printlogo


کد خبر: 290460تاریخ: 1403/5/30 00:00
عملیات استشهادی مشترک حماس و جهاد اسلامی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در فلسطین اشغالی
بلینکن صدای انفجار تل‌آویو را شنید؟
مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند کامیون منفجر شده خود را از کرانه باختری به تل‌آویو رسانده بود

گروه بین‌الملل: حوالی ساعت 20 شامگاه یکشنبه، انفجاری بزرگ شرق تل‌آویو را لرزاند؛ انفجاری که بر اثر منفجر شدن یک دستگاه کامیون در خیابان هالخی در محله روش هایین، در حومه شرقی مرکزیت سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی رخ داد. 
این در حالی بود که تازه یک ساعت از ورود وزیر خارجه آمریکا به فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون که در فاصله 15 کیلومتری محل انفجار قرار داشت می‌گذشت و تل‌آویو تحت شدیدترین تدابیر امنیتی در تاریخ ننگین اسرائیل به سر می‌برد. 
با این حال به جمیع جهات می‌توان چنین حدس زد که آنتونی بلینکن در راه انتقال به اقامتگاه دیپلماتیک خود در شهر ناامنی مثل تل‌آویو، صدای انفجار را شنیده است. صدای غرشی که تاکیدی بر پاسخ «نه» مقاومت فلسطین به دیپلماسی نمایشی او و کاخ سفید به نفع صهیونیست‌ها بود.
پخش شدن موج انفجار در قلب فلسطین اشغالی بلافاصله موج وحشت را هم در میان اسرائیلی‌ها و رسانه‌های‌شان به وجود آورد. پلیس اسرائیل همان شب با اهرم سیاست همیشگی سانسور وضعیت اضطراری، این واقعه را برای رسانه‌های عبری تحت عنوان یک سانحه رانندگی تعریف کرد اما ساعتی بعد از این اعلان، حماس و جهاد اسلامی علاوه بر ضربه زدن به نقطه صفر عمق راهبردی رژیم، جنگ روانی را هم به نفع خود کرده و اعلام کردند این یک عملیات استشهادی بوده است. 
طبیعتا اسرائیلی‌ها هم مجبور شدند با اصلاح اعلان اولیه خود، اعتراف کنند پایتخت اصلی‌شان هدف یک حمله خرابکارانه قرار گرفته است. در این انفجار بزرگ، علاوه بر راننده که بدنش کاملا متلاشی شده بود، ۲ رهگذر اسرائیلی در یکی از محلات مهم صهیونیست‌های افراط‌گرا بشدت زخمی شدند. 
اهمیت شهرک روش هایین در این است که یکی از پایگاه‌های اجتماعی و سیاسی مهم یهودیان حریدی به عنوان حامیان اصلی حزب لیکود و احزاب افراطی موتلف آن در کابینه نتانیاهو محسوب می‌شود. به همین دلیل عملیات در این شهرک، به ‌مثابه ضربه‌ای روانی به کابینه نتانیاهو نیز محسوب می‌شود. 
یک مقام ارشد پلیس تل‌آویو به سی‌ان‌ان گفته خطر بزرگی از سر این شهر گذشته، چراکه این حجم از ماده انفجاری می‌توانست تلفات و خسارات عظیمی به بار آورد. 
رسانه‌های عبری بعد از گزارش وقوع انفجار مهیب در پایتخت‌شان، خبر دادند هویت فرد کشته شده که به احتمال زیاد راننده کامیون بوده، به ‌دلیل شدت انفجار و سوختگی ناشی از آن قابل تشخیص نیست. در ابتدا روزنامه یسرائیل هیوم مدعی شد یک فرد حامل بمب این کامیون را منفجر کرده است. سپس هاآرتص سن فرد کشته شده را بیش از 50 سال اعلام کرد. 
شاباک (آژانس امنیت داخلی رژیم) در ابتدا با اعلام اینکه مستقیما تحقیقات خود را در رابطه با علت انفجار کامیون آغاز کرده، ادعا کرد ظاهرا بمب درون کامیون نبوده، بلکه توسط فرد کشته شده حمل شده و او سپس عازم عملیات شده است. 
