printlogo


کد خبر: 290442تاریخ: 1403/5/29 00:00
گزارش «وطن امروز» از روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس
روز داغ بهارستان

گروه سیاسی: مجلس شورای اسلامی در روز شنبه و نخست بررسی برنامه‌های دولت و همچنین صلاحیت وزرای کابینه، رویکردی تخصصی و بدون حاشیه داشت. مجلسی که اکثر نمایندگان آن از جبهه انقلاب هستند، با حسن‌ نیت به استقبال بررسی برنامه‌های دولتی رفت که مورد حمایت بخش عمده‌ای از طیف اصلاح‌طلبان قرار دارد. در روز نخست بررسی صلاحیت وزرای کابینه و در حالی که مسعود پزشکیان نیز حاضر شده بود تا طبق روال مرسوم ابتدا به بیان کلیات برنامه‌های دولتش بپردازد، نمایندگان مجلس در فضایی بدون تنش به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. سپس در نوبت عصر و در فرصت باقیمانده، به بررسی صلاحیت وزرای آموزش‌و‌پرورش و ارتباطات پرداخته شد. اما ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان، دیروز (28 مردادماه) اخبار جذابی در خود داشت. در دومین روز بررسی صلاحیت وزرای کابینه نوبت به وزرای پیشنهادی اطلاعات، امورخارجه، اقتصاد، بهداشت و کار رسید که صلاحیت‌شان بررسی شود. وزارتخانه‌های اطلاعات، خارجه و اقتصاد صرف‌نظر از آنکه چه کسی قرار است تصدی پست وزارت آنها را بر عهده بگیرد، حساسیت‌های خود را دارند. وزیر پیشنهادی بهداشت و کار هم با توجه به مواضع سیاسی‌ای که در گذشته اتخاذ کرده بودند، از گزینه‌هایی هستند که به نظر می‌رسد شانس کمتری برای آوردن رای اعتماد از مجلس داشته باشند.
***
خطیب وزارت
جلسه نوبت صبح دیروز مجلس با بررسی صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات آغاز شد. خطیب در دولت شهید رئیسی نیز همین سمت را عهده‌دار بود. او که رای مثبت هر ۲ کمیسیون امنیت ملی و شوراها را به دست آورده است، به نظر نمی‌رسد در بررسی صلاحیت‌های صحن علنی مجلس هم کار سختی در پیش داشته باشد. در جلسه نوبت صبح دیروز، مجتبی زارعی تنها نماینده‌ای که قرار بود مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات صحبت کند، پشت تریبون قرار گرفت و به بیان نظراتش پرداخت. او با بیان اینکه «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم اما رای من نمادین است»، عنوان کرد: من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمنا هیچ‌یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم. سپس نوبت به نمایندگان موافق رسید؛ علاء‌الدین بروجردی با بیان اینکه شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم؛ از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند، لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور بویژه وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چندوجهی‌ای بسیار پیچیده عمل کنند که اینها همه به توانمندی ویژه نیاز دارد.
احمد جباری هم وزیر پیشنهادی اطلاعات را از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین شخصیت‌ها دانست و گفت آقای خطیب یک شخصیت فراجناحی است که به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی‌ای تعلق دارد.
* امنیت ایران مورد اعتراف دوست و دشمن
در ادامه این جلسه اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه با بیان اینکه تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی ۲ وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات به حساب می‌آید، افزود: مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهادها و کمک به هوشمند‌سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: به برکت انقلاب اسلامی امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که امنیت و اقتدار کشور مورد توجه اندیشمندان و سیاستمداران جهان و مورد اعتراف دوست و دشمن است.
***
بررسی صلاحیت منتقد اقتصادی دولت سیزدهم
عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت چهاردهم را بیشتر با توصیه‌های کارشناسی‌اش به دولت سیزدهم می‌شناسیم. نقدهای هر از گاه او به افزایش نقدینگی و پایه پولی، تورم و تشکیک او به آمارهای ارائه‌شده توسط مراکز آماری از وی چهره‌ای نقاد ساخته است. همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، از شناخته‌شده‌ترین اعضای دولت روحانی بود اما بعد از معرفی شدن به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد از سوی پزشکیان، کمیسیون اقتصادی مجلس نظر مثبت خود را نسبت به او اعلام کرد.
