printlogo


کد خبر: 290399تاریخ: 1403/5/28 00:00
نخستین برد استقلال در لیگ جدید در شبی که کمک داور ویدئویی عدالت را رعایت کرد
حق به حقدار رسید

عبدالله دارابی: نخستین دیدار تیم‌های دوم و پنجم لیگ قبل در فصل جاری در حالی برگزار شد که دو تیم تغییرات گسترده‌ای را نسبت به فصل گذشته داشتند.
استقلال با هلدینگ خلیج‌فارس و مدیرعامل جدید، نقل و انتقالاتی به مراتب متفاوت با سال‌های اخیرش داشت و بازیکنان خوب داخلی و خارجی به این تیم پیوستند؛ هرچند در پست هافبک بازیساز و مهاجم نوک، خلأ گذشته فعلا به قوت خود باقی است! مهدی هاشمی‌نسب، مربی‌ای که فصل قبل بار روانی تیمش را به دوش می‌کشید و وجودش فارغ از برخی رفتارهایی که البته بعضا مربیان سایر تیم‌ها نیز مرتکب آن می‌شوند، وزنه‌ای روحی بود، در جمع کادر فنی حضور نداشت. گویا وی نیز از جداشده‌های امسال آبی‌پوشان است و نکونام هم در پاسخ به نبودن یار همیشگی‌اش، جواب روشن و قانع‌کننده‌ای نداد! 
شمس‌آذر قزوین - شگفتی‌ساز فصل قبل - نیز که مدیرعاملش در پرونده فساد فوتبال، به طور جدی درگیر است با جدایی چندین مهره تاثیرگذار خود (حدود نیمی از ترکیب اصلی فصل قبل) و رفتن سرمربی جدید (مازیار زارع) و بازگشت مجدد سرمربی موفق سابقش (سعید دقیقی) آن هم در فاصله چند روز تا این بازی، با سرگذشتی متفاوت پای به میدان گذاشت.
نکته بارز و تاثیرگذار این دیدار، وجود وی‌ای‌آر بود که مانع اشتباه موثر داوری در روند و نتیجه بازی شد. قزوینی‌ها گل تساوی خود، سفیدپوشان استقلال گل برتری خود و بازی؛ نتیجه واقعی را مدیون این فناوری هستند که البته قسمت بسیاری از تیم‌ها در بازی‌های هفته اول لیگ نیز نشد، مضاف بر اینکه مهدی تاج را از یک عذرخواهی مجدد آن هم در ابتدای لیگ نجات داد!
سعید دقیقی باز نشان داد مربی کاربلدی است و به رغم جدایی چند بازیکن اصلی‌اش، مفت بباز نیست. شاید بتوان گفت تیم او حتی در اجرای حرکات ترکیبی از میهمان مدعی‌اش بهتر هم بود. شمس‌آذری‌ها پس از گل اول استقلال، چند سانتر خطرناک روی نقطه کور دفاع شاگردان نکونام ارسال کردند که از این بابت هم به پنالتی رسیدند و هم دروازه حسینی را چندبار تهدید کردند که در مهم‌ترین آنها، عکس‌العمل زیبای کاپیتان استقلال مانع گل شدن سانتر مواج آزادمنش شد. فراموش نکنیم تنها شوت «از راه دور در چارچوب» این بازی توسط میزبان ‌زده شد که باز حسینی با مهارش آنان را ناکام گذاشت.
