printlogo


کد خبر: 290411تاریخ: 1403/5/28 00:00
اخبار

اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های قانونی فاقد وجاهت است
بانک مرکزی اعلام کرد اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون جهش تولید مسکن و... است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های یادشده فاقد وجاهت است.
به گزارش تسنیم، همزمان با بازار داغ رقابت بانک‌ها برای جذب سپرده‌های بیشتر در قالب حساب‌های وکالتی با وعده وام‌های 80 تا 100 میلیونی، بانک مرکزی واکنش فوری نشان داد و اعلام کرد: اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون جهش تولید مسکن و... است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های یادشده فاقد وجاهت است.
اخیراً مشاهده شده که برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اقدام به انجام تبلیغات گسترده به‌ منظور وکالتی کردن حساب بانکی به ‌همراه بهره‌مندی از تسهیلات قرض‌الحسنه یا ارائه اعتبار به مشتریان با نرخ‌های سود ترجیحی کرده‌اند.
شایان ذکر است با توجه به محدودیت منابع مالی در اختیار و کثرت تقاضای تسهیلات بانکی، اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی با محوریت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و تسهیلات موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، قانون جهش تولید مسکن و... است و هرگونه اعطای تسهیلات بدون در نظر گرفتن اولویت‌های یادشده فاقد وجاهت بوده و مورد پذیرش نیست. همچنین عملکرد آن بانک یا مؤسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات تکلیفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و چنانچه نتایج حاصله حاکی از عملکرد نامطلوب، توأم با اعطای تسهیلات به‌روش صدرالاشاره باشد، اقدام‌های انضباطی و نظارتی مقتضی علیه آن بانک‏‏‏ یا مؤسسه اعتباری و اعضای هیات مدیره ذی‌ربط معمول خواهد شد.
تأکید می‌شود موضوع مطروحه از تاریخ این بخشنامه لازم‌الاجرا بوده فلذا خواهشمند است دستور فرمایید با لحاظ مفاد بخشنامه 96/149153 مورخ 16‏‏‏/05‏‏‏/1396 مراتب به تمامی واحدهای ذی‌ربط آن بانک‏‏‏ یا مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به ‌عمل آید.‏‏‏
***
اعلام میزان ارز و کالایی که زائران اربعین می‌توانند از کشور خارج کنند
گمرک ایران شیوه‌نامه اربعین ۱۴۰۳ را منتشر کرد که لازم است زائران اربعین پیش از سفر از مفاد آن مطلع شوند.
به گزارش ایسنا، گمرک ایران، مقررات گمرکی ویژه زائران اربعین ۱۴۰۳ را بر اساس «شیوه‌نامه اربعین ۱۴۰۳» منتشر کرد که به شرح زیر است:
وسایل سفر، لوازم شخصی و هر نوع کالایی که جنبه تجاری نداشته باشد، مجاز است.
همراه داشتن زعفران، حداکثر به میزان ۱۰۰ گرم به ازای هر گذرنامه مجاز است.
همراه داشتن فرش دستباف تنها تا سقف ۲۴ متر مربع و گلیم دستباف تا سقف ۴۰ مترمربع مجاز است.
زیورآلات طلا، نقره و پلاتین همراه مسافر هر کدام یک عدد (النگو ۶ عدد از جنس طلا، پلاتین تا وزن ۱۵۰ گرم برای هر نفر، نقره تا سقف ۳۰۰ گرم مشروط به اینکه سنگ‌های گرانبها از یک قیراط بیشتر نباشد) مجاز است.
میزان پول رایج برای خروج ۵۰ میلیون ریال و برای ورود یک میلیارد ریال است. سقف میزان ارز همراه مسافر خروجی از مرزهای هوایی ۵۰۰۰ یورو و از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی مجاز، ۳۰۰۰ یورو یا معادل آن به ارزهای دیگر است.
* ممنوعیت ریجستری موبایل در مرزهای مشترک با عراق
فرآیند ریجستری تلفن همراه مسافر، در مبادی ورودی (مرزهای مشترک با عراق) در ایام اربعین به دلیل تردد زائران و عدم امکان ارائه خدمات مطلوب، تحت رویه مسافری ممنوع است.
* اقلام دارویی غیرمجاز و ممنوع همراه زائر
۱۰۹ قلم داروی اعلامی توسط ستاد اربعین بر اساس قوانین داخلی کشور عراق غیرمجاز و ممنوع است که فهرست آن در «شیوه‌نامه اربعین ۱۴۰۳» آمده است.
* اقلام دارویی مجاز
قرص و کپسول (۳ بسته)، آمپول و ویال (۱۰ عدد)، شربت و سوسپانسیون (۵ عدد)، کرم، پماد و ژل (۵ عدد)، اسپری تنفسی (۳ عدد).
***
اختصاص ۲۵ درصد اشتغال استان تهران به فارغ‌التحصیلان
طبق گزارش‌ها ۲۵ درصد سهم اشتغال در استان تهران به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اختصاص یافته است.
به گزارش ایسنا، مهم‌ترین مصوبه هفتمین نشست شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم، توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان بود و بر همین اساس وزارت کار اقدام به تشکیل کمیته ملی اشتغال فارغ‌التحصیلان کرد، چنانکه به گفته معاون اشتغال وزیر کار، تلاش شد برای نخستین بار مصوبه‌ای مخصوص بیکاری فارغ‌التحصیلان اخذ شود.
دغدغه دولت سیزدهم درباره مقوله اشتغال و کاهش بیکاری فارغ‌التحصیلان به حدی بود که در تمام جلسات شورای عالی اشتغال این مسأله همواره مورد تاکید قرار می‌گرفت. دولت علاوه بر آنکه برنامه خود را بر ایجاد یک میلیون شغل در سال معطوف کرده بود، برای حفظ امنیت شغلی، پایداری و ثبات مشاغل و اشتغال فارغ‌التحصیلان نیز برنامه‌ریزی‌هایی را در دستور کار داشت. امسال برای نخستین بار تصمیم بر این شد که ۲۵ درصد سهم اشتغال ایجادی در کل کشور به فارغ‌التحصیلان اختصاص داده شود و در راستای تاکیدات دولت بر لزوم توجه به اشتغال فارغ‌التحصیلان، برنامه محوری وزارت کار در سال ۱۴۰۳ بر حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان متمرکز شد. به اعتقاد صاحبنظران، بزرگ‌ترین چالش و مسأله حاکمیت در حوزه بازار کار اشتغال فارغ‌التحصیلان است، به نحوی که طبق گزارش مرکز آمار ایران از هر ۱۰ نفر بیکار در یک مجموعه ۴ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند. در همین راستا ایمان خسروپور، مدیرکارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از توجه وی‍ژه در برنامه توسعه به اشتغال فارغ‌التحصیلان خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۳ از تعداد ۱۸۰ هزار و ۶۹۱ تعهد اشتغال تکلیفی استان تعداد ۴۴ هزار و ۸۱۲ سهمیه معادل ۲۵ درصد از کل تعهد استان برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هدفگذاری شده است.

Page Generated in 0/0064 sec