در جلسه دیروز مجلس، حسین صمصامی از نمایندگان مخالف با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست، اظهار کرد: مقام معظم رهبری معیارهایی برای انتخاب وزرای پیشنهادی بیان کردند که کارآمدی از مهم‌ترین آنهاست، منتها بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.
 محسن زنگنه نیز گفت: آقای همتی بانک مرکزی را با نرخ رشد ۲۰ درصد نقدینگی تحویل گرفتند و با ۴۰ درصد نقدینگی تحویل دادند؛ یکی از دلایل این اتفاق نیز بی‌انضباطی بانک‌ها بوده است. آقای همتی اصولا اعتقادی به انضباط‌بخشی نظام مالی ندارند؛ ایشان در سال ۹۹ بانک ملی را با ۷ هزار و ۴۴۵ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌گیرند و ۲ سال بعد همین بانک را با ۱۶هزار میلیارد و ۹۴۳ میلیارد زیان انباشته تحویل می‌دهند.
فاطمه محمدبیگی هم به عنوان مخالف عنوان کرد: از آقای رئیس‌جمهوری به دلیل تشکیل کابینه وفاق ملی تشکر می‌کنم اما درباره آقای همتی معتقدم ایشان در سال ۹۵ یکی از اهداف‌شان را مبارزه با نجومی‌بگیران معرفی کردند اما وقتی در سمت خود نشستند، مدیران نجومی‌بگیر ابقا شدند و خبری از برخورد با مفسدان عملا نبود.
سیدشمس‌الدین حسینی، از موافقان وزیر پیشنهادی هم طی سخنانی گفت: خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی بشدت کاهش یافت اما آقای همتی ذخیره ارزی کشور را حفظ کرد.
سیدفرید موسوی هم با دفاع از عملکرد همتی در بانک مرکزی گفت حضور همتی در وزارت اقتصاد زمینه تحول عمیق در ساختار اقتصاد کشور را فراهم کرده و نویدبخش دورانی از رشد و توسعه و رفاه خواهد بود.
در ادامه این جلسه عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، ضمن تاکید بر اینکه همه همت خود را برای رفع مشکلات اقتصادی کشور با حکمرانی درست، کمک نمایندگان و تعامل با مردم و خارج به کار خواهم بست، افزود: باید با تمام قوا برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی قدم برداشت.  اصلاح رویه‌های حکمرانی اقتصادی و ارائه روش نو را در اقتصاد عرضه کرده‌ام. رشد اقتصادی بالا، بیکاری پایین و توزیع مناسب درآمدها برای کاهش فقر را دنبال خواهم کرد.
***
عراقچی و برجام
عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه که پیش‌تر رای مثبت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه را کسب کرده است، چهره‌ای آشنا برای تقریبا همه مردم ایران است. او از اعضای مذاکره‌کننده ایران در مباحث هسته‌ای بود که در نهایت به امضای برجام ختم شد. از این رو جلسه بررسی صلاحیت عراقچی تا حدی حاشیه‌هایی در پی داشت.  
در این جلسه محمدرضا احمدی به عنوان یکی از نمایندگان مخالف، ضمن تاکید بر اینکه وزیر امور خارجه باید سوابق بسیار درخشان و اقتدار و صلابت داشته باشد،‌ با انتقاد از عملکرد عراقچی در زمان مذاکرات برجام گفت: در زمان مذاکرات برجام عزت ملی رعایت نشد؛ آمریکا از برجام خارج شد ولی ما در برجام ماندیم و به تمامی تعهدات‌مان عمل کردیم.
محمدرضا صباغیان نیز به عنوان مخالف عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: بنده دولت چهاردهم را قبول دارم و از اکثر وزرا حمایت کردم. مخالفتم با آقای عراقچی از این بابت است که چطور شما به عنوان فردی کارکشته و صاحب تجربه در کنار آقای ظریف با همین ویژگی‌ها برجام را امضا کردید که نتیجه‌اش به اینجا کشیده شده است. چرا توافق یکطرفه برجام را امضا و اجرا کردید که طرف مقابل از آن خارج شده و بعد هم اجرا نکند.