در آن سو، استقلال اگرچه برد و  فرصت‌های گلزنی دیگری نیز در طول بازی داشت که نسبت به فرصت‌های میزبان خطرناک‌تر هم بود، حتی در لحظات پایانی می‌توانست تفاضل گلش را نیز افزایش دهد اما با توجه به جمیع جهات و موارد مذکور، با آنچه توقع می‌رفت فاصله بسیاری دارد. درست است که نکونام نیز نمی‌توانست از ۵ بازیکن مهمش بهره ببرد ولی استقلال در مجموع نسبت به فصل قبل ۲ بازیکنش را نداشت (محمدی و بلانکو) و جای سایرین را جانشین‌های هم‌تراز یا بهتر پر کرده بودند و ۲ بازیکن خارجی جدید نیز به دلیل دیر اضافه شدن و ناآمادگی، به شرط حضور هم بعید بود در این بازی چندان گره‌گشا باشند اما قزوینی‌ها نیمی از تیم خوب سال قبل خود را نداشتند که جایگزین‌ها هم در تراز آنها نبودند؛ علاوه بر این، هیچ بعید نیست در کوران رقابت‌های داخلی و آسیایی پیش رو مجددا استقلال چنین شرایطی را به خاطر مصدومیت یا محرومیت متحمل شود، آنگاه تکلیف چیست؟ بهانه و توجیه یا تلاش برای رفع آن در این فصل سخت و مهم؟
استقلال گام اول را که گام مهمی نیز بود محکم برداشت اما روال بازی این تیم کماکان برگرفته از تفکرات فصل قبل است که شاید به خاطر کمبود بازیکن، پذیرفتنی و موجه بود. نکونام برای رسیدن به موفقیت باید بپذیرد برخی تفکراتش نیاز به اصلاح دارد. مثل آن تفکری که حکم به تایید و تمدید مجدد قرارداد برخی بازیکنان متوسط فصل قبل برای فصل جاری داد! مطمئنا به‌کار‌گیری یک دستیار کاربلد خارجی می‌تواند به پوست‌اندازی عملکرد فنی فردی و تیمی استقلال کمک شایانی کند؛ دستیاری که وجودش در این استقلال، از استقلال فصل گذشته بیشتر ضرورت و اهمیت دارد.
***
بررسی برد آبی‌ها در قزوین؛ همان همیشگی
زهره فلاح‌زاده: تیم فوتبال استقلال تهران هفته اول لیگ بیست‌وچهارم را با پیروزی در خانه حریف آغاز کرد؛ استقلالی که نسبت به چند فصل اخیر در پنجره نقل و‌ انتقالات عملکرد بهتری داشت و توانست گزینه‌های مدنظر سرمربی را جذب کند، هر چند آبی‌ها در دیدار اول بسیاری از بازیکنان جدید و قدیم‌شان را در اختیار نداشتند و در نگاه اول باز هم دست‌های خالی جواد نکونام به چشم آمد. ابوالفضل جلالی، بهترین بازیکن فصل گذشته تیم به دلیل مصدومیت، گوستاوو بلانکو، مهاجم تیم به دلیل حل نشدن ثبت قرارداد، مهرداد محمدی، هافبک تیم به دلیل محرومیت و گائل کاکوتا و دیدیه اندونگ، ۲ خارجی جدید تیم به دلیل دیر اضافه شدن و آماده نبودن از غایبان ترکیب بودند که اگر مشکلی برای حضور نداشتند، قطعاً همگی آنها در ترکیب اصلی قرار می‌گرفتند.‌ این یعنی جواد نکونام هنوز از ترکیب اصلی خود رونمایی نکرده و هواداران این تیم باید منتظر یک تیم قوی‌تر و مستحکم‌تر بمانند.
نکونام که با نبود مهاجم خارجی‌اش تکیه به آرمان رمضانی داده بود تا جور نبود بازیکن در خط حمله را بکشد، نقشه‌اش بخوبی اجرا شد و رمضانی در دقیقه ۵۴ بازی قفل دروازه شمس‌آذر قزوین را شکست. همان بازیکنی که بسیاری از هواداران اعتقاد داشتند باید در لیست خروج قرار می‌گرفت و نکونام به او اعتماد کرد که یک فصل دیگر هم در جمع آبی‌ها بماند، در غیاب بلانکو توانست وظیفه‌اش را بدرستی انجام دهد. فکرش را بکنید رمضانی در استقلال نبود و بلانکو هم غایب این دیدار، از چه بازیکنی باید انتظار گلزنی می‌داشتیم؟!
استقلال که پس از گل و با توجه به باد شدیدی که در استادیوم سردار آزادگان می‌وزید چاره‌ای جز حفظ نتیجه نداشت، تنها به فکر ضد حمله بود که شاید بتواند با جلو کشیدن تیم میزبان به گل دوم هم برسد اما مهاجمان این تیم با بی‌دقتی، موقعیت‌های خوبی را از دست دادند. 
