printlogo


کد خبر: 290392تاریخ: 1403/5/28 00:00
«وطن امروز» از وضعیت تردد زائران اربعین و چگونگی تأمین ناوگان حمل‌ونقل برای جابه‌جایی آنها گزارش می‌دهد
موج بازگشت
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری در گفت‌وگو با «وطن امروز» مطرح کرد: بسیج همه امکانات برای جابه‌جایی زائران اربعین

گروه اجتماعی: موج عظیم بازگشت زائران اربعین از مرزهای ششگانه شروع شده است و طبق اعلام رئیس پلیس راهور فراجا تاکنون بیش از 45 درصد زوار به کشور برگشته‌اند؛ روندی که بیانگر مدیریت مدت زمان سفر از سوی زائران است. برگشت زائران اربعین با موج عظیم تردد زوار برای حضور در پیاده‌روی اربعین‌حسینی و اجتماع میلیونی عاشقان امام‌حسین(ع) در کربلا با توجه به نزدیک شدن به اربعین ‌حسینی همراه شده است. مطابق گزارش‌های موجود مرزهای ششگانه بویژه مهران و خسروی شاهد تردد بسیار بالای زائران اربعین است اما چون تمهیدات لازم برای تسهیل ورود و خروج زائران از قبل اندیشیده شده، خوشبختانه مشکل خاصی چون انتظار در ورود و خروج از مرزها و تامین ناوگان حمل‌و‌نقل برای ایاب و ذهاب زائران حسینی به چشم نمی‌خورد. در این باره مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری طی گفت‌وگویی با «وطن امروز» گفت: از آنجا که زائران اربعین امسال نسبت به سال‌های گذشته زمان کوتاه‌تری را برای ماندن در عراق در نظر می‌گیرند، بنابراین کیفیت ترددها در اربعین امسال متفاوت شده است، چرا که زوار فقط 4 تا 5 روز در عراق می‌مانند و به کشور باز  می‌گردند به طوری که موج بازگشت زائران اربعین از عصر جمعه شروع شده و این موضوع تقاضا برای تامین وسایل حمل‌و‌نقل افرادی را که خودروی شخصی ندارند، افزایش داده است. داریوش باقرجوان با بیان اینکه از این رو پایانه‌های مرزی و مسافری برای تامین نیاز اتوبوس بسیج شده‌اند، گفت: با بازگشت زائران اربعین، اتوبوس‌ها آماده مسافرگیری هستند و بازگشت سفر اربعین از طریق پایانه‌های مرزی بخوبی مدیریت می‌شود. باقرجوان در ادامه افزود: سهم ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافران 25 تا 30 درصد است که طی این روزها تمام امکانات لازم در این بخش در اختیار زائران برای جابه‌جایی آنها قرار گرفته است. وی با اشاره به اینکه هر چه به روزهای مراسم اربعین نزدیک می‌شویم، میزان تقاضا برای به مرزها بیشتر خواهد شد، افزود: اگر چه هم اکنون ترددها روان است و مشکلی از باب کمبود ناوگان حمل‌و‌نقل برای جابه‌جایی زوار وجود ندارد ولی طی روزهای آینده این احتمال وجود دارد که تقاضا هم برای ورود زائران اربعین به مرزها و هم تامین ناوگان حمل‌و‌نقل برای زائرانی که از عراق بازمی‌گردند، بیشتر شود. البته تمهیدات لازم برای تامین نیازها اندیشده شده و چنانچه کمبودی در این بخش احساس شود، قرار است از ناوگان حمل‌و‌نقل دستگاه‌ها و نهادهایی چون نیروهای نظامی و انتظامی و شرکت‌های بزرگ استفاده شود.  
مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری با بیان اینکه تدابیر لازم برای جابه‌جایی زائران در موج برگشت از مرز مهران انجام شده است، گفت: کار جابه‌جایی زوار در پایانه برکت بدون هیچ مشکلی در حال انجام است. باقرجوان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 60 درصد تردد زائران از مرز بین‌المللی مهران انجام شده است. وی با بیان اینکه «موج بازگشت زوار اربعین حسینی از کربلای معلی از عصر روز جمعه 26 مرداد آغاز شده است»، یادآور شد: پایانه برکت در مرز شهر مهران آماده خدمات‌دهی به زائران برای انتقال‌ به نقاط مختلف کشور شده است. باقرجوان همچنین یادآور شد: هر لحظه که به کنگره بزرگ اربعین حسینی نزدیک‌تر می‌شویم، حرکت ناوگان حمل‌ونقل عمومی از داخل کشور به ‌سمت پایانه‌های مرزی در حال افزایش است. مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری تصریح کرد: با توجه به آغاز موج بازگشت زوار اربعین به کشور، تلاش می‌شود متناسب با حجم زوار برگشتی و تقاضای موجود، ناوگان حمل‌ونقل