printlogo


کد خبر: 290474تاریخ: 1403/5/30 00:00
300 اتوبوس از امروز در عمود 662 برای جابه‌جایی زوار اربعین مستقر می‌شوند
انتقال رایگان زائران از کربلا به مرز مهران

سیل خروشان مشتاقان اباعبدالله(ع) مرزهای منتهی به عراق را فرا گرفته است؛ ۶ مرزی که با حجم انبوه زائران اربعین مواجه است. زواری که به عشق حسین(ع) و در دمای 40 درجه‌ای هوا برای حضور در کنگره عظیم اربعین مرزها را درمی‌نوردند. در مقابل خیلی از زائران در حال بازگشت از این سفر معنوی هستند؛ سفری که با وجود حضور مسافران میلیونی ولی به آسانی و با کمترین مشکل در حال انجام است. زمان ماندگاری در پشت مرزها کمتر از 5 دقیقه است. تمهیدات لازم نیز برای خدمات‌رسانی در تردد آسان و تامین نیازهای ضروری بهداشتی، پذیرایی و... اندیشیده شده است. از طرفی هزینه‌ها برای بازگشت زائران از عراق نسبت به سال‌های پیش کمتر شده و در برخی مرزها حتی به صفر رسیده، آنطور که سرکنسول ایران در کربلا اعلام کرده است: با همکاری مسؤولان عراقی، ۳۰۰ اتوبوس ایرانی از روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد در عمود ۶۶۲ مستقر می‌شوند تا زائران ایرانی اربعین را به صورت رایگان از کربلا به مرز مهران منتقل کنند. سیدعبدالرحیم ساداتی‌فر با بیان اینکه بیش از یکهزار موکب ایرانی در کربلای معلی به زائران اربعین حسینی ارائه خدمت می‌کنند، اظهار داشت: میزبان اصلی برگزاری آیین ملکوتی اربعین حسینی مردم و دولت عراق هستند و انصافا با تمام وجود از هر آنچه دارند برای زائران سیدالشهدا(ع) دریغ نکرده و خدمت می‌کنند. سرکنسول ایران در کربلا در نشست با مدیران مواکب ایرانی مستقر در کربلا و قدردانی از زحمت‌کشان بی‌ادعای این عرصه بیان داشت: از مسؤولان عراقی بویژه عتبه‌های حسینی، عباسی و استاندار کربلا که بستر حضور و مشارکت موکب‌های ایرانی در میزبانی از زائران اربعین را فراهم کردند تشکر و قدردانی می‌کنم. وی با تاکید بر اینکه زائران ایرانی می‌توانند برای بازگشت از محل گاراژ سیدجوده در کربلا نیز خود را به پارکینگ اتوبوس‌ها واقع در عمود ۶۶۲ برسانند، ادامه داد: میزبانان اصلی اربعین حسینی مردم، عشایر و دولت عراق هستند که انصافا با تمام وجود و کریمانه، هر چه دارند تقدیم زائران می‌کنند. ساداتی‌فر گفت: براساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین حسینی، امسال برخی موکب‌های ایرانی خیلی زودتر از موکب‌های برادران عراقی یعنی از اول صفر، شروع به ارائه خدمات کردند که این اقدام آنها ستودنی است.  وی بر لزوم داشتن پیوست فرهنگی در ارائه خدمات اسکان و تغذیه به زائران تاکید کرد و گفت: موکب‌ها نه تنها برای زائران ایرانی بلکه برای تمام زائران از کشورهای مختلف حضور دارند، باید برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشند و محتوای مناسب تولید و ارائه کنند. سرکنسول ایران در کربلا اظهار کرد: هموطنان عزیزی که برای زیارت مشرف می‌شوند و نیز خادمان موکب‌های ایرانی باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند که میهمان یک کشور دیگر هستند، لذا باید به قوانین، آداب و رسوم و فرهنگ میزبان احترام گذاشته و از خطوط قرمز آنها عبور نکنند.
* 2.4 میلیون زائر اربعین تاکنون از کشور خارج شده‌اند
