printlogo


کد خبر: 290434تاریخ: 1403/5/29 00:00
دمای هوا در برخی مناطق کشور به ۵۰ درجه می‌رسد؛ شهرهای شمالی تا پایان هفته خنک هستند
نوسان دمای هوا در کشور

در حالی که دمای هوا در جنوب و جنوب غرب کشور حدود 40 درجه سانتی‌گراد است، سازمان هوا‌شناسی از کاهش دما در نوار شمالی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز طی هفته جاری خبر می‌دهد، آن هم در شرایطی که در غرب و جنوب غرب کشور تا اواسط هفته همچنان گرمای هوا تداوم دارد. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، در نخستین روز هفته جاری (شنبه 27 مرداد) بیشینه دمای هوا در 5 ایستگاه هواشناسی جنوب غرب کشور به ۵۰ درجه سلسیوس رسید. این ایستگاه‌ها به ترتیب شامل بستان با دمای 50.8، اهواز 50.4، آبادان 50.2، دزفول 50.2 و دهلران با دمای 50.1 درجه سلسیوس بودند. مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است گرمای هوا در جنوب غرب کشور همچنان ادامه دارد. این مرکز پیش‌بینی کرده دوشنبه 29 مرداد نیز دمای هوا در برخی ایستگاه‌های هواشناسی خوزستان و ایلام به محدوده ۵۰ درجه و بالاتر از آن برسد. اداره کل هواشناسی خوزستان نیز اعلام کرده با استقرار جریانات جنوبی در ساحل شرقی و مناطق جنوب شرق استان، میزان رطوبت هوا افزایش می‌یابد و بتدریج این شرایط به مناطق مرکزی، نوار ساحلی و مناطق جنوب استان گسترش می‌یابد. در این باره رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: کاهش دما در نوار شمالی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز طی هفته جاری به نسبت محسوس است. 
صادق ضیاییان افزود: طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در برخی مناطق شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم و مرکزی رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌‌بینی می‌شود. 
این وضعیت در برخی نقاط گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان و ارتفاعات البرز مرکزی در شرق تهران و شمال سمنان ادامه دارد. وی افزود: با توجه به جریان‌های گرم و مرطوب جنوبی طی روز‌های آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان، نیمه جنوبی کرمان، هرمزگان و فارس رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد. وی ادامه داد: سه‌شنبه تا پنجشنبه (۳۰ مرداد تا اول شهریور) بارش در این مناطق تشدید می‌شود و گستره آن مناطقی از کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر، جنوب چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان را نیز فرا می‌گیرد. به گفته ضیاییان، طی 5 روز آینده در برخی نقاط شمال شرق، شرق، جنوب شرق، جنوب غرب، غرب، نواحی مرکزی و دامنه‌های جنوبی البرز در بعضی ساعات وزش باد شدید، گاهی همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. 
کاهش دما در نوار شمالی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز طی هفته جاری به نسبت محسوس است و در غرب و جنوب غرب کشور تا اواسط هفته همچنان گرمای هوا تداوم دارد. رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده گفت: آسمان تهران (۲۹ مرداد) صاف تا کمی ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد، گاهی باد و گرد و خاک با حداقل و حداکثر دمای ۲۴ و ۳۶ درجه سانتیگراد و فردا (۳۰ مرداد) صاف تا کمی ابری، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد، گاهی وزش شدید باد و گرد و خاک با کمترین و بیشترین دمای ۲۵ و ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

Page Generated in 0/0049 sec