printlogo


کد خبر: 290477تاریخ: 1403/5/30 00:00
اخبار

27.6 میلیارد دلار ارز واردات تأمین شد
بانک مرکزی از ابتدای فروردین‌ماه تا ۲۸ مرداد امسال ۲۷ میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است.
به نقل از بانک مرکزی، در این مدت برای کالاهای اساسی و دارو ۶ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی ۱۴ میلیارد و ۸۵۷ میلیون دلار، برای خدمات ۶۷۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات 5 میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار تأمین ارز انجام شد.
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۴ میلیارد و ۸۸۶ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی یک میلیارد و ۳۱۹ میلیون دلار و در مجموع ۶ میلیارد و ۲۰۵ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت کرد.
***  
۲ طرح برای حمایت از سهامداران حقیقی بورس
معاون شرکت بورس تهران گفت: در هفته گذشته 2 طرح تبعی مطرح شد که یکی طرح تأمین مالی صندوق توسعه از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به منظور حمایت از سهامداران خرد و دیگری طرح تبعی متشکل از ناشران برتر بورسی و صندوق تثبیت بود که جامعه هدف آن سهامداران و اشخاص حقیقی حاضر در بازار سرمایه هستند.
مهدی زمانی با اشاره به جزئیات مربوط به این اوراق گفت: بر اساس دستورالعمل سازمان بورس، همواره امکان انتشار اوراق تبعی فراهم است. در این دستورالعمل، اوراق اختیار فروش تبعی با ۲ هدف تأمین مالی و حمایت از سهام، منتشر می‌شود. وی افزود: نکته‌ای که اهمیت دارد این است که موضوع اوراق اختیار فروش تبعی به قصد حمایت از سهم، در شورای عالی بورس مطرح شده و به صورتی ارائه شده که بر اساس آن ۳۲ ناشر برتر بورسی از سهام خود حمایت کنند و به جهت اینکه فشاری به ناشران بورسی وارد نشود، ۵۰ درصد از تعهد متصوره بر عهده صندوق تثبیت بازار سرمایه خواهد بود. معاون عملیات بازار شرکت بورس خاطرنشان کرد: مقرر است ۳۲ ناشر یا سهامداران عمده آنها، اقدام به انتشار اوراق تبعی حمایتی کنند و نرخ اوراق حداقل ۲۰ درصد و به صورت سالانه باشد. حال اگر سررسید این اوراق بیشتر از یک سال باشد، نرخ اوراق براساس سالانه ۲۰ درصد محاسبه شده و افزایش می‌یابد.
زمانی توضیح داد: جامعه هدف این اوراق تنها سهامداران و اشخاص حقیقی هستند و این اوراق به سهامداران حقوقی تعلق نمی‌گیرد و مقرر شده این اوراق، سهامداران با سرمایه حداقل ۱۰۰ میلیون تا حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان را پوشش دهد و بر اساس آمار موجود، اگر پرتفوی سهامداران را حداقل ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم حدود ۹۵ درصد از سهامداران یک شرکت را پوشش می‌دهد.
***
1.5 میلیون نفر تاکنون ارز اربعین گرفته‌اند
بانک مرکزی اعلام کرد تاکنون حدود 1.5 میلیون نفر ارز اربعین از بانک‌های عامل دریافت کرده‌اند. بر اساس اعلام بانک مرکزی، تاکنون یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر ارز اربعین از بانک‌های عامل دریافت کرده‌اند. بیشترین آمار فروش ارز اربعین به ترتیب متعلق به بانک‌های ملی، پست‌بانک و سپه است. طبق اعلام جدید ستاد مرکزی اربعین، تا ساعت ۲۴ روز ۲۸ مردادماه مصادف با ۱۳ ماه صفر، تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه سماح 2.912.735 نفر، تعداد زائران عازم شده به کشور عراق 2.525.511 نفر است. تعداد زائران برگشتی از پنجم ماه صفر تاکنون نیز 902.300 نفر است.
***
واردات گوشت تا پایان سال ادامه دارد
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه ۱۷۰ هزار تن گوشت منجمد و گرم وارد کشور می‌شود، گفت: با توجه به نیاز بازار، واردات گوشت قرمز تا پایان سال ادامه دارد.
علیرضا پیمان‌پاک افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ما کمبود تولید داریم که اگر فرض بگیریم مصرف ما بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تن است، تقریبا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن کمبود داریم که بخش عمده‌ای از طریق گوشت منجمد گوساله تأمین می‌شود، چون که در مصارف صنعت، مصارف اصناف، مصرف پادگان‌ها و مصارف بزرگ از این نوع گوشت استفاده می‌شود. الان تقریبا ۸-۷ ماه است که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم گوشت گوساله منجمد با قیمت حدود ۳۱۵ هزار تومان عرضه می‌شود.
وی در ادامه اظهار کرد: در حوزه گوشت گوسفندی، گوشت گرم وارد می‌کنیم و مقداری هم گوشت گوساله گرم وارد می‌شود؛ روزانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گوشت گرم وارد  و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین تربار عرضه می‌شود و این واردات هم تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
***
وام ۸۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در گرو ابلاغ بانک مرکزی
قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در نهضت ملی مسکن گفت: سقف تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن که در جلسه شورای عالی مسکن تصویب شد، هنوز توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ نشده است. هادی عباسی‌اصل با اشاره به اهمیت تسهیلات بانکی در ساخت مسکن افزود: مردم منتظر و ما پیگیر ابلاغ افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان توسط بانک مرکزی هستیم. وی توضیح داد: در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن، سقف تسهیلات به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و این بند مورد تایید شورای عالی قرار گرفت اما تاکنون توسط بانک مرکزی ابلاغ نشده است. وی تأکید کرد: تأمین مالی در ساخت مسکن علاوه بر هدایت نقدینگی به بخش مولد اقتصاد به دلیل بزرگ کردن کیک اقتصاد، آثار کاهش تورم به همراه افزایش اشتغال را در پی دارد. عباسی افزود: بازپرداخت تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن به صورت پلکانی است و مردم کمترین مساله را در بازپرداخت این تسهیلات خواهند داشت.

Page Generated in 0/0050 sec