محور تازهترین نشست شورای آیندهنگاری، نظریهپردازی و رصد کلان سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، بازنگری «سند تحول بنیادین آموزشوپرورش» با نگاه سلامتمحور بود. در این نشست بر موضوع مهم تاثیر فرهنگسازی از دوران کودکی بر ارتقای سلامت جامعه تاکید شد. ابتدا معاون علمی فرهنگستان، موضوع سلامت و سلامتمحوری در آموزشوپرورش را بسیار اساسی خواند و عنوان کرد: باید این مهم در تمام متون آموزشوپرورش بازنمایی شود. در بند یک سیاستهای کلی سلامت به موضوع مهم «فرهنگ» اشاره شده است و در مصداق آموزشوپرورش، تحقق مفاهیم کلی سلامت با استفاده از این ظرفیت عظیم تحقق مییابد و وزارت بهداشت نیز باید نظارت داشته باشد و این مفاهیم در سیاستهای کلی علم و فناوری و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش نیز آمده است. محمدعلی محققی خاطرنشان کرد: مهمترین روش تحقق ارتقای سلامت در آموزشوپرورش طرح موضوع در سند آموزشوپرورش است که تا حدودی مطرح شده است اما کافی نیست و باید به این رکن اساسی یعنی سلامت همهجانبه که درباره مجموعه دانشآموزان و سایر اصحاب آموزشوپرورش است، توجه بیشتری داشته باشد.
در ادامه محمدحسین تقدیسی، عضو گروه ارتقای سلامت فرهنگستان نیز با اشاره به اهمیت موضوع ارتقای سلامت در جامعه بویژه از دوران کودکی، نقش جامعه و فرد را به یک میزان در بحث فرهنگسازی موثر خواند و تاکید کرد: سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در حال بازنگری است و فرهنگستان علوم پزشکی کشور باید در این بازنگری نقش مهم مشورتی خود را ایفا کند و این سند باید رویکرد سلامتمحور داشته باشد. همچنین محمدرضا واعظمهدوی، عضو شورای آیندهنگاری، نظریهپردازی و رصد کلان سلامت نیز به علل و عوامل ایجادکننده کاهش کیفیت آموزش در کشور اشاره کرد و یکی از علل را پایین بودن دستمزد در آموزشوپرورش خواند و گفت: با کمارزش دانستن کار انسان، انگیزههای فردی نیز کاهش خواهد یافت و این یک امر طبیعی است و اگر فردی با علاقه نیز وارد حرفهاش شود، بعد از مدتی قطعا تاثیرات منفی عدم توجه حاکمان وی را سرخورده خواهد کرد. منصور فاتحی، عضو شورای آیندهنگاری فرهنگستان علوم پزشکی نیز در این نشست، رویکرد آموزشهای بهداشت با روش کودک به کودک را مطرح کرد که یادگیری مفاهیم سلامت توسط کودکان نه از طریق معلم، بلکه در بستر بازیهای دنیای کودکان اتفاق افتد و معلم در بستر مشارکت، به جای تدریس، تسهیلگر مفاهیم باشد و در این رویکرد موضوع انطباق آن با ساختار آموزشوپرورش کشور بسیار مهم است. سپس مجید خدام، سرپرست معاونت تربیت کودک و توانمندسازی گفت: فرهنگستان علوم پزشکی میتواند در حوزه نظریهپردازی به ما مشورتهای لازم را ارائه کند. الهه محمدی، نماینده شورای عالی آموزشوپرورش نیز خاطرنشان کرد: پشتوانه سند تحول بنیادین 6 ساحت است که در مبانی نظری تحول بنیادین، ما قائل به تربیت تمامساحتی هستیم و این 6 ساحت شامل ساحت علمی - فناورانه، هنری – زیباییشناختی، اقتصادی - حرفهای، سیاسی - اجتماعی، اعتقادی - اخلاقی و ساحت زیستی - بدنی است که مباحث ارزشمند این نشست در ساحت اخیرالذکر میگنجد. علیاکبر صالحی، معاون پژوهشی فرهنگستان علوم نیز در این نشست ساختار سازمانی مدرسه را بسیار مهم دانست و گفت: مدرسه باید از لحاظ ساختمانی استاندارد باشد و اصول بهداشتی نیز رعایت شود.