printlogo


کد خبر: 290400تاریخ: 1403/5/28 00:00
آمریکا با کشاندن مذاکرات آتش‌بس غزه از دوحه به قاهره در حال خرید زمان برای صهیونیست‌هاست؟
با نتانیاهو توافق‌ نمی‌شود

گروه بین‌الملل: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین قاطعانه مذاکرات دوحه را به خاطر فریبکاری و بی‌تعهدی کابینه رژیم صهیونیستی، محکوم به شکست خواند. به این ترتیب، حماس بی‌آنکه از فشارهای همه‌جانبه نظامی و سیاسی تاثیر پذیرد، نقشه مشترک واشنگتن و تل‌آویو به منظور زمان خریدن به نفع اسرائیل و تطهیر آمریکا در ماجرای نسل‌کشی فلسطینیان را نقش بر آب کرد. جمعه گذشته متعاقب آنچه نخستین روز مذاکرات آتش‌بس غزه - بدون حضور حماس! - خوانده شد، طرف‌های به اصطلاح میانجی یعنی آمریکا، مصر و قطر، در یک اقدام تبلیغاتی هماهنگ تلاش کردند بدون ذکر جزئیات از نشست دوحه که تیم مذاکره‌کننده نتانیاهو هم در آن حاضر بود، از مثبت بودن فضای مذاکرات و روند رو به پیشرفت آن صحبت کنند. در این جو ساختگی، همان شب رئیس‌جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی اعلام کرد: «به توافق آتش‌بس خوشبین هستم اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌ایم و مسائل دیگری باقی مانده است».
او از حمایت قاطع امیر قطر و رئیس‌جمهور مصر به ‌عنوان ۲ میانجی عرب تمجید کرد اما جالب اینجا بود که هیچ حرفی از موضع رژیم متحد خود یعنی نتانیاهو نزد. در بیانیه مشترکی که قطر، مصر و آمریکا پس از پایان نشست دوحه صادر کردند، ادعا شده آمریکا با حمایت قطر و مصر طرحی تقدیم هر دو طرف - اسرائیل و حماس - کرد که شکاف‌های میان آنها را کاهش می‌دهد، طرحی که ادعا می‌شود در راستای اصول مطروحه توسط بایدن در 31 مه 2024 و قطعنامه شماره 2735 شورای امنیت سازمان ملل است. به گفته بایدن، قرار است به منظور حل مسائل باقیمانده، هفته آینده در شهر قاهره پایتخت مصر هم نشست دیگری تحت عنوان روز دوم مذاکرات برگزار شود. ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا با تأیید این خبر گفت نخست‌وزیر قطر، رئیس موساد و شخص او آخر هفته جاری در قاهره خواهند بود. این در حالی است که با ادامه حملات وحشیانه ارتش کودک‌کش به غزه و کرانه باختری همزمان با مذاکرات آتش‌بس و غیبت نمایندگان جنبش حماس در محل نشست دوحه که تنها چند قدم با دفتر سیاسی حماس فاصله داشت، تردیدی در بی‌فایده بودن این مذاکرات باقی نمانده است. با توجه به سقوط شدید بازارهای سهام آمریکا و جهان در هفته‌های اخیر و تاثیر تشدید‌کننده بلاتکلیفی بازارهای جهانی نسبت به زمان و نحوه پاسخ سنگین ایران و مقاومت به ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی، به نظر می‌رسد هدف از چنین نشست‌هایی نه حل بحران موجود در فلسطین اشغالی بلکه یک نمایش سیاسی است که در آن دولت بایدن می‌خواهد خود را به عنوان فعال مایشاء خاورمیانه معرفی کند، حال آنکه بسیاری شواهد حکایت از خارج شدن بازی از دست آمریکایی‌ها دارد.