میثم ظهوریان با طرح این پرسش که آیا آقای عراقچی همچنان می‌خواهد بخشی از نظام پیوند زدن زندگی مردم به اراده بیگانگان باشد یا رویکردش تغییر کرده است؟ افزود: ایشان اشاره کرد که من ظریف نیستم. به نظرم اتفاق خوبی است اما خوب است که این تفاوت صریحا مشخص شود که کجاها اختلاف دارند، چرا که در دوره سال 13۹۲ تا ۱۴۰۰ ایشان تصویر مکمل آقای ظریف بود. 
در بین نمایندگان موافق حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه آقای عراقچی برنامه خوبی برای ۱۵ کشور همسایه و همسو دارد،‌ افزود: تقویت تعامل با چین و روسیه از دیگر برنامه‌های ایشان است. حمایت با تمام توان از محور مقاومت در برنامه‌های آقای عراقچی خواهد بود. مقابله جدی با سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونسیتی نیز از این برنامه‌ها خواهد بود. مدیریت تخاصم را از آقای عراقچی شنیدیم و امیدواریم تبدیل به جریانی به نفع جمهوری اسلامی شود. قولی که آقای عراقچی داد حمایت از قانون اقدام راهبردی بوده است که رهبر انقلاب فرمودند مردم را از سردرگمی نجات داد.
منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه کشورمان نیز با بیان اینکه آقای عراقچی تمام مسائل دیپلماسی ما و سیاست خارجی ما را می‌داند و اشراف دارد، افزود: من مذاکراتی از آقای عراقچی را خواندم. نه فقط در بحث برجام در روابط دوجانبه با برخی از کشورها نیز قاطعیت او در دفاع از منافع جمهوری اسلامی و پاسخ او به نگاه مغرورانه برخی از خارجی‌ها برای من همیشه موجب افتخار بود. در ملاقاتی که با کانادایی‌ها در مالزی با حضور ایشان داشتیم و ملاقاتی که خود ایشان با برخی مقامات کشورهای دیگر داشت، نشان داد او حافظ ارزش‌های این نظام است.
* کنایه عراقچی به توئیت یکی از نمایندگان
در ادامه این جلسه عباس عراقچی وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، برخی «بایدها» در روابط خارجی را برشمرد و گفت: اگر می‌خواهیم در برابر تهدیدات بایستیم و کانون‌های خطرآفرین را خنثی کنیم و از فرصت‌ها بهره ببریم؛ اگر می‌خواهیم مرزها، هویت، استقلال و آزادی ایران عزیز در امنیت باشند؛ اگر می‌خواهیم هزینه تقابل با ایران را افزایش دهیم؛ اگر می‌خواهیم قدرت‌های بزرگ با ما با احترام و از موضع برابر گفت‌وگو کنند؛ اگر می‌خواهیم اقتدار بین‌المللی خود را افزایش دهیم و اگر می‌خواهیم با تعامل با دیگر کشورها قدرتمند عمل کنیم، باید عزتمندانه، حکیمانه و مصلحت‌اندیشانه با جهان تعامل کنیم و باید آگاهانه به استقبال تغییرات در نظام بین‌الملل برویم و از تمام فرصت‌ها استفاده کنیم.
وی خطاب به نمایندگان گفت: اگر به عنوان وزیر امور خارجه به اینجانب اعتماد کردید، من، سیدعباس عراقچی، سرباز ولایت، وزیر دولت، پاسخگوی مجلس و حافظ منافع ملت و نماینده شایسته آنان در خارج از کشور خواهم بود.
عراقچی همچنین با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مخالف و توئیتی که پیش‌تر همین نماینده منتشر کرده بود گفت: من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هموطنم در آن، عراقچی است. من می‌گویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه می‌دهد صحبت کند و حتی ولایت‌پذیری مجلس را زیر سوال می‌برد.