با این حال دیروز پس از آنکه گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس و سرایا القدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین مشترکا مسؤولیت عملیات ضدصهیونیستی در تل‌آویو را بر ‌عهده گرفتند، لحن گزارش‌های اسرائیلی‌ها عوض شد. این ۲ جنبش در بیانیه مشترک‌شان اعلام کردند تا زمانی که جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، سیاست کوچ اجباری فلسطینیان و ترورها ادامه داشته باشد، عملیات‌های استشهادی نیز در اراضی اشغالی تداوم خواهد داشت. مقامات امنیت شهری تل‌آویو دیروز اعلام کردند با وجود قابل شناسایی نبودن هویت راننده کامیون منفجر شده اما رصد دوربین‌های شهری نشان می‌دهد این خودروی سنگین خود را از منطقه فلسطینی‌نشین نابلس در کرانه باختری به حومه شرقی تل‌آویو رسانده بود و این معنایی جز تایید بیانیه حماس و جهاد اسلامی مبنی بر اینکه این یک عملیات استشهادی کامل بوده، ندارد.
* پیامی از تل‌آویو برای کاخ سفید
آنتونی بلینکن که شامگاه یکشنبه وارد تل‌آویو شده بود، دیروز پس از یک دیدار تشریفاتی با اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی، در مکانی نامعلوم به دیدار نخست‌وزیر رژیم رفت. طبق اعلام بیت عقیون، جلسه حساس نتانیاهو با بلینکن ۳ ساعت به طول انجامید. 
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعتراف کرد پیشنهاد اخیر آمریکا درباره آتش‌بس، نیازهای امنیتی اسرائیل را مورد ملاحظه قرار می‌دهد. وزیر خارجه آمریکا که حتی پیش از ورود به کابینه، در میان دیپلمات‌های یانکی، به خاطر سرسپردگی‌اش به  صهیونیسم مشهور بود، یکشنبه در بدو ورود به تل‌آویو با یک پیام کاملا هشداردهنده مواجه شد. 
بلینکن با هدف فضا‌سازی به نفع مذاکرات به اصطلاح آتش‌بس غزه و آزادی اسیران اسرائیلی به مرکز سیاسی رژیم صهیونیستی سفر کرده بود؛ نمایشی که نه فقط حماس بلکه برخی تحلیلگران اسرائیلی هم امکان منتهی شدن آن به یک توافق آتش‌بس واقعی را در چارچوب نه‌چندان محکم آن غیرممکن دانسته‌اند. هیات حماس در نخستین دور مذاکرات که پنجشنبه گذشته در دوحه برگزار شد شرکت نکرد و متعاقب آن اعضای مهم دفتر سیاسی مقاومت اسلامی فلسطین در قطر، اعلام کردند تقلای دیپلماتیک واشنگتن فقط به منظور زمان خریدن به نفع اسرائیلی‌های در انتظار پاسخ سخت ایران و حزب‌الله است. 
آنها همچنین فاش ساختند این خود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده که حتی پیش از آغاز نشست دوحه، توافق را در نطفه نابود کرده بود، حالا آشکار شده نتانیاهو از طریق وزیر جنگش گالانت، سعی در تحمیل شروطی نظامی به مقاومت غزه داشته که نه تنها به آتش‌بس نمی‌انجامد بلکه باب گسترش جنگ در این باریکه فلسطینی و حتی کل منطقه خاورمیانه را بازمی‌گذارد. 
کاخ سفید اما تلاش داشت با تبلیغات رسانه‌ای، مذاکرات دوحه را سفیدنمایی کرده و روی برگزاری دور دوم آن در قاهره با حضور گسترده‌تر مقامات آمریکایی و اسرائیلی مانور دهد.
