printlogo


کد خبر: 290502تاریخ: 1403/5/31 00:00
آیا باید منتظر اقدام جنون‌آسای دیگری از سوی رژیم‌صهیونیستی بود؟
کابینه نتانیاهو در بحران اسرای اسرائیلی

اعلام خبر کشف اجساد 6 نفر از اسرای اسرائیلی در نوار غزه، تبدیل به یک بحران جدید برای کابینه رژیم صهیونیستی شده است و با افزایش فشار همزمان افکار عمومی و راستگرایان افراطی در دولت ائتلافی، ممکن است بنیامین نتانیاهو به سیاق گذشته دست به یک حرکت جنون‌آسای دیگر در خارج از فلسطین اشغالی جهت برداشتن فشار داخلی از روی کابینه‌اش بزند. یک روز بعد از اعلام خبر ۲ حادثه سخت در شمال فلسطین اشغالی و نوار غزه که طی آن تعدادی از نظامیان صهیونیست به هلاکت رسیدند، این رژیم دیروز از پیدا شدن اجساد ۶ اسیر دیگر در نوار غزه خبر داد.
شبکه تلویزیونی اتحادیه کان به نقل از ارتش و سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) مدعی شد این رژیم اجساد ۶ اسیر صهیونیست را در یک تونل در منطقه خان یونس در جنوب نوار غزه پیدا کرده و به سرزمین‌های اشغالی بازگردانده است. اسامی ۶ اسیر که اجساد آنها کشف شده عبارتند از: یورام میتصگار، نداو پوپلول، الکساندر دانتسیگ، نداو بوخشتاو، خییم پری و آوراهام موندر.
این خبر موجی از خشم را در جامعه صهیونیست‌ها برانگیخته و به مثابه شکستی جدید در کارنامه دولت ائتلافی لیکود با چند حزب راست افراطی و حزب مذهبی شاس تلقی می‌شود.
خانواده «آوراهام موندر» اسیری که جسدش کشف شده، در بیانیه‌ای ضمن حمله به نتانیاهو اعلام کردند اگر در مسیر توافق آتش‌بس و تبادل اسرا کارشکنی نمی‌شد، موندر اکنون زنده بود. در این بیانیه آمده است: «این رخداد شکستی برای حکومت، دولت و نخست‌وزیر اسرائیل است».
خانواده‌های زندانیان دیروز در مسیر عبور کاروان همراه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو تظاهرات کردند و خواهان بسته شدن قرارداد مبادله اسیران با مقاومت فلسطین شدند. آنها همچنین با تجمع در مقابل هتل محل اقامت بلینکن خواستار امضای توافق آتش‌بس و تبادل اسرا با جنبش حماس شدند.
در همین رابطه رسانه‌‌های عبری گزارش دادند که بنا به برآوردهای اطلاعاتی نیمی از 109 اسیر صهیونیست در غزه کشته شده‌اند. همچنین رادیو ارتش گزارش داد برآوردها حکایت از آن دارد که 57 نفر از  اسرای صهیونیست در غزه همچنان زنده‌ هستند.
جالب اینکه با ادامه کارشکنی‌های نتانیاهو در مذاکرات آتش‌بس، این بار خانواده زندانیان اسرائیلی دست به دامان کشورهای میانجی در مذاکرات شدند تا شاید امکان تبادل زندانیان هرچه زودتر فراهم شود. این خانواده‌ها در نامه‌ای به عباس کامل رئیس اطلاعات مصر، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی نخست‌وزیر قطر و ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، تصریح کردند که این مذاکرات باید به موفقیت برسد. با وجود آنکه قاهره، دوحه و واشنگتن ماه‌هاست به ‌عنوان میانجی، اقداماتی را برای برقراری آتش‌بس در غزه و توافقنامه تبادل زندانیان انجام داده‌اند اما همچنان این نتانیاهو است که در عمل، حاضر به تأمین نظر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نیست. در واکنش به خشم عمومی، نیر برکات وزیر اقتصاد در موضعی متفاوت از نتانیاهو و تندروهای کابینه اعلام کرد که حتی اگر کابینه سقوط کند، به نفع توافق با حماس رای خواهد داد. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون کنست نیز پس از انتشار خبر پیدا شدن اجساد اسرا در نوار غزه در ایکس نوشت: «آنها زنده بودند!» بنی گانتس، رهبر ائتلاف اردوگاه دولت نیز پس از  انتشار این خبر در حمله‌ای تازه به نتانیاهو گفت: «فرصت برای نجات دادن اسیران را از دست داده‌ایم و زمان برای آزادی بقیه آنها نیز رو به پایان است».

Page Generated in 0/0052 sec