printlogo


کد خبر: 290379تاریخ: 1403/5/28 00:00
دور دنیا

عبدالسلام هنیه: موشک رد تلفن همراه پدرم را گرفت!
فرزند شهید اسماعیل هنیه، رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس از راز ترور پدرش در اقامتگاه خود در شمال تهران پرده برداشت. او در دوحه در مصاحبه با شبکه العربیه تصریح کرد تلفن همراه پدرش او را به هدفی آسان تبدیل کرد و رهبر شهید حماس هدف موشکی قرار گرفت که با اطلاعات دریافتی از تلفن همراه او، هدایت ‌شده بود. عبدالسلام هنیه گفت: «این موشک هدایت‌شونده تلفن همراهی را که شب‌هنگام در اتاق پدرم و در نزدیکی سر او قرار داشت، دنبال کرده بود. این موشک هدایت‌شونده از طریق دنبال‌کردن تلفن همراهی که شب قبل از حادثه در اتاق پدرم و در نزدیکی سر او قرار داشت، هدایت شد». به این ترتیب عبدالسلام به گمانه‌زنی‌های پیشین درباره انفجار بمب جاسازی‌شده در اتاق محل اقامت پدرش در میهمانسرای تهران پایان داد و گفت: «به نظرم روایتی مبنی بر وجود بمب در اتاق، به کلی عاری از صحت است. محافظان شخصی و دیگر مشاوران در فاصله تنها چند متر با اتاق او نشسته بودند، بنابراین روشن است که اگر بمبی وجود داشت، همه ساختمان منفجر می‌شد.». وی افزود: «پدرم در مراسمی رسمی با تلفن همراهش حضور داشت و به همین دلیل، این عملیات چندان پیچیده نبود. پدرم برای شرکت در مراسم تحلیف یک رئیس‌جمهور [مسعود پزشکیان] به همراه سایر هیات‌ها در یکی از کشورها حضور داشت، بنابراین این تدابیر امنیتی را نمی‌توان با اقدامات انجام شده در یک منطقه مخفی و بدون تلفن همراه، مقایسه کرد». عبدالسلام همچنین فاش کرد شهید اسماعیل هنیه در آن روز، مدام از تلفن خود تماس می‌گرفت و تا ساعت 22:15 شبی که شهید شد، از آن استفاده می‌کرد. وی در پایان این مصاحبه تاکید کرد باور دارد این حمله موشکی با پوشش آمریکایی انجام شده است. پیش‌تر سپاه پاسداران متعاقب ترور شهید هنیه اعلام کرده بود «یک پرتابه کوتاه‌برد حاوی حدود 7 کیلوگرم مواد منفجره» از بیرون ساختمان شلیک شده است. ایران، رژیم صهیونیستی را طرف مسؤول این ترور دانست و تهدید کرد پاسخی دردناک و قاطع در راه است.
***
استعفای دیپلمات انگلیسی به خاطر همدستی لندن با جنایات اسرائیل
یک دیپلمات ارشد بریتانیایی به دلیل همدستی کشورش در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه از سمت خود استعفا داد. به گزارش میدل‌ایست مانیتور،‌ مارک اسمیت،‌ تحت تاثیر تداوم روند فروش تسلیحات از جانب کشورش به رژیم صهیونیستی که به اعتقاد او در شرایط کنونی اسفناک مردم جنگ‌زده غزه هیچ توجیهی ندارد،‌ از سمت خود در وزارت خارجه این کشور استعفا داد. او که مدیر بخش برنامه‌های وزارت خارجه بریتانیا در حوزه آفریقاست در استعفانامه‌اش از عنوان «همدستی با جنایات اسرائیل» برای دولت بریتانیا استفاده کرد و نوشت:‌ «برایم بسیار سخت است که پس از یک دوره طولانی از سمت خود در این وزارتخانه استعفا دهم اما دیگر نمی‌توانم به وظایفم ادامه دهم، چرا که این وزارتخانه در جنایات جنگی اسرائیل شریک است... هر روز شاهد جنایات جنگی و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در غزه از سوی اسرائیل هستیم. او سپس با اشاره به فیلم‌های منتشرشده توسط سربازان رژیم صهیونیستی که از جنایات جنگی خود علیه مردم غزه فیلم گرفته‌اند، بر این نکته تاکید کرده که مقامات ارشد و نظامیان اسرائیلی از اقدام خود برای نسل‌کشی در فلسطین دفاع کرده و سعی دارند با اقدامات خود در زمینه غارت اموال غیرنظامیان،‌ تجاوز و شکنجه زندانیان فلسطینی، موضع خود را علنی کنند. او همچنین بر این موضوع تاکید کرده است که اقدام اسرائیل برای آواره کردن 80 درصد غیرنظامیان فلسطینی جنایت جنگی بوده است و نوشته است: «تحت این شرایط با وجود آنکه هیچ توجیهی برای ادامه روند فروش تسلیحات به اسرائیل وجود ندارد،‌ با این حال این روند همچنان ادامه دارد». طبق آمارهای رسمی، لندن در بازه هفتم اکتبر سال گذشته تا پایان ماه مه (خرداد1403)، بیش از ۱۰۰ مجوز برای فروش سلاح و تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی صادر کرده است.
***
تظاهرات حامیان فلسطین همزمان با کنوانسیون دموکرات‌ها در شیکاگو
گروه‌های حامی فلسطین همزمان با سفر کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده به شیکاگو برای شرکت در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، تظاهرات اعتراضی برگزار می‌کنند. ائتلافی از حدود 200 سازمان عدالت اجتماعی در نظر دارند همزمان با آغاز به کار کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در روز دوشنبه این هفته، تظاهراتی در اعتراض به جنگ غزه برگزار کنند. قرار است در این گردهمایی حزبی مهم کاملا هریس به طور رسمی به عنوان نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 معرفی شود. در شرایطی که تاکنون بیش از 40 هزار غیرنظامی فلسطینی در غزه توسط رژیم صهیونیستی قتل عام شده‌اند، به تازگی کنگره آمریکا با حمایت دولت بایدن، بسته‌های بزرگ کمک تسلیحاتی به اسرائیل را به تصویب رسانده است. سخنگوی راهپیمایی اعتراضی گروه‌های حامی فلسطین در آمریکا درباره تغییر مسیر دولت آمریکا در صورت پیروزی هریس در رقابت‌های انتخاباتی امسال گمانه‌زنی کرده که اغلب حامیان فلسطین مطمئن هستند هریس همان سیاست‌های بایدن را در قبال اسرائیل دنبال می‌کند. این تظاهرات می‌تواند اهرم فشار رای‌دهندگان دموکرات به هریس را سنگین‌تر کند. بر اساس آخرین نظرسنجی‌های رویترز/ ایپسوس در ماه مه، حدود 44 درصد رای‌دهندگان دموکرات از عملکرد بایدن در قبال جنگ غزه ناراضی هستند.

Page Generated in 0/0050 sec