***
ظفرقندی و مواضع‌ساختارشکنانه سیاسی
محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت هرچند در هفته گذشته توانست نظر مثبت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را کسب کند، اما او موضع‌گیری‌های سیاسی داشته که باعث شده شانسش برای آوردن رای اعتماد از مجلس چندان زیاد نباشد. سخنان نمایندگان مخالف او نیز بیشتر روی همین موضع‌گیری‌های سیاسی ظفرقندی خصوصا در اغتشاشات سال 1401 بود. 
روح‌الله عباسپور در همین باره گفت: آقای ظفرقندی به جای استفاده از ابزار جراحی برای درمان مردم قلم به دست در جهت تضعیف نظام و حمایت از اغتشاشات و جریان‌های ساخته و پرداخته درون و بیرون بوده و بیانیه‌هایی را امضا کرده است. او در جایگاه دبیرکل انجمن اسلامی پزشکان درباره اتفاقات سال ۱۴۰۱ بیانیه صادر می‌کند و آن را به عنوان جنبش پاک در جهت عدالت‌خواهی  تعریف می‌کند. این یک اقدام ضدارزشی آن هم در شرایطی است که دشمن تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایش را به کار گرفته است.
* توئیتی که باعث خسارت به آمبولانس‌ها شد!
مالک شریعتی با بیان اینکه آقای ظفرقندی سابقه تند سیاسی دارد که مطالبش در فضای مجازی موجود است، افزود: ایشان در ماجرای اغتشاشات توئیتی منتشر کرد که آمبولانس‌ها تحت اختیار نیروهای انتظامی و نظامی است و بعد از آن چند آمبولانس آتش‌ زده شد و خسارات وارد شد و همه هم به خاطر این صحبت بود. آقای ظفرقندی شما رئیس بیمارستان خوبی هستید اما وزیر بهداشت خوبی نیستید.
محمد پاکمهر با طرح این پرسش که «چه شده که آقای رئیس‌جمهور سیاسی‌ترین عنصر کابینه خود را برای غیرسیاسی‌ترین وزارتخانه معرفی کرده است؟» افزود: آیا اهرم فشار سیاسی صحنه‌گردان این حضور بوده است؟ آقای دکتر ظفرقندی عزیز را من خوب می‌شناسم و دارای سوابق و عملکرد فراوانی است اما ناگفته نماند که در هر کجا که مسؤولیت داشته چه در دانشگاه تهران و چه در انجمن اسلامی پزشکان، وزن عملکرد سیاسی ایشان از وضع عملکرد حوزه سلامت بالاتر بوده است.
موافقان ظفرقندی نیز نظرات خود را بیان کردند. احمد بیگدلی خدابنده گفت: امروز آمدم تا شهادت دهم همسنگر پدر شهیدم کاملا به مبانی نظام و اسلام معتقد است. من شهادت می‌دهم آقای ظفرقندی از بن دندان به این نظام اعتقاد دارد. به خون پدر شهیدم قسم شهادت می‌دهم آقای دکتر ظفرقندی به این نظام التزام عملی دارد. به ولایت‌ مطلقه فقیه التزام عملی دارد. ایشان مردم را دعوت می‌کرد برای مشارکت حداکثری و همگانی در پای صندوق‌های رای. در انتخابات ریاست‌جمهوری اگر التزام نداشت اپوزیسیون می‌شد.
رمضانعلی سنگدوینی هم خطاب به نمایندگان گفت: همکاران عزیز بستر و حوزه سلامت را نباید سیاسی کنیم. مردم گرفتار هستند، مشکل دارند و باید مراقب باشیم. ظفرقندی این فرصت را از طرف پزشکیان غنیمت شمرده و آمده است برای نوکری. جامعه پزشکی نیز او را تایید کرده است.
بابک رضازاده نیز اظهار کرد: آقای پزشکیان افرادی را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده که همچون خودش عدالت‌محورند؛ وقتی از وفاق ملی صحبت می‌کنیم بدان معناست که از آن حمایت کنیم نه اینکه تنها وقتی به نفع‌مان باشد به حمایت بپردازیم. ۷ وزیر قبلی بهداشت و درمان از آقای ظفرقندی حمایت کردند که این نشان می‌دهد ایشان فردی شایسته، علمی و دارای ویژگی‌های مدیریتی است.
