printlogo


کد خبر: 290437تاریخ: 1403/5/29 00:00
اخبار

هیچ‌یک از شرکت‌های هوایی زیان‌ده نیستند
وزیر راه و شهرسازی گفت: ایرلاین‌ها می‌توانند در عرصه واردات هواپیما حضور داشته باشند و انتظار می‌رود واردات ناوگان با شدت بیشتری ادامه یابد، هیچ‌یک از شرکت‌های هوایی زیان‌ده نیستند.
به گزارش مهر، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دیروز (یکشنبه، ۲۸ مرداد) در مراسم امضا و تبادل تفاهمنامه بین شرکت فرودگاه‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت فرودگاهی و رونمایی از اطلس سرمایه‌گذاری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و سند جامع هوشمندسازی فرودگاه‌های ایران گفت: انتظار می‌رود این تفاهمنامه جهت جدید و متفاوتی را در زمینه توسعه صنعت هوایی و فرودگاهی کشور رقم بزند.
وی افزود: از ابتدای سکانداری در وزارتخانه راه و شهرسازی اعلام کردم باید بخش خصوصی به بخش فرودگاه‌های کشور ورود کند، زیرا با همکاری بخش خصوصی می‌توان خدمات با سطح کیفیت بالاتری را به مسافران ارائه داد، البته باید به سمت توسعه فرودگاه‌های جدید و موجود حرکت کنیم و از سوی دیگر الزام بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند ضروری است.
بذرپاش ادامه داد: شرکت‌های خصوصی از همکاری در بخش فرودگاهی کشور استقبال کردند و می‌توان فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری را در بخش‌های مختلف صنعت ایجاد کرد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، به جای اینکه دولت پیگیر واردات ناوگان هوایی باشد، ایرلاین‌ها می‌توانند در عرصه واردات هواپیما حضور داشته باشند و انتظار می‌رود واردات هواپیما با شدت بیشتری ادامه یابد، هیچ‌یک از شرکت‌های هوایی زیان‌ده نیستند، بلکه میزان سوددهی آنها متفاوت است.
این مقام مسؤول تاکید کرد: زمانی که مردم به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، سطح انتظار کیفیت و خدمات از سوی متقاضیان بیشتر می‌شود، البته مناطق آزاد کشور نیز دارای فرصت‌های چشمگیری است.
در کاهش محدودیت‌های پروازی با نیروهای مسلح به توافقات خوبی دست یافتیم که نیاز به تداوم این پیگیری‌ها دارد، زیرا آسمان ایران جذابیت بالایی برای عبور پروازی دارد. در احکام برنامه هفتم توسعه در حوزه حمل‌و‌نقل هوایی مجوز واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی داده شد، همچنین دبیرخانه ترانزیت و مراکز لجستیک در وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
***
47 درصد ظرفیت سدها خالی است
در زمان حاضر با وجود ۲۷ میلیارد و ۷۷۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۵۳ درصد ظرفیت مخازن سدها پر و ۴۷ درصد این ظرفیت خالی است.
به گزارش تسنیم، در 330 روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه 1402 تا ۲۷ مرداد 1403) در مجموع 40 میلیارد و 560 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی 38 میلیارد و 180 میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی 6 درصدی داشته است.
همچنین در این مدت، به ‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی و همچنین تولید انرژی برقابی، 34 میلیارد و 820 میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی 32 میلیارد و 650 میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی 7 درصدی را نشان می‌دهد.
در زمان حاضر با وجود 27 میلیارد و 770 میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، 53 درصد ظرفیت مخازن سدها پر و 47 درصد این ظرفیت خالی است.
میزان ذخایر آبی سدها در ۲۷ مرداد 1402 بالغ بر 25 میلیارد و 100 میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد 11درصدی است. 
***
افتتاح تالار مبادلات ارز توافقی در نیمه اول شهریور
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به طراحی و توسعه ابزارهای معاملاتی مختلف برای تثبیت بازار ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد: بانک مرکزی با هدف افزایش شفافیت، کارآمدی و پایداری بازار ارز کشور، نیمه اول شهریورماه «تالار مبادلات ارز توافقی» را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راه‌اندازی و از «سامانه بومی این مبادلات» رونمایی می‌کند.
به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین تصریح کرد: با راه‌اندازی تالار مبادلات ارز توافقی، امکان معاملات بین واردکنندگان و صادرکنندگان مشمول ارز اشخاص در یک «بسته معاملاتی یکپارچه» جهت معامله ارز و پروانه صادراتی به صورت توأم با ضمانت بانک‌های عامل ایجاد می‌شود.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های تالار مبادلات ارز توافقی تاکید کرد: در این بازار، «کشف قیمت به صورت حراج و نقد» انجام می‌شود و انتظار می‌‎رود با انتقال تدریجی و برنامه‌ریزی‌شده معاملات ارزی کشور به تالار مبادله ارز توافقی مرکز مبادله ارز و طلای ایران، استفاده از سایر ابزارهای معاملاتی بازار ارز نیز توسعه یابد. گفتنی است بر اساس سیاست بانک مرکزی، تدوین راهبردها، تنظیم‌گری و نظارت بر عهده بانک مرکزی بوده و مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان بازوی اجرایی، عملیات بازار ارز و اجرای معاملات را تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌دهد.

Page Generated in 0/0057 sec