حتی با آنکه صبح دیروز سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات امنیتی مدعی شد «عملیات ارتش اسرائیل به طور کلی در غزه پایان یافته است» اما صهیونیست‌ها عملا به جنایات خود ادامه داده و ده‌ها نفر دیگر را شهید و مجروح کردند و در رسانه‌های رسمی عبری همچنین اعلام کردند نهاد امنیتی به رهبری سیاسی تل‌آویو اطلاع داده که زمان مبادله اسرا فرا رسیده ولی در صورت دستیابی به اطلاعات امنیتی جدید، رژیم اشغالگر می‌تواند دوباره وارد غزه شود! نکته‌ای که نشان‌دهنده آمادگی اسرائیلی‌ها برای شکستن هر توافق آتش‌بسی است.
* حماس: نتانیاهو مقصر شکست مذاکرات است
حماس که هفته گذشته در بیانیه‌ای تأکید کرده بود به‌جای آغاز مذاکرات جدید برای آتش‌بس در نوار غزه، مفاد مورد توافق مذاکرات قبلی اجرایی شود، نه‌تنها از نشست دوحه استقبال نکرد بلکه دیروز عضو دفتر سیاسی حماس درباره شکست زودهنگام مذاکرات صحبت کرد. غازی حمد، شامگاه جمعه در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین بحث‌های متعددی را در این مورد مطرح کرد. او ضمن اشاره به اینکه این جنبش انتظار بی‌نتیجه بودن مذاکرات دوحه را داشته، از کارشکنی و فریبکاری بنیامین نتانیاهو در بی‌پاسخ گذاشتن سوالات مطرح‌‌شده توسط میانجی‌ها درباره نحوه رسیدن به توافق گفت.
به گفته حمد، نتانیاهو شروط جدیدی را وضع کرده و آنچه را قبلا بر سر آن توافق شده بود به شکست کشانده، چرا که هدف او ادامه جنگ است. وی افزود: «دشمن صهیونیستی شروط جدیدی را در رابطه با محور فیلادلفیا ارائه داده است، در حالی که قبلا توافق کرده بودیم نیروهای اسرائیلی به ‌طورکامل از این منطقه عقب‌نشینی کنند. نتانیاهو توافق را به‌کلی نابود کرد. او مذاکرات امروز در دوحه را به شکست کشاند و هیچ پیشرفتی در مسیر دستیابی به توافق انجام نشده است. هیچ‌یک از مسائل اختلافی در مذاکرات دوحه حل‌وفصل نشده است. واشنگتن می‌داند نتانیاهو مانعی بر سر راه توافق است و در صورت گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه، آنها باید مسؤولیت آن را بپذیرند». حمد درباره موضع حماس گفت: «تحت هیچ شرایطی اجازه ماندن نیروهای اشغالگر در هیچ بخشی از نوار غزه را نخواهیم داد».
عضو دفتر سیاسی حماس، با تکذیب آنچه وال‌استریت ژورنال در رابطه با آمادگی اسرائیل جهت عقب‌نشینی از محور فیلادلفیا اعلام کرد، گفت: «نتانیاهو از همان آغاز به ‌دنبال ارائه طرحی جدید بود تا زمان بیشتری بخرد. رژیم اشغالگر به ‌دنبال این است که شکاف و نقصی در توافق وجود داشته باشد تا بعدا بتواند دوباره جنگ را از سر گیرد. حال آنکه بدون توقف کامل جنگ، خروج نیروهای اشغالگر از غزه، بازگشت آوارگان به خانه‌های خود و مبادله اسرا توافقی شکل نخواهد گرفت». وی تاکید کرد که همه گروه‌های فلسطینی اجماع کرده‌اند تا از این لحظه وارد هیچ مذاکره بیهوده‌ای نشوند. به همین دلیل حماس میانجی‌های عرب و غربی را به زیر فشار گذاشتن رژیم اشغالگر جهت موافقت با آنچه قبلا بر سر آن توافق شده بود، فراخواند. حمد همچنین بار دیگر بر موضع مقاومت تاکید کرد که پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی حق ایران و حزب‌الله است و این ارتباطی به مسیر مذاکرات دوحه و قاهره ندارد.
وی گفت: «حزب‌الله بیش از 10 ماه است که می‌جنگد و شهدایی را تقدیم کرده است و آنچه این جنبش انجام داده شایسته تقدیر است و دشمن صهیونیستی جز زبان قدرت چیزی نمی‌فهمد». 
