printlogo


کد خبر: 290480تاریخ: 1403/5/30 00:00
اخبار

تأکید سران ایران و مالزی بر اقدام هماهنگ برای توقف نسل‌کشی در غزه
رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر مالزی در مکالمه‌ای تلفنی بر ضرورت اتحاد و اقدام هماهنگ کشورهای اسلامی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و توقف کشتار و نسل‌کشی در غزه تاکید کردند.
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان و «انور ابراهیم» نخست‌وزیر مالزی روز گذشته در گفت‌وگویی تلفنی ضمن مرور آخرین وضعیت روابط فی‌مابین، تحولات جاری در منطقه بویژه مذاکرات در حال انجام برای برقراری آتش‌بس در غزه را بررسی کردند.
سران ۲ کشور در این گفت‌وگوی تلفنی با انتقاد از سیاست‌ها و اقدامات آمریکا و برخی کشورهای غربی در قبال مردم غزه، حمایت‌های رسانه‌ای و تسلیحاتی این کشورها از رژیم صهیونیستی را برخلاف ادعای دفاع از حقوق بشر و تلاش برای برقراری آتش‌بس در غزه و موجب تداوم جنایات این رژیم علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه دانستند.
سران ایران و مالزی همچنین با تاکید بر ضرورت اتحاد و اقدام هماهنگ کشورهای اسلامی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و توقف کشتار و نسل‌کشی در غزه، تصریح کردند برگزاری نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی اقدام موثری در این راستا است.
***
قالیباف: برنامه هفتم تبدیل به قانون شده و وزرا باید اجرا کنند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار نماینده مردم تهران مبنی بر اینکه بخشی از برنامه‌های برخی وزرا منطبق با برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی نیست، تأکید کرد: برنامه هفتم تبدیل به قانون شده است و وزرا در صورت رای اعتماد باید آن را اجرا کنند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر و اخطار علیرضا سلیمی گفت: این اخطار وارد نیست، زیرا برنامه هفتم توسعه تبدیل به قانون شده است و وزرای پیشنهادی در صورت رای اعتماد باید قانون را اجرا کنند و خلاف آن نمی‌توانند عمل کنند جز اینکه مجلس بخواهد با دوسوم آرا برنامه هفتم را اصلاح کند.
وی ادامه داد: البته مرکز پژوهش‌ها و معاونت نظارت، مغایرت‌ها را به وزرای پیشنهادی ارائه کردند تا برای قرائت در صحن علنی بتوانند اصلاحات را انجام دهند و اگر پیشنهاد اضافی دارند می‌توانند داشته باشند و ما نمی‌توانیم مانع آنها شویم. البته از مرکز پژوهش‌ها و معاونت نظارت که به‌سرعت و منظم مغایرت‌ها را اعلام کردند تقدیر و تشکر می‌کنم.
گفتنی است علیرضا سلیمی در نشست علنی نوبت صبح دیروز (دوشنبه) در تذکر آیین‌نامه‌ای و اخطار قانون اساسی با استناد به اصول 110 و 71 و ماده 194 آیین‌نامه، گفت: بر اساس ماده 94 آیین‌نامه، اخطار صرفا درباره تخلف هیات‌رئیسه نیست، بلکه درباره سایر موضوعات است و در بند یک اصل 110، سیاست‌های کلی بر ‌عهده رهبر معظم انقلاب اسلامی است و در اصل 71 هم وظیفه مجلس قانونگذاری است و در اصل 73 شرح و تفسیر قانون اساسی بر ‌عهده مجلس است. در این رابطه 56 تا 70 درصد برنامه‌های برخی وزرا بر اساس گزارش معاونت مربوطه منطبق با برنامه هفتم توسعه و اسناد بالادستی نیست، بنابراین ضروری است راهکاری ارائه شود تا مغایرت‌ها رفع شود.
***
واکنش سخنگوی وزارت خارجه به عبور تعداد شهدای غزه از مرز ۴۰ هزار نفر
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به افزایش شهدای غزه به بیش از ۴۰ هزار نفر، نوشت: این یک شرم ابدی برای جهان به ظاهر متمدن امروز و سازمان‌ها و نهاد‌های مسؤول بین‌المللی است.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به افزایش تعداد شهدای غزه و عبور از  مرز ۴۰ هزار شهید، در حساب رسمی خود در ایکس نوشت: ‏در میان بی‌عملی بهت‌برانگیز مجامع و سازمان‌های مسؤول بین‌المللی و فقدان اقدام موثر کشور‌های اسلامی و عربی و در زیر آتش حمایت‌های بی‌دریغ تسلیحاتی آمریکا و همپیمانان غربی آن از رژیم آپارتاید صهیونیستی، تعداد شهدای ‎غزه از مرز 40 هزار نفر گذشت.
وی افزود: حدود 17 هزار نفر از شهدا، کودکان هستند و پیکر‌های حدود 10 هزار شهید فلسطینی نیز، در زیر آوار‌ها مدفون باقی مانده‌ است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: آیا برای بیدار شدن وجدان‌های خفته بشری در جهان و بی‌خواب شدن سران و مقامات کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، این آمار‌های دهشتناک همچنان باید مسیری صعودی بپیماید؟! 
کنعانی تصریح کرد: این یک شرم ابدی برای جهان به ظاهر متمدن امروز و سازمان‌ها و نهاد‌های مسؤول بین‌المللی است که یک رژیم جعلی تمام اصول، قوانین و مقررات آمره و عرفی بین‌المللی را به سخره گرفته و در مقابل دیدگان همه جهان، آزادانه و به شنیع‌ترین روش‌ها به نسل‌کشی یک ملت تاریخی و ریشه‌دار مشغول است.
وی همچنین نوشت: همه دولت‌ها و همه ملت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، در مقابل فاجعه هولناک جاری در نوار غزه، مسؤولیت دارند و چنانچه عمل نکنند، در محکمه تاریخ و وجدان‌های بیدار بشری، برای همیشه محکوم و شایسته سرزنش هستند.
یادآور می‌شود از زمان عملیات توفان الاقصی در مهرماه سال گذشته، رژیم صهیونیستی بیش از 10 ماه است که علاوه بر ورود نیروهای نظامی‌اش به باریکه غزه، این منطقه پرتراکم را بارها و بارها بمباران کرده است. در میان شهدای غزه که آمار آنها به 40 هزار نفر رسیده است، تعداد قابل توجهی زن و کودک و غیر‌نظامی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم اشغالگر قدس در پی به راه انداختن نسل‌کشی در غزه است؛ امری که از سوی نهادهای حقوق بشری نیز مورد توجه و انتقاد شدید قرار گرفته است.

Page Generated in 0/0059 sec