشور عراق برای راهنمایی و پاسخگویی شبانه‌روزی به زائران راه‌اندازی شده است. از زائران گرانقدر درخواست می‌شود زمان سفر و توقف در شهر‌های زیارتی را بنا به دلایل مختلف از قبیل امکان سرویس‌دهی به سایر زوار حتماً کوتاه کنند. توصیه می‌شود با توجه به آمادگی کامل مرز خسروی و پیش‌بینی  وسایل حمل‌و‌نقل کافی از طرف عراقی، زائران عزیز عبور از این مرز را در برنامه خود قرار دهند. 
همچنین  با توجه به گرمای هوا و احتمال مسمومیت و بروز بیماری‌های مختلف از غذا‌های ساده، سبک و کم‌حجم استفاده کنند. با توجه به مدت زمان ماندگاری غذا‌های پخته شده به مدت ۲ ساعت، از نگهداری و حمل و صرف غذا بیش از زمان مذکور جداً خودداری شود.
* برگزاری آیین بدرقه زائران اربعین حسینی در تهران
آیین بدرقه زائران اربعین و اجتماع عزاداران حسینی شامگاه پنجشنبه (۲۵مرداد) با حضور خیل عظیم عاشقان امام حسین(ع) در میدان آزادی تهران برگزار شد. در ابتدای این‌ مراسم حمید شاکرنژاد از قاریان برجسته کشور دقایقی را به تلاوت آیاتی از قرآن‌کریم پرداخت. سپس محمدحسین پویانفر از مداحان برجسته کشور روی صحنه رفت و دقایقی به مدیحه‌سرایی پرداخت. در ادامه حجت‌الاسلام شهاب مرادی به ایراد سخن پرداخت و گفت: این چفیه‌ای که امشب بر گردن ‌من قرار دارد نماد مهمی در اربعین امسال است، زیرا نشان می‌دهد که شما هم دغدغه غزه را دارید. امروز مردم دنیا شمر و ظالم زمانه خود را می‌شناسند. وی ادامه داد: قبل از عملیات توفان‌‌الاقصی شاید خیلی نمی‌توانستیم چهره واقعی رژیم اسرائیل را به دنیا نشان دهیم، پیش از این عملیات در غرب و شرق باورشان بر این بود که اسرائیلی‌ها مظلوم هستند و از این رو از این رژیم حمایت می‌کردند. این استاد حوزه علمیه خاطرنشان‌ کرد: در آمریکا هم هر 2 جناح سیاسی که رای آورند از رژیم اسرائیل حمایت خواهند کرد و به دنبال مظلوم‌‌نمایی این رژیم خواهند بود اما توفان‌الاقصی جای حق و باطل را بالاخره نشان داد و شهید و جلاد مشخص شد. وقتی تخریب بیمارستان و مدرسه و جنازه‌های کودکان را در تصاویر می‌بینیم، دیگر نمی‌توان جای مظلوم و ظالم را عوض کرد. مرادی یادآور شد:‌ مسیر اربعین ‌امسال‌ می‌تواند این مظلومیت را تشدید کند، از هر جای عالم که به مسیر اربعین می‌رسید باید با نمادها، مظلومیت مردم فلسطین را نشان دهید.

Page Generated in 0/0049 sec