حمد سپس ملت‌های عربی را به شکست سکوت خود برای همبستگی با ملت فلسطین فراخواند و گفت: «مردم غزه بیش از 40 هزار شهید داده‌اند و ملت‌های عربی در صورتی که به ‌پا خیزند و دست به تظاهرات بزنند، چیزی را از دست نمی‌دهند». همچنین سامی ابوزهری، از رهبران جنبش حماس اعلام کرد مفاد آتش‌بس نوار غزه، دیکته‌های تحمیل شده آمریکاست. وی افزود واشنگتن از موضع تل‌آویو به طور کامل حمایت می‌کند و اشغالگران از مفاد قبلی توافق نیز عقب‌نشینی کرده‌اند.
***
پیام حماس: علمای اسلام! از مصائب فلسطینیان بگویید
گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در پیامی خطاب به علمای اسلام از آنها خواست در خطبه‌های نماز جمعه درباره آنچه در مسجدالاقصی، کرانه باختری و نوار غزه می‌گذرد صحبت کرده و از مصائب آنها بگویند. در این بیانیه که دیروز منتشر شد از سکوت علمای اسلام انتقاد و اعلام شده ترس از حکومت‌های ظالم، ناامیدی و رخوت را توجیه نمی‌کند. در این بیانیه آمده است: «این روزها ناامیدی را نه از سوی تشکیلات و حاکمان و نه از طرف همه مسلمانان، بلکه از سوی علما و وعاظ احساس می‌کنیم. اگر جنگ مدت زیادی ادامه داشته باشد، این به معنای از بین رفتن ملت فلسطین و برچیده شدن دین در سرزمین عزیز مسلمانان است... علما باید در صف مقدم مبارزه با جاهلیت باشند و انتظار می‌رود علما نپذیرند سیاستمداری باشند که مواضع خود را به مواضع حاکمیت مرتبط کرده‌اند. انتظار می‌رود با رهبری شما علما کمپین‌های همبستگی و راهپیمایی میلیونی در مقابل سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی و ایالات متحده برگزار شود. از شما انتظار داریم در خطبه‌های نماز جمعه درباره آنچه در مسجدالاقصی، کرانه باختری و نوار غزه می‌گذرد، صحبت کنید و از مصائب آنها بگویید».
***
روز 316 جنگ غزه: 40 هزار و 74 شهید
وزارت بهداشت فلسطین از افزایش سریع آمار شهدای نوار غزه به 40 هزار و 74 نفر در نتیجه تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به این منطقه در کمتر از 48 ساعت پس از عبور این آمار از مرز 40 هزار شهید خبر داد. به این ترتیب تعداد شهدای غزه از هفتم اکتبر سال گذشته (15 مهرماه 1402) تاکنون طی نزدیک به 10 ماه و نیم به 40 هزار و 74 نفر و تعداد مجروحان هم به 92 هزار و 437 نفر رسیده است. در بیانیه سیصدوشانزدهمین روز جنگ غزه این وزارتخانه آمده که رژیم صهیونیستی طی 48 ساعت منتهی به بامداد شنبه، 5 مورد کشتار در نوار غزه مرتکب شد که در نتیجه آن 69 نفر شهید و 136 نفر دیگر هم مجروح شدند. این آمار نهایی نیست، چراکه همچنان شماری از قربانیان زیر آوار و در جاده‌هایی هستند که تیم‌های امدادرسانی و دفاع شهری قادر نیستند به این اماکن برسند. این در حالی است که ارتش کودک‌کش دیروز تعداد زیادی نیرو و ادوات نظامی خود را به کرانه باختری گسیل داشت. خبرها از کرانه باختری حاکی است که نظامیان صهیونیست به شهرک برقه در شمال غرب نابلس یورش بردند. گزارش‌ها از درگیری مسلحانه مقاومت فلسطین با نظامیان صهیونیست در جریان یورش نظامیان این رژیم به اردوگاه بلاطه در شرق شهر نابلس حکایت دارد. گردان‌ القدس شاخه طولکرم نیز از هدف قرار دادن یک نفربر زرهی رژیم صهیونیستی در جریان این درگیری‌ها خبر داد.

 


Page Generated in 0/0045 sec