رسانه‌های شرکتی غرب مثل سی‌ان‌ان نیز هدف سفر  بلینکن به تل‌آویو را در چارچوب اقدامات دیپلماتیک دولت بایدن برای تقویت موضع مشترک تیم‌های مذاکره‌کننده آمریکایی و اسرائیلی پیش از نشست کذایی قاهره دانسته‌اند؛ عملیاتی روانی‌ای که همزمان با ارائه پیشنهاد به اصطلاح اصلاح‌شده‌ آتش‌بس از سوی میانجی اصلی یعنی آمریکا با تایید میانجی‌های عرب زینتی به حماس در تلاش برای پایان دادن به جنگ در فلسطین اشغالی انجام شده است؛ پیشنهادی که آمریکایی‌ها تا لحظه رسیدن بلینکن به فرودگاه بن‌گوریون آن را پنهان نگاه داشته بودند اما وقتی منتشر شد ماهیت صهیونیستی‌اش به قدری آشکار بود که اکثریت رسانه‌های عربی با تعجب این پرسش را از دولت‌های قطر و مصر مطرح کردند که چگونه بر چنین پیشنهادی از سوی واشنگتن به عنوان توافق آتش‌بس مهر تایید ‌زده و نشست دوحه را با وجود چنین طرح یکجانبه‌ای به نفع اسرائیل، مثبت ارزیابی کرده‌اند. 
طبیعی بود که حماس بلافاصله طرح تحمیلی بلینکن را که انگار خود نتانیاهو نوشته بود رد کرده و یک پیام هشداری برای او در بدو ورودش به تل‌آویو بفرستد؛ پیامی که یکشنبه‌شب در قلب سیاسی و اقتصادی اسرائیل واقعا همچون بمب ترکید و مضمون آن این بود که همدستان آمریکایی تروریست‌های اسرائیل هم ممکن است در فهرست  مجازات مقاومت قرار بگیرند.
***
مذاکره برای آتش‌افروزی یا آتش‌بس؟
اعلان صریح کابینه رژیم صهیونیستی درباره تداوم تجاوز به گذرگاه رفح حتی در صورت توافق آتش‌بس با حماس، آخرین تار و پود طرح مذاکره کذایی آمریکایی را نیز از هم گسست. 
شبکه العربی قطر دیروز جزئیاتی از طرح ادعایی آمریکا برای آتش‌بس در غزه  و آزادی اسیران صهیونیست را فاش کرد که در آن هیچ اولویتی جز ملاحظات امنیتی اسرائیل دیده نشده و هیچ اشاره‌ای نیز به «آتش‌بس دائم» و «خروج نظامیان اسرائیلی از غزه» به عنوان مهم‌ترین شرط مقاومت فلسطین نشده است. 
بر اساس این گزارش، در طرح جدید آمریکا آتش‌بس دائم در غزه تنها به عنوان ‌بندی برای مذاکره در مرحله دوم مذاکرات عنوان شده است. 
در این طرح پیشنهادی یک سقف زمانی معین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کمااینکه عملیات امدادرسانی در غزه هم به موافقت همه طرف‌ها با شروط توافق گره‌ زده شده است. 
دیوید منسر، سخنگوی کابینه نتانیاهو ساعتی پس از انتشار این طرح توسط شبکه قطری، مدعی شد تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی اصرار دارد نظامیان این رژیم در محور فیلادلفی (مرز رفح) باقی بمانند. 
به گزارش العربی، درباره بازگشت آوارگان به نوار غزه نیز مکانیزم نظارتی ایجاد خواهد شد که همان خواسته بنیامین نتانیاهو است که گفته بود اجازه نخواهند داد بدون نظارت، ساکنان شمال غزه به محل زندگی خود بازگردند. همچنین منابعی در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی به یدیعوت آحارانوت گفتند محور فیلادلفی بیش از آنکه مساله امنیتی باشد، یک موضوع سیاسی است و توافقی که اکنون برای حصول آن تلاش می‌شود، برای بازگرداندن اسراست و نه پایان جنگ. 
این روزنامه نوشت: «هیچ نشانه‌ای از احتمال دستیابی به توافق با حماس درباره آتش‌بس در غزه یا انعقاد توافق تبادل اسرا وجود ندارد». همه اینها نشان می‌دهد هم پیش‌بینی‌‌های مشابه حماس درباره طرح کذایی آمریکایی درست بوده و هم موضع‌گیری مقاومت فلسطین برای رد پیشنهاد آمریکا اصولی بوده است.

 


Page Generated in 0/0054 sec