از طرفی شمس‌آذری‌ها چندین موقعیت خطرناک روی دروازه استقلالی‌ها خلق کردند که سیدحسین حسینی با عملکرد خوب خودش مانع باز شدن دروازه استقلال شد.
اما یک صحنه مشکوک در ۱۸ قدم استقلال و نظر ناظران داوری در اتاق VAR منجر به اعلام پنالتی برای تیم شمس‌آذر شد. به این ترتیب قزوینی‌ها در دقیقه ۸۹ به گل مساوی رسیدند و در حالی که هواداران گمان می‌کردند بازی با همین نتیجه به پایان می‌رسد و در حال ترک ورزشگاه بودند،  در وقت اضافه استقلال با پاس رامین رضاییان و ضربه محمدحسین اسلامی، خریدهای جدید خود به گل رسید که کمک داور مسابقه پرچم خود را به نشانه آفساید بالا برد. این‌بار داور مسابقه با اعتراض تیم نکونام روبه‌رو و تایید یا رد گل به VAR سپرده شد که از قضا گل تایید شد تا استقلالی‌ها در دقیقه ۳+۹۰ به گل برتری دست یابند و در نهایت هم بازی سخت خارج خانه را با برد پشت‌سر بگذارند‌.
در این دیدار ۲ تیم با کمک VAR به گل رسیدند تا نقش کمک داور ویدئویی بخوبی به چشم بیاید و اینکه تا چه حد می‌تواند روی تصمیم اشتباه داور تاثیر مثبت بگذارد و حق را به حقدار بدهد.
استقلال توانست در نبود چند مهره اصلی و عملکرد خوب چند بازیکن جدید خود از سد شمس‌آذری عبور کند که فصل گذشته در همین ورزشگاه یقه آبی‌ها را گرفته بود و تنها با یک امتیاز به تهران برگشته بودند. حالا اما استقلالی‌ها هم با ۳ امتیاز از قزوین برگشتند و هم لیگ را با برد آغاز کردند‌.
استقلال پس از سپاهانی که در دیدار اول 1-3 از سد تیم تازه به لیگ برتر صعود کرده چادرملوی اردکان گذشت و تراکتوری که در رفسنجان با حساب ۲ بر صفر مس را شکست داد، در رده سوم قرار دارد.
باید دید آبی‌ها در هفته دوم ‌ در مصاف با ملوانی که در هفته اول مقابل گل‌گهر به برتری یک بر صفر رسیده چه عملکردی خواهند داشت.
گفته می‌شود مشکل ثبت قرارداد گوستاوو بلانکو برای هفته آینده حل خواهد شد و احتمال دارد اندونگ و کاکوتا، ۲ ستاره خارجی  تیم هم به ترکیب اضافه شوند.
* دستیار ایرانی قطعی و دستیار خارجی شاید در جمع کادرفنی
از طرفی یک دستیار ایرانی هم به کادر فنی اضافه خواهد شد و به احتمال زیاد یک دستیار خارجی دیگر هم در آینده نزدیک به جمع نکونام و‌ یارانش بپیوندد تا تمام مشکلات حل شود. هر چند هنوز جای یک مهاجم کنار بلانکو خالی است.
* منتظر محمد در لیست خروج
با وجود اینکه جواد نکونام خواهان ماندن منتظر محمد، هافبک عراقی در تیم بود و قصد داشت با خط زدن نام زیلیکیچ، وینگر بوسنیایی که بدون اجازه او و با نظر مالک باشگاه خریداری شده، منتظر را نگه دارد اما با مخالفت هلدینگ خلیج‌‌فارس  مواجه شد‌‌. به دلیل اینکه استقلالی‌ها ۹ بازیکن خارجی داشتند، باید ۳ بازیکن را از لیست خارج می‌کردند که بر این اساس منتظر محمد همچون کیسوفسکی و یامگا از لیست خارج شدند‌.

 


Page Generated in 0/0052 sec