printlogo


کد خبر: 290374تاریخ: 1403/5/28 00:00
اخبار

چاپ دوم یک ‌سفرنامه اربعینی
کتاب «دل به عشقت مبتلا شد» نوشته محمد آقاسی به تازگی توسط انتشارات نیستان به چاپ دوم رسیده است. این کتاب سفرنامه نویسنده از پیاده‌روی اربعین حسینی است. آقاسی در متن این کتاب شرحی مختصر از سفر خود به کشور عراق بازگو کرده است؛ سفری که بیش از هر چیز نمایشی است از تسلیم، شوق و شگفتی موجود در این سفر و سرزمین. او در هر بخش از این کتاب که ۵۴ صفحه دارد، سعی کرده گزارشی کوتاه از رفتارهای اجتماعی و فردی مردم حاضر در این سفر ارائه کند؛ گزارشی که به تایید او نوعی پدیده‌شناسی از راهپیمایی عظیم اربعین حسینی است. بنابراین خواننده در این کتاب مطالبی از جمله چگونگی سفر، پیمودن مسیر، مواجهه با ایرانی‌ها و عراقی‌ها و رفتارهای آنها را مطالعه می‌کند. نسخه صوتی این کتاب نیز به مدت ۲ ساعت و 6 دقیقه با صدای نویسنده کتاب توسط همین انتشارات روانه بازار نشر شده است.
***
تمدید مهلت ارسال اثر به جشنواره تلویزیونی مستند
مهلت ثبت‌نام و ارسال اثر به هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند تا 8 شهریور تمدید شد. بر اساس فراخوان هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند، آخرین مهلت ارسال آثار در بخش‌های مختلف، ۲۵ مردادماه بود اما با توجه به استقبال متقاضیان و به منظور ایجاد فضای رقابتی گسترده بین صاحبان آثار، این مهلت تا پنجشنبه 8 شهریورماه تمدید شد. بر این اساس، صاحبان فیلم‌های مستند، عکاسان، اصحاب قلم و دیگر علاقه‌مندان که قصد شرکت در هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند را دارند باید تا زمان مقرر در سامانه این جشنواره به آدرس https://festdoctv.com ثبت‌نام کرده و ارسال اثر را نهایی کنند. سامانه‌ ثبت‌نام جشنواره ساعت ۲۴ پنجشنبه 8 شهریورماه بسته می‌شود و این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد. هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند به دبیری حسین زارع‌زاده و در بخش‌های مختلف «فیلم مستند»، «مجموعه مستند»، «عکس» و «مستندنگاری» به همت شبکه مستند سیما برگزار می‌شود و فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه از حوالی مهرماه روی آنتن خواهند رفت.
***
«در آغوش درخت» فیلم افتتاحیه جشنواره کازان شد
فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی‌نسب، محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم کازان روسیه ۱۶ شهریورماه به نمایش درمی‌آید. جشنواره بین‌المللی فیلم کازان با شعار «از گفت‌وگوی فرهنگ‌ها به فرهنگ گفت‌وگو» برگزار می‌شود. تبادل تجربه بین هنرمندان روسیه و کشورهای دیگر، نمایش بهترین فیلم‌های منتخب با تم مهربانی، صلح و انصاف، صرف‌نظر از مذهب نویسنده و معرفی دستاوردهای سینماگرانی که در راستای ترویج ارزش‌های معنوی و فرهنگی فیلم می‌سازند، از اهداف این جشنواره است. امسال بیستمین دوره این جشنواره از ۶ تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۶ تا ۲۱ شهریورماه) در شهر کازان کشور روسیه برگزار می‌شود. «در آغوش درخت» نامزد ٧ سیمرغ و برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بوده و پیش از این در بیست‌ونهمین جشنواره تلویزیونی شانگهای کشور چین حضور داشت.
***
نسیم ادبی دوباره کارگردانی می‌کند
نسیم ادبی اجرای نمایش تازه خود را با همراهی ندا شاهرخی آغاز کرده است. این زوج هنری پیش‌تر نیز نمایش‌هایی را به صورت مشترک کارگردانی کرده بودند و اخیرا نیز اجرای نمایش «شبیه شبیه آنتیگون» را در تالار مولوی آغاز کرده‌اند. این نمایش همان‌گونه که از نامش برمی‌آید، با نگاهی به نمایشنامه مشهور و کلاسیک «آنتیگونه» نوشته سوفوکل روی صحنه می‌رود و ادبی و شاهرخی ترجمه مرحوم نجف دریابندری را دستمایه اجرای نمایش خود قرار داده‌اند. متن این نمایش نوشته عنایت‌الله خادم‌بشیری است و این اثر نمایشی، اجرایی معاصر با استفاده از الگوی تعزیه و نمایش‌های ایرانی از تراژدیِ مشهور یونانی «آنتیگونه» را روی صحنه می‌رود. آنان پیش از این همین نمایش را در یونان و فرانسه روی صحنه برده‌اند و از پنجشنبه ۲۵ مرداد نیز اجرای آن را در تالار مولوی آغاز کرده‌اند. ادبی و شاهرخی پیش از این نمایش «شب/ خارجی/ یرما» را در تالار مولوی و «توراندخت» را در تماشاخانه سپند اجرا کرده بودند. آنان برای اجرای نمایش‌های خود اغلب نمایشنامه‌های زن‌محور را انتخاب می‌کنند.
***
«پشت پرده کودتا» نقد و بررسی می‌شود
جلسه نقد و بررسی کتاب «پشت پرده کودتا» امروز یکشنبه (۲۸ مردادماه) توسط خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود. «پشت پرده کودتا» تألیف علی رهنما، اقتصاددان و تاریخ‌شناس معاصر، یک بازسازی دقیق تاریخی از حوادث پیرامون کودتای 28 مرداد سال 1332 است که منجر به سقوط محمد مصدق، نخست‌وزیر وقت ایران و دولت او شد. سقوط و حذف مصدق از جایگاه قدرت احتمالا بیش از هر رخداد دیگری که در زمان تصدی او اتفاق افتاد، توجه بیشتری را به خود جلب کرد و می‌توان دلیل اهمیت آن را به نقش دخالت‌های خارجی، اثرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن بر ایران و تأثیر درازمدت این برکناری بر روابط ایران و ایالات‌متحده نسبت داد. علی رهنما با بهره‌گیری از منابع آمریکایی، ایرانی و بریتانیایی، فاصله 4 روزه‌ بین کودتای شکست‌خورده اول و کودتای موفقیت‌آمیز دوم را با دقت زیر ذره‌بین می‌برد و در جزئیات دقیق و قابل توجهی، چگونگی ایده‌پردازی ۲ کودتا، توجیهات عقلانی آنها و نحوه‌ اجرای آن را به دست بازیگردان‌هایی از هر ۲ سمت انگلیسی -آمریکایی و ایرانی، مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. نشست نقد و بررسی این‌کتاب با حضور محمد ترکمان، پژوهشگر تاریخ معاصر و حسین آبادیان، استاد تاریخ دانشگاه همراه است. این ‌برنامه امروز یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

Page Generated in 0/0062 sec