به مرز مهران اعزام شود و در زمان حاضر از طریق پایانه برکت مرز مهران (شهید رئیسی) جابه‌جایی زوار به‌راحتی در حال انجام است. وی با اعلام اینکه با نزدیک شدن به کنگره بزرگ اربعین، سرویس جابه‌جایی زائران افزایش داده می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از ناوگان از پایانه‌های مرزی به‌ سمت تهران و سایر شهرها خالی بازمی‌گردند اما با نزدیک شدن به روز اربعین، از طرفین ناوگان نیز در بازگشت زوار برای جابه‌جایی زائران استفاده می‌شود. باقرجوان با ابراز اینکه بعد از روز اربعین موج بازگشت زوار به کشور افزایش خواهد یافت، افزود: تاکنون براساس آمار ارائه‌شده نزدیک به 60 درصد زوار از مرز مهران تردد کرده‌اند و بنا بر پیش‌بینی‌ها این میزان در زمان بازگشت کامل زوار به 70 درصد افزایش خواهد یافت که تدابیر لازم در این باره جهت جابه‌جایی زوار به شهرهای خود انجام خواهد شد. استان ایلام و مرز مهران اصلی‌ترین کانون تردد زائران اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال است. مرز مهران به ‌واسطه نزدیکی مسافت و امنیت طول مسیر در داخل خاک عراق مهم‌ترین و اصلی‌ترین گذرگاه زمینی کشور در ایام اربعین است، اربعین سال گذشته بیش از ۳ میلیون و 600 هزار تردد در مرز بین‌المللی مهران ثبت شد. طبق گفته مسؤولان، 59 درصد زائران در سامانه سماح مرز بین‌المللی مهران را برای سفر به کشور عراق در پیاده‌روی اربعین امسال انتخاب کردند.
* ورود بیش از 31 هزار زائر غیرایرانی به کشور
مرزهای کشور بر روی زائران اربعین از کشورهای همجوار باز است و تاکنون بیش از 31 هزار زائر از مرزهای شمال غربی، شرق و جنوب شرقی وارد کشور شده‌اند. رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه گفت: تاکنون ۲۵ هزار نفر پاکستانی از مرزهای ریمدان و میرجاوه برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی وارد کشور شده‌اند. عباس احمدی با تشریح اقدامات این وزارتخانه جهت ایجاد تسهیلات برای سفر زائران اربعین تصریح کرد: گذرنامه یا دفترچه خادم توسط نیروی انتظامی برای اتباع خارجی مقیم ایران جهت شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی با کمک دولت عراق صادر می‌شود و اتباع می‌توانند از این طریق در راهپیمایی اربعین حسینی شرکت کنند. وی با بیان اینکه امسال تصمیم گرفته شده است اتباع خارجی بویژه اتباع پاکستانی و افغانستانی، سایر اتباع از کشورهای همجوار که برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی از ایران عبور می‌کنند با حمل‌و‌نقل یکسره از کشور خودشان به مرز چذابه بیایند، گفت: سال گذشته در موضوع حمل‌و‌نقل مشکلاتی برای این زائران ایجاد شد ولی امسال برای حل این مشکل مجوز لازم برای ورود ماشین‌های پاکستانی و افغانستانی به داخل خاک کشور صادر شد و آنها با حمل‌و‌نقل یکسره به مرز چذابه برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی می‌آیند. همچنین طی روزهای گذشته ۶ هزار زائر غیرایرانی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان برای حضور در مراسم اربعین حسینی در عراق از مرز بازرگان وارد ایران شدند. تعداد زائران غیرایرانی که از مرز بازرگان وارد کشور شده‌اند تا در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند، با افزایش کم‌سابقه نسبت به سال‌های گذشته تا روز 26 مرداد به 6 هزار نفر رسید. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مقامات مرزی کشور در 26 مردادماه، مجموعا 2401 زائر از 3 کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان از مرز بازرگان وارد کشور شدند. از این تعداد، 988 نفر از ترکیه، 1017 نفر از جمهوری آذربایجان و 396 نفر از گرجستان از طریق مرز بازرگان وارد ایران شدند. این رشد کم‌سابقه در تعداد زائران ورودی، بخوبی نشان می‌دهد مرز بازرگان به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی ایران، نقش کلیدی در پذیرش و استقبال از زائران کشورهای همسایه ایفا می‌کند.

Page Generated in 0/0047 sec