هر چه به روزهای منتهی به 20 صفر نزدیک می‌شویم بر تعداد زائران اربعین اضافه‌تر می‌شود و از طرفی زواری که مراسم اربعین را به‌جا آورده‌اند به کشور بازمی‌گردند. معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر اربعین برای شرکت در مراسم اربعین در کشور عراق از کشور خارج شده‌اند. سیدکمال هادیانفر دیروز در جمع خبرنگاران در پایانه مرزی شلمچه اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در ستاد مرکزی اربعین مسؤولیت ستاد حمل‌و‌نقل و سوخت را در برعهده دارد و از ۸ ماه قبل در حال تدارک، تمهید و پیش‌بینی لازم در این باره است تا زائران سفر بدون دغدغه داشته باشند. وی افزود: ۳۱ رصد زائران از ناوگان عمومی جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی که برای نخستین سال براساس تفاهم انجام شده استفاده کردند و تاکنون در حوزه حمل‌و‌نقل زمینی اتوبوس‌های پیش‌بینی شده، متناسب با ظرفیت و ماموریت وزارت راه و شهرسازی است. هادیانفر ادامه داد: عزیمت زائران به عراق به صورت تدریجی در حال انجام است و بر اساس پیش‌بینی از روز سه‌شنبه تا روز جمعه مرحله سوم عزیمت زائران انجام می‌شود و از آن به بعد شاهد موج بازگشت زائران با اولویت مهران و بعد مرز شلمچه خواهیم بود.
* شناسایی شبکه جابه‌جایی غیرقانونی زائران اربعین 
رئیس پلیس راهور فراجا از انهدام شبکه‌ای که با دریافت مبالغ هنگفت اقدام به انتقال غیرقانونی مسافران و زائران اربعین به مرزها کرده بود خبر داد و گفت: اعضای این شبکه اقدام به دریافت مبالغ کلان کرده و در ازای آن زائران را در شرایط ناایمن و غیرقانونی به دور از نظارت پلیس راه به مرزها منتقل می‌کردند. همچنین این اقدام سبب کمبود اتوبوس و افزایش قیمت بلیت آن در برخی ساعات نیز شده بود. سردار سید تیمور حسینی در این باره افزود: به دنبال دریافت گزارش‌های متعدد از سوی زائران اربعین مبنی بر افزایش بی‌رویه‌ قیمت بلیت اتوبوس و اختلال در حمل‌ونقل عمومی در مسیرهای منتهی به مرزها، پلیس راهور تحقیقات گسترده‌ای را در این باره آغاز کرد که نتایج این تحقیقات نشان داد برخی رانندگان متخلف با همکاری یکدیگر اقدام به دور زدن قوانین کرده و مسافران را از ترمینال‌های شهری مستقیما به مرزها منتقل کرده‌اند. وی ادامه داد: این اقدام علاوه بر تحمیل هزینه‌های اضافی به مسافران، باعث ایجاد اختلال در سیستم حمل‌ونقل عمومی و افزایش ترافیک در مسیرهای مرزی نیز شده بود. علاوه بر اینکه در بررسی‌های پلیس مشخص شد این رانندگان برای دور ماندن از چشم پلیس از مسیرهای غیراستاندارد و بعضا با تخلفات متعدد رانندگی، مسافران را جابه‌جا کرده‌اند.
* افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت هلال‌احمر در اربعین امسال
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ظرفیت ما برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: تیم‌های اعزامی از سوی هلال‌احمر به کشور عراق در بیمارستان‌های نجف، کربلا، سامرا و کاظمین مستقرند. پیرحسین کولیوند افزود: در طول چند ماه گذشته ما جلسات مفصلی با مقامات عراقی از جمله وزیر بهداشت، کشور، مخابرات،  مقامات درمانی حشدالشعبی و همچنین عتبات مقدسه داشتیم تا این زمینه فراهم شود که داوطلبان هلال‌احمر برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در این راهپیمایی حضور پررنگ‌تری داشته باشند. در همین چارچوب نیز در ۴ بیمارستان نجف و کربلا اعضای جمعیت هلال‌احمر ایران برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی حضور دارند. وی با بیان اینکه مانند سال‌های گذشته هلال‌احمر دارای موکب‌هایی در مسیر راه است و  از این طریق نیز به زائران خدمات ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد:  با همکاری وزارت بهداشت عراق این زمینه فراهم شد که در سال جاری همکاران ما در هلال‌احمر در بیمارستان‌های شهر کاظمین و سامرا نیز برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی حضور داشته باشند. وی با بیان اینکه مقامات عراق در موضوع ورود دارو و تجهیزات پزشکی به این کشور برای ارائه به زائران همکاری خوبی داشتند، خاطرنشان کرد: در همین چارچوب ما توانستیم ۲۰۰ دستگاه آمبولانس، اتوبوس‌آمبولانس و خودروی فرماندهی و... به داخل خاک عراق  برای ایام اربعین منتقل کنیم.

Page Generated in 0/0062 sec