printlogo


کد خبر: 290503تاریخ: 1403/5/31 00:00
15 هزار آمریکایی مخالف سیاست‌های اسرائیلی دولت آمریکا نزدیک محل گردهمایی ملی دموکرات‌ها تظاهرات کردند
هریس در محاصره حامیان فلسطین

فردی که به عنوان بخت اول تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری ایالات متحده بعد از جو بایدن شناخته می‌شود، در نخستین گام رسمیت بخشیدن به نامزدی‌اش از سوی حزب دموکرات طعم تاثیر سوء رژیم صهیونیستی بر سیاست آمریکا را چشید.
همزمان با برگزاری گردهمایی ملی حزب دموکرات (DNC) در شیکاگو، دست‌کم 15 هزار نفر از حامیان فلسطین و معترضان به جنایات اسرائیل در جنگ غزه مقابل محل این گردهمایی تجمع کردند و بخشی از حصار اطراف آن را شکستند.
در حالی که هزاران هواداران حزب دموکرات از سراسر ایالات در شیکاگو در قالب مجمع ملی حزبی گرد هم آمده‌ بودند تا رسما کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور را به عنوان نامزد خود در انتخابات 2024 معرفی کنند، گروه دیگری از مردم آمریکا هم در نخستین روز این گردهمایی طبق فراخوانی که از هفته‌ها پیش انجام شده بود در همان حوالی یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات ضداسرائیلی را برپا کردند.
به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، چند هزار معترض آمریکایی از صبح دوشنبه (به وقت شرق میانه آمریکا) در پارک اتحادیه شیکاگو جمع شدند و سپس به راهپیمایی تا مقابل محل گردهمایی دموکرات‌ها پرداختند. آنها تابلوهایی را با خود حمل کردند که روی آنها شعارهایی از جمله «به کمک ایالات متحده به (رژیم) اسرائیل پایان دهید» و «جنگ (در غزه) را متوقف کنید»، نوشته شده بود.
شیکاگو بزرگ‌ترین شهر ایالت ایلینوی میزبان جمعیت بزرگی از فلسطینی‌تبارهاست. این در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهور و کاملا هریس معاونش دیروز در مجمع ملی دموکرات‌ها سخنرانی کردند و هریس رسما به عنوان نامزد حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد.
دیروز صبح همچنین یک گروه حدود 100 نفره از معترضان از راهپیمایی جدا شدند و موانع فلزی اطراف محل گردهمایی را شکستند. همزمان پلیس شیکاگو با باتوم مانع رسیدن آنها به نزدیک محل گردهمایی شد. تعدادی از معترضان نیز دستگیر شدند.
انتظار می‌رود هفته جاری بیش از 100 هزار نفر از جمله حامیان «هیات‌های مخالف نسل‌کشی» علیه مواضع دولت بایدن در حمایت از رژیم صهیونیستی در  مقابل محل برگزاری مجمع ملی حزب دموکرات در شیکاگو تظاهرات کنند. معترضان خواهان ممنوعیت کمک تسلیحاتی به افراد و گروه‌هایی هستند که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند.
پیش‌نویس برنامه انتخاباتی حزب دموکرات که اواسط ماه ژوئیه منتشر شد، خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» در غزه و آزادی اسرا شده اما به بیش از ۴۰ هزار نفری که در جریان تجاوزهای مداوم اسرائیل در غزه شهید شده‌اند، همچنین به لزوم محدود کردن کمک تسلیحاتی به تل‌آویو اشاره‌ای نکرده است.
جنگ غزه برای حزب دموکرات در آستانه انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) یک موضوع بسیار تفرقه‌انگیز بوده و رای‌دهندگان مسلمان و عرب‌- آمریکایی که زمانی بخش قابل توجهی از رای‌دهندگان برای این حزب به شمار می‌رفتند، بویژه در ایالت‌های کلیدی تهدید شده‌اند. 
گروهی از نمایندگان کارزار غیرمتعهدها در آمریکا در جریان برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات به کاملا هریس هشدار دادند‌ در صورتی که روند حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از رژیم اسرائیل ادامه یابد و آتش‌بسی در غزه برقرار نشود، شانس پیروزی‌اش در انتخابات پیش رو بشدت تهدید خواهد شد.
به گزارش یو‌اس‌ای تودی،‌ این گروه از نمایندگان همچنین نسبت به ایجاد اختلال در جریان برگزاری گردهمایی ملی از سوی معترضان آمریکایی حامی فلسطین هشدار دادند.
هشدار به هریس از سوی حامیان فلسطین در حالی مطرح می‌شود که او به‌رغم تاکید بر ادعاهایش مبنی بر برقراری آتش‌بس در غزه هنوز طرح خاصی را برای رسیدگی فوری به کشتار گسترده غیرنظامیان در غزه ارائه نکرده است.

Page Generated in 0/0059 sec