printlogo


کد خبر: 290396تاریخ: 1403/5/28 00:00
اخبار

انتقاد اژه‌ای از کارشناسی و بازداشت‌های غیرضروری در پرونده‌ها
رئیس قوه‌قضائیه گفت: مواردی است که اگر فرد بازداشت نشود، بیم فرار او می‌رود و بعدا دست‌مان به او نمی‌رسد اما مواردی است که فرد را بازداشت نمی‌کنیم و به او می‌گوییم کار را فعلا محدود و امور قبلی را اصلاح کن.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در دیدار جمعی از قضات و کارکنان دادگستری تهران، طی سخنانی ضمن تبیین و تشریح عمده دلایل شکل‌گیری مجتمع‌های قضایی تخصصی، اظهار کرد: همین مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به  جرائم اقتصادی در دادگستری تهران، طی چند سال فعالیت خود قطعا در باب گلوگاه‌ها و بستر‌های فسادزا به جمع‌بندی‌هایی نائل شده است و به برخی از تدابیر پیشگیرانه مرتبط با فساد اقتصادی، اشراف و وقوف پیدا کرده است، فلذا ضروری است این تدابیر پیشگیرانه احصا شود و بانک اطلاعاتی در رابطه با آنها شکل گیرد. برای نمونه در باب تخلفات و مفاسدی که منشأ شکل‌گیری آنها بانک‌ها، گمرکات، تعهدات ارزی، رمزارز‌ها و... هستند، باید تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه‌ مرتبط، احصا و تجمیع شود تا این تدابیر و تمهیدات، الگوی رفتاری و عملی سایر مراجع قضایی رسیدگی‌کننده به این تخلفات و  جرائم قرار گیرد.
وی خطاب به مسؤولان و قضات شاغل در مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به  جرائم اقتصادی تصریح کرد: با عنایت به تجارب و اندوخته‌های حاصل از چند سال فعالیت مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به  جرائم اقتصادی تهران، نقطه‌نظرات تخصصی خود را در باب اصلاح دستورالعمل مرتبط با این مجتمع ارائه کنید.
رئیس دستگاه قضا گفت: شما به عنوان قضات مجتمع قضایی تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی تهران، نسبت به گلوگاه‌ها و بستر‌های فسادزا در عرصه‌های بانکی، گمرکی و ارزی اشراف پیدا کرده‌اید، لذا خلأ‌های قانونی را در این حوزه‌ها می‌شناسید و می‌توانید برای پر کردن این خلأ‌ها و رفع نواقص مرتبط با مقابله با فساد اقتصادی و تجهیز تدابیر پیشگیرانه از فساد، پیشنهادات و نقطه‌نظرات خود را ارائه دهید. وی ضمن تاکید بر ضرورت اتقان آرای قضایی بیان کرد: من کاملا موافق اعمال ارفاقات قانونی، تخفیف مجازات، مرخصی، آزادی مشروط و مجازات جایگزین حبس در قبال محکومان و زندانیان واجد شرایط هستم اما تاکیدم آن است که مرجع صادرکننده‌ این تأسیسات ارفاقی، به تناسب و منطق عقلانی و قضایی نیز عنایت و التفات داشته باشد و در اعمال ارفاقات قانونی برای محکومان جمیع شرایط را مدنظر قرار دهد. 
***
با امضای سرلشکر باقری
 دستورالعمل ساماندهی و امن‌سازی مراکز پرخطر تصویب شد
دستورالعمل ساماندهی و امن‌سازی مراکز پرخطر تصویب و با امضای سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و رئیس کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور ابلاغ شد. در جلسه هشتادوششمین کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور، دستورالعمل ساماندهی و امن‌سازی مراکز پرخطر به تصویب رسید. این دستورالعمل به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث و کاهش تهدیدات ناشی از مراکز پرخطر در کانون‌های جمعیتی تهیه شده است.
این دستورالعمل با تاکید بر ضرورت ساماندهی مراکز پرخطر که می‌توانند به دارایی‌ها، منافع و جان مردم آسیب برسانند، تنظیم شده است. مراکز پرخطر به 4 دسته تقسیم شده‌اند و شامل مراکزی می‌شوند که در صورت آسیب دیدن، گستره آسیب یا پیامدهای آن در سطح ملی، استانی، شهرستانی و محلی متفاوت خواهد بود.
هدف از این سند، تعیین سازوکارها و مسؤولیت‌ها برای امن‌سازی و ساماندهی مراکز پرخطر، بویژه در نزدیکی کانون‌های جمعیتی است. این دستورالعمل شامل تمام دستگاه‌های اجرایی و زیرساخت‌های پرخطر بخش خصوصی می‌شود. در این سند، تهدیدات از جمله اقدامات تروریستی، تهدیدات سایبری و عملیات پهپادی به‌عنوان مهم‌ترین تهدیدات برای مراکز پرخطر مطرح شده‌اند، همچنین مخاطرات ناشی از فعالیت‌های شیمیایی، زیستی، پرتویی و انفجاری در این مراکز نیز به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.
برای اجرای این دستورالعمل، کارگروه ملی ساماندهی و خروج مراکز پرخطر با مسؤولیت وزیر کشور تشکیل می‌شود. این کارگروه وظیفه شناسایی، درجه‌بندی، ساماندهی و خروج مراکز پرخطر به بیرون از شهرها را بر عهده دارد. همچنین، کارگروه‌های استانی نیز با مسؤولیت استانداران و فرمانداران برای اجرای این برنامه‌ها در سطح محلی تشکیل می‌شوند. تصویب این دستورالعمل، گامی مهم در جهت کاهش مخاطرات و تهدیدات مراکز پرخطر و ارتقای ایمنی و امنیت کانون‌های جمعیتی کشور است. این دستورالعمل مشتمل بر 17 مـاده و 6 تبصره که در تاریخ ۱۹/۴/ ۱۴۰۳ در هشتادوششمین جلسه کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به ‌تصویب رسید.
***
واکنش حافظ منافع ایران در مصر به نتیجه مذاکرات دوحه
رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره می‌گوید همانگونه که قابل‌پیش‌بینی بود، مذاکرات دوحه نتیجه‌ای نداشت و بیشتر به وقت‌کشی برای به تعویق انداختن پاسخ ایران به تجاوز رژیم صهیونیستی شباهت داشت.
محمد سلطانی‌فرد در واکنش به نتیجه نشست دوحه با تمرکز بر حصول آتش‌بس در غزه، گفت: دارند برای تعویق پاسخ مشروع ایران به تجاوز آشکار رژیم اسرائیل در نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران زمان می‌خرند.
همچنین وی دیروز درباره مذاکرات دوحه که یکی از رهبران حماس آن را «اتلاف وقت» خوانده بود، گفت: همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود، این مذاکرات نتیجه‌ای نداشت. روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مردادماه، دوحه میزبان مذاکرات آتش‌بس در غزه با حضور آمریکا، مصر و قطر بود، مذاکراتی که حماس در آن شرکت نکرد و اعلام کرد به جای مذاکره جدید باید بر توافق قبلی متمرکز بود. براساس بیانیه صادره، ادامه این مذاکرات بزودی در قاهره از سرگرفته می‌شود.

Page Generated in 0/0053 sec