printlogo


کد خبر: 290459تاریخ: 1403/5/30 00:00
دور دنیا

اظهارات بی‌سابقه رئیس‌جمهور الجزایر:
آماده اعزام ارتش به غزه هستیم
رئیس‌جمهور الجزایر در اظهارنظری بی‌سابقه در حمایت از آرمان فلسطین، اعلام کرد ارتش کشورش برای کمک به غزه در صورت باز شدن مرز مصر آماده است. این اظهارنظر حدود 8 ماه پس از مصوبه مجلس الجزایر انجام می‌شود که طی آن اکثریت نمایندگان این کشور اختیار اعلان جنگ به رژیم صهیونیستی را به شخص رئیس‌جمهور واگذار کرد. عبدالمجید تبون که برای دور جدید انتخابات ریاست جمهوری در هفتم سپتامبر نامزد شده، یکشنبه‌شب گذشته در یک گردهمایی تبلیغاتی در شهر قسنطینه گفت: «قسم به خدا هرگز فلسطین و بویژه غزه را رها نخواهیم کرد و الجزایر آماده اعزام ارتش به غزه است؛ قول داده‌ام که ارتش آماده‌ است و به محض اینکه مرزها باز شد و اجازه عبور کامیون‌ها و اتوبوس‌ها داده شد، ما طی  20 روز، در غزه چند بیمارستان خواهیم ساخت و صدها پزشک به آنجا اعزام خواهیم کرد».
تبون در ادامه گفت مساله فلسطین، فقط مساله فلسطینیان نیست بلکه مساله الجزایری‌ها نیز هست و این کشور آماده کمک به همکیشان و همتباران خود است. به گفته او، از زمان جنگ‌های صلیبی (زمان اشغال قدس به دست مسیحی‌ها)، الجزایری‌ها با فلسطینی‌ها در ارتباط بوده‌اند. گفتنی است در آن مقطع تاریخی یک سلسله ایرانی‌تبار و نزدیک به فاطمیون مصر بر الجزایر حکومت می‌کرد. 
ظاهرا سخنان اخیر تبون به مذاق مصری‌ها بویژه طرفداران ژنرال عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور این کشور خوش نیامده است. رسانه‌های حکومتی مصر در مقابل اما حرف‌های حسنی مبارک، دیکتاتور سرنگون شده مقبور مصر را بازنشر کردند که طی آن بدون اشاره به الجزایر گفته بود برخی از آمادگی کشورشان برای اعزام نیرو به فلسطین می‌گویند، اینها کشورهایی هستند که در سخن گفتن به دنبال آزادسازی هستند. البته سابقه خصومت سیاسی بین قاهره و الجزیره نیز به دوران عادی‌سازی روابط مصر با رژیم صهیونیستی در دوره انورسادات و سپس جانشین او مبارک بازمی‌گردد. الجزایر به دلیل سابقه ضداستعماری خود علیه فرانسه به کشور انقلاب و ضداستعمار معروف است که در این راه بیش از یک میلیون شهید تقدیم کرده است. این کشور همواره مواضع قاطع و صریح در حمایت از فلسطین داشته و تبون نیز در همین اظهارنظر اخیر خود اعلام کرد سوخت در اختیار لبنان قرار می‌دهد و در شرایط سخت از این کشور حمایت می‌کند. یمنی‌ها اما برخلاف مصری‌ها از اظهارات تبون استقبال کردند. محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن با تاکید بر اینکه این اظهارات مهم، خیلی خوب و بی‌نظیر است، گفت: «به اذن خدا، با جبهه‌های محور قدس به منظور تحرکات بیشتر و گشودن جبهه‌های جدید، به منظور هماهنگی جهت کمک به غزه و فلسطین، اقداماتی صورت می‌گیرد. ما در یمن آماده هماهنگی و همکاری با الجزایر به منظور کمک به غزه هستیم».
***
افشاگری‌های جدید مقام سابق سعودی
بن سلمان با جعل امضا به یمن حمله کرد
در مستندی که بتازگی از شبکه جهانی بی‌بی‌سی پخش شد، ولیعهد همه‌کاره سعودی متهم به جعل امضای پادشاه عربستان برای جنگ‌افروزی در یمن شده است. در این مستند، سعد الجبری، مقام سابق سعودی فاش می‌گوید: «محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی امضای پدرش را در فرمان سلطنتی مبنی بر اعزام نیروی زمینی عربستان به یمن جعل کرد». الجبری که به واسطه مقام بالایش در دستگاه امنیتی عربستان با سران سیا و ‌ام‌آی6 انگلیس دوست بود، از چند سال پیش به کانادا گریخته است. او را آگاه‌ترین مخالف سعودی برمی‌شمارند که همچنان  جرأت به چالش کشیدن حکومت مطلقه ولیعهد جاه‌طلب عربستان را دارد. او در گفت‌وگوی اخیر با بی‌بی‌سی، اطلاعات نادر و شگفت‌انگیزی را درباره بن سلمان ارائه  داد. الجبری درباره جنگ یمن گفت: موضوع جنگ پیش از شروع در کاخ سفید مورد بررسی قرار گرفت و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما هشدار داد ایالات متحده فقط از حمله هوایی حمایت خواهد کرد. به گفته وی، حمله به یمن هرگز نباید اتفاق می‌افتاد و رئیس وقت سیا در ریاض به او گفته بود آمریکایی‌ها از اینکه بن سلمان آنها را را نادیده می‌گیرد چقدر عصبانی هستند. وی در ادامه مدعی شد بن سلمان چنان قصد پیشروی در یمن را داشت که آمریکایی‌ها را نادیده گرفت. الجبری همچنین ادعایی مطرح کرد که به گفته خودش منبع آن با وزارت کشور سعودی یعنی محل خدمت او به عنوان رئیس ستاد خدمت مرتبط است. وی گفت: «از اینکه فرمان سلطنتی مبنی بر اجازه به دخالت زمینی را مشاهده کردیم، متعجب شدیم. او امضای پدرش را در این فرمان سلطنتی جعل کرد، چرا که توانایی ذهنی پادشاه رو به زوال بود».
الجبری پیش‌تر فاش کرده بود محمد بن سلمان زمانی که پدرش سلمان بن عبدالعزیز هنوز تاجدار نشده و فرماندار ریاض بود، به دنبال قتل پادشاه وقت عبدالله بن عبدالعزیز آل‌سعود بود.

Page Generated in 0/0053 sec