در ادامه این جلسه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: امروز آماده‌ام تا با تمام توان و ظرفیت و تجربه و همراهی و حمایت گسترده جامعه سلامت کشور تلاش کنم تا مردم به جز رنج بیماری رنج دیگری را تحمل نکنند. ظفرقندی همچنین در پاسخ به یکی از نمایندگان مخالف گفت: گفتند ایشان هرجا رفته سیاسی کاری کرده است. شما نگاه کنید من 8 سال رئیس دانشگاه بودم. تمام آنهایی که از گروه مقابل بودند، اسم نمی‌برم اما همه معاون من بودند.  وی همچنین گفت: آقای دکتر پزشکیان که الان رئیس‌جمهور هستند در انتخابات رد صلاحیت شدند و اگر دخالت بزرگان نبود امروز آقای دکتر پزشکیان رئیس‌جمهور این مملکت نبود. بالاخره ما نمی‌توانیم واقعیات را کتمان کنیم. 
در پایان محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در تذکری این نکته را اعلام کرد که آقای پزشکیان ابتدا توسط هیات اجرایی استان مربوط ردصلاحیت شد، نه توسط دستگاه‌های امنیتی و شورای نگهبان.
***
میدری هم مثل ظفرقندی
درباره احمد میدری وزیر پیشنهادی کار، پیش‌تر در «وطن‌امروز» اشاره کرده بودیم که او در کنار وزرای پیشنهادی نفت، صمت و بهداشت از جمله وزرایی هستند که شانس کمتری برای جلب اعتماد نمایندگان مجلس دارند. میدری از جمله افرادی است که نامه موسوم به جام زهر را به رهبری نوشتند. هرچند او پذیرفته که در گذشته اشتباهاتی داشته است اما دیروز در بررسی صلاحیتش، نمایندگان مخالف همچنان به موضوع نامه «جام زهر» اشاره کردند. 
دیروز عباس گودرزی‌بروجردی، قاسم روانبخش و حسینعلی حاجی‌دلیگانی به عنوان نمایندگان مخالف به سخنرانی پرداختند. گودرزی در سخنانش با اشاره به نامه جام زهر گفت: در این نامه به رهبر انقلاب نوشتند اگر جام زهری باید نوشید قبل از آنکه کیان نظام و مهم‌تر از آن استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد، باید نوشیده شود و بعد می‌گوید این اقدام نشانه تدبیر، دوراندیشی، مسألت‌جویی، خیرخواهی و توفیق الهی است!
روانبخش نیز بیان داشت: فارغ از مسائل سیاسی، میدری عملکرد و کارآمدی لازم را هم نداشته و مدیریت وی در زمانی که معاونت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشت خوب نبود و در زمان وی جمعیت زیر خط فقر کشور افزایش یافت.
در موافقت با میدری نیز منصور علیمردانی گفت: دولت وفاق ملی یعنی همه افکار و سلیقه‌ها را باید سوار قطار نظام کنیم و در عین تکثر و سلایق به گفتمانی دست یابیم که حلال مشکلات مردم و حافظ نظام باشد.
سیدمحمد سادات‌ابراهیمی هم بیان کرد: اینکه از بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر و بسیاری از اقتصاددانان اصولگرا و اصلاح‌طلب و نیروهای عدالت خواه و چهره‌های برجسته سیاسی با گرایش‌های سیاسی متکثر از دکتر میدری حمایت می‌کنند نشانه مهمی است.
احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در سخنانی گفت: بیشتر پژوهشگر بودم و در دانشگاه فعالت کرده‌ام. منازعات بین تحول‌خواهان از انقلاب مشروطه تاکنون در کشور وجود داشته است. در وفاق ملی مشکلات داشته‌ایم و بین برادران اختلافات وجود داشته است. وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان فرزندان ایران هستند و برخاسته و وفاداران به انقلاب هستند. سیاست ما نباید حذف باشد. با اقدامات سیاسی نمی‌شود وفاق ملی ایجاد کرد.

 


Page Generated in 0/0062 sec