printlogo


کد خبر: 290471تاریخ: 1403/5/30 00:00
اخبار

خرید خدمت یا فروش معافیت سربازی کلاهبرداری است
رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا با بیان اینکه در قانون برای برخی افراد تحت شرایطی معین، مشوق‌های کسری خدمت یا معافیت پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: چیزی به اسم خرید خدمت یا فروش معافیت سربازی وجود ندارد و صرفا کلاهبرداری است. سردار تقی مهری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در قانون موضوع خرید یا فروش خدمت سربازی وجود ندارد و چنین مساله‌ای گواه بر کلاهبرداری است، بنابراین مردم به چنین ادعا و تبلیغاتی توجه نکنند و در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند. وی با بیان اینکه در قانون وظیفه عمومی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشوق‌هایی مبنی بر معافیت یا کاهش زمان خدمت سربازی تعیین شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین مشوق‌ها و تسهیلات در قانون جوانی جمعیت پیش‌بینی شده است. رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا خاطرنشان کرد: بر اساس تسهیلات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کسانی که با بیش از ۴۰ سال دارای ۳ فرزند باشند، از خدمت سربازی معاف می‌شوند و مشمولان غایب و غیرغایب زیر ۴۰ سال دارای ۴ فرزند نیز می‌توانند از معافیت سربازی برخوردار شوند. سردار مهری اضافه کرد: طبق قانون برنامه هفتم پیشرفت، مشمولان غیرغایب بالای ۳۵ سال و دارای ۲ فرزند نیز امکان برخورداری از معافیت سربازی را دارند و به غیر از این موارد، مشوق‌های دیگر شامل کسری خدمت سربازی خواهد بود. به گفته رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا، افراد متاهل مشمول کسری ۲ ماه خدمت سربازی، برای فرزند اول ۳ ماه، برای فرزند دوم ۴ ماه و برای فرزند سوم ۵ ماه کسری خواهند بود و صرفا با گذراندن دوره آموزشی به دامان خانواده بازمی‌گردند.
***
آغاز به کار نخستین دادگاه صلح در استان تهران
رئیس کل دادگستری استان تهران از آغاز به کار نخستین دادگاه صلح در شهرستان قدس خبر داد. علی القاصی با اشاره به اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف و برگزاری دادگاه‌های صلح در استان تهران گفت: دوشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۳ نخستین دادگاه صلح استان تهران در شهرستان قدس شروع به کار کرد که در راستای صلاحیت‌های این دادگاه و بر اساس قانون جدید شوراهای حل اختلاف پرونده‌های ارجاعی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد. القاصی گفت: در نخستین دادگاه صلح استان تهران ۲ شعبه فعال شده است که قضات آن ابلاغ قاضی دادگاه صلح را در این باره دریافت کرده‌اند. پیش از این، رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست فصلی مدیران دادگستری در راستای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف در هشتمین ماموریت خود به مدیران قضایی، ایجاد دادگاه‌های صلح در سال ۱۴۰۳ را مورد تاکید قرار داده بود.
***
ارائه مدل داده‌کاوی برای بررسی نقش آب‌وهوا بر میزان تصادفات
پژوهشگران دانشگاه تهران در یک پژوهش به ارائه مدل داده‌کاوی برای بررسی نقش آب‌ و هوا بر میزان تصادفات رانندگی پرداختند که نتایج به دست آمده از این پژوهش، بیانگر نقش مؤثر آب‌وهوا و میزان دما بر انواع تصادفات جاده‌ای است. این مطالعه به بررسی نقش دما و شرایط آب‌وهوایی بر وقوع انواع تصادفات جاده‌ای در استان قزوین پرداخته است. مهشید التماسی، استادیار گروه علم اطلاعات و مدیریت دانش دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی دانشگاه تهران درباره اهمیت انجام این پژوهش گفت: تصادفات جاده‌ای همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایمنی در کشور ایران بوده است. این مساله ضرورت انجام مطالعات جامع و کاربردی در زمینه پیش‌بینی و مدیریت تصادفات جاده‌ای را آشکار می‌سازد. وی افزود: مدل داده‌کاوی ارائه‌شده در این پژوهش قادر است الگوهای پیچیده بین دما، شرایط آب و هوایی و انواع تصادفات جاده‌ای را شناسایی کند و وقوع هر نوع تصادف را در شرایط مختلف دمایی و آب و هوایی پیش‌بینی کند. برای مثال، نتایج نشان داده است  با افزایش دما، احتمال وقوع برخی تصادفات مانند برخورد با وسایل نقلیه و خروج از جاده افزایش می‌یابد، همچنین در دماهای پایین، احتمال وقوع تصادفات ناشی از واژگونی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین نتایج این پژوهش می‌تواند در طراحی و اجرای راهکارهای مدیریت ریسک تصادفات در جاده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. به گفته وی، این مطالعه با ترکیب رویکردهای آماری و داده‌کاوی، الگوهای پیچیده میان دما، شرایط آب و هوا و انواع تصادفات را شناسایی کرده و مدلی برای پیش‌بینی این الگوها ارائه داده است. کاربرد این مدل می‌تواند در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای افزایش ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات موثر باشد.
***
ارتقای جایگاه صندوق بازنشستگی در حوزه خدمات الکترونیک
مدیرکل برنامه‌ریزی و تحول سازمانی صندوق بازنشستگی کشوری از ارتقای ۲۵ رتبه‌ای این صندوق در حوزه «ارزیابی و پایش کیفیت وبگاه‌ها و خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی دارای شناسنامه خدمات مصوب» خبر داد. وحید غلامرضایی با اعلام این خبر گفت: در ارزیابی دوره دهم سازمان فناوری اطلاعات که از آذرماه ۱۴۰۲ تا فروردین‌ماه ۱۴۰۳ انجام شد، صندوق بازنشستگی کشوری موفق شد از رتبه ۴۸ در ارزیابی دوره نهم، به رتبه ۲۳ در ارزیابی این دوره (دوره دهم) ارتقا یابد. وی همچنین گفت: رتبه این صندوق در بین دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از جایگاه چهارم به دوم ارتقا یافته است. به گفته وی، سازمان فناوری اطلاعات از زمستان ۱۳۹۵ هر ساله بر اساس شاخص‌های تعیین شده نسبت به ارزیابی و پایش کیفیت وبگاه‌ها و خدمات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی دارای شناسنامه خدمات مصوب سازمان اداری استخدامی کشور اقدام می‌کند. وی یادآور شد: ارزیابی دوره دهم آن سازمان از آذرماه ۱۴۰۲ تا فروردین‌ماه ۱۴۰۳ انجام شده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، مجموع بازنشستگان، از کار افتادگان و وظیفه‌بگیران و در مجموع حقوق‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر است که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۳۲۸ هزار نفر بازنشسته هستند.

Page Generated in 0/0047 sec