printlogo


کد خبر: 290419تاریخ: 1403/5/29 00:00
دور دنیا

تهدید معترضان به قتل نتانیاهو
در جدیدترین تظاهرات هفتگی مخالفان کابینه فعلی رژیم صهیونیستی که تبدیل به یکی از مهم‌ترین راهپیمایی‌های اعتراضی ساکنان فلسطین اشغالی علیه جنگ غزه شد، هزاران اسرائیلی بنیامین نتانیاهو را تهدید به قتل کردند.
این بار در تظاهرات هفتگی سبت یا شنبه، منطقه کاپلان تل‌آویو شاهد گردهمایی بسیار بزرگی بود. مخالفان دولت نتانیاهو او را به مانع‌تراشی در روند مذاکرات آتش‌بس متهم کرده و خواستار دستگیری و حتی حذف او شدند.
رسانه‌های عبری نوشتند برخی تظاهر‌ات‌کنندگان به صراحت می‌گفتند «اگر بنیامین نتانیاهو استعفا نکند، تلاش خواهند کرد تا او را بکشند». معترضان بار دیگر همانند 10 ماه اخیر هشدار دادند مذاکرات جاری در دوحه، «آخرین فرصت برای بازگرداندن فرزندان ما است».
***
پیشتازی هریس مقابل ترامپ در نظرسنجی سراسری
نتایج یک نظرسنجی ملی جدید در ایالات‌متحده نشان می‌دهد نامزد هنوز رسمیت نیافته حزب دموکرات از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است. در نظرسنجی شبکه ای‌بی‌سی‌نیوز، روزنامه واشنگتن‌پست و موسسه نظرسنجی ایپسوس، کاملا هریس، معاون ریاست‌جمهوری  مورد حمایت 49 درصد رای‌دهندگان ثبت‌نام شده آمریکایی قرار گرفت و با فاصله 4 درصد از رئیس‌جمهور پیشین دونالد ترامپ پیشی گرفت. در این نظرسنجی 5 درصد رای‌دهندگان آمریکایی از فرد دیگری حمایت کرده‌اند. 
به گزارش هیل، این نتیجه نشان‌دهنده پیشروی نامزد دموکرات‌هاست، زیرا در نظرسنجی قبلی همین رسانه‌ها و ایپسوس که ماه میلادی گذشته انجام شد، بایدن و ترامپ با جلب حمایت 46 درصدی مساوی شدند.
***
الخزعلی: بدون مقاومت نظامی نیروهای آمریکایی از عراق خارج نمی‌شوند
دبیرکل عصائب اهل حق ضمن اعلام مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در عراق، متذکر شد عملیات نظامی مقاومت برای اخراج این نیروها امری ضروری است.
قیس الخزعلی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: «جنبش عصائب اهل حق به ۲ راهبرد باور دارد؛ نخست، ساخت کشور که مشارکت ما پس از سال 2021 میلادی واضح و آشکار بود و راهبرد دوم، ضرورت وجود مقاومت؛ مقاومت منضبطی که برای تضعیف دولت یا کشور اقدامی نمی‌کند. من در نتیجه تجاربم نمی‌توانم بپذیرم نیروهایی به صورت غیرقانونی و برخلاف قانون اساسی در کشور حضور داشته باشند، اگر اقدام نظامی مقاومت نباشد، نیروهای آمریکایی با مذاکره از کشور خارج نمی‌شوند. وجود مقاومت برای وادارسازی نیروهای آمریکایی به خروج از عراق و تحقق کامل حاکمیت کشور، امری واجب است. عملیات مقاومت در سال‌های 2003 و 2004 آغاز شد و آمریکایی‌ها در بار نخست اواخر سال 2011 از کشور خارج شدند. در آن مقطع، نوری المالکی ۲ دوره نخست‌وزیر بود و اقدامات مقاومت باعث در تنگنا قرار گرفتن وی نشد. وجود مقاومت برای تحقق حاکمیت در آینده کوتاه و میان‌مدت ضروری است. ما بخشی از محور مقاومت هستیم و در صورت گسترش درگیری در منطقه یا لبنان و یمن، این امر به ما هم مربوط می‌شود و نبردها هنوز پایان نیافته است».
***
حماس: آمریکا به دنبال زمان خریدن برای ادامه جنایات اسرائیل است
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در ادامه روشنگری‌هایش درباره آنچه مذاکرات جدید برای آتش‌بس در غزه خوانده می‌شود، اعلام کرد آمریکا به این وسیله می‌خواهد برای رژیم صهیونیستی زمان بخرد. اسامه حمدان، یکی از باسابقه‌ترین دیپلمات‌های حماس در این باره گفت: «تلاش‌هایی از سوی اسرائیل و آمریکا برای دادن زمان به اشغالگران برای انجام کشتارهای بیشتر در جریان است و آنچه آمریکایی‌ها اکنون پیشنهاد می‌کنند، خروج از غزه یا آتش‌بس را تضمین نمی‌کند». به گفته او، هیچ اراده واقعی از سوی آمریکا برای آتش‌بس در غزه وجود ندارد. حمدان ادامه داد: «آتش‌بس باید در چارچوب معیارهای روشن تضمین شود اما همچنان تا این لحظه در حال گفت‌وگو بر اساس معیارهای خود هستیم و هنوز درباره اسامی اسرا صحبتی نشده است». دور جدید مذاکرات با حضور نمایندگان 3 کشور میانجی یعنی آمریکا، مصر و قطر و هیات رژیم صهیونیستی - ‌بدون حضور حماس-  پنجشنبه گذشته در دوحه برگزار شد. این مذاکرات بعد از 2 روز، جمعه به پایان رسید و با آنکه آمریکا و کشورهای میانجی مدعی‌ پیشرفت در این دور شدند اما کشیده شدن مذاکرات به دور دوم در قاهره، گویای صحت موضع حماس است که چون شخص بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال توافق نیست، پیشرفتی در این مذاکرات حاصل نمی‌شود. 
احمد الهادی، سخنگوی جنبش حماس نیز در آخرین موضع‌گیری رژیم ‌صهیونیستی را عامل اصلی وقت‌کشی در مذاکرات دانست. وزیر جنگ اسرائیل نیز درست در آستانه نشست دوحه با طرح شروط جدید، به صراحت بر ادامه تجاوزگری به غزه اصرار کرد. گالانت هفته گذشته رسما گفت نتانیاهو به دنبال توافق برای تبادل اسرا و آتش‌بس نیست. نتانیاهو نیز گفت گالانت موظف به تبعیت از دستورات است. رسانه‌های عبری فاش کردند که این تنش و درگیری علنی بین آنها، موجب شده نتانیاهو به فکر جایگزینی برای گالانت باشد ولی به دلیل شرایط منطقه و جنگ غزه فعلا امکان این تغییر وجود ندارد. از سوی دیگر، روزنامه یسرائیل هیوم فاش کرد نتانیاهو بر ادامه جنگ حتی پس از اتمام عملیات تبادل اسرا با حماس اصرار دارد و در همین رابطه از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار ضمانت مکتوب شده است.

Page Generated in 0/0061 sec