printlogo


کد خبر: 290504تاریخ: 1403/5/31 00:00
دور دنیا

فروپاشی کل نظام درمانی - بهداشتی غزه
خلیل الدغران، سخنگوی بیمارستان الاقصی در نوار غزه می‌گوید در نتیجه حملات حدود 11 ماهه رژیم صهیونیستی و محاصره همه‌جانبه این باریکه، نظام درمانی آن  از بین رفته است. به گفته این پزشک فلسطینی، ارتش کودک‌کش اسرائیل قصد نسل‌کشی و پاکسازی قومی مردم فلسطین را دارد. الدغران به شبکه الجزیره گفت که نیروهای ارتش اشغالگر به هدف‌ قرار‌ دادن غیرنظامیان ادامه می‌دهند. آنها روز دوشنبه نیز یک ساختمان مسکونی را هدف قرار دادند و یک مادر فلسطینی را به همراه 6 فرزندش  شهید کردند. الدغران خبر داد که 25 بیمارستان در غزه از کار افتاده است و تعداد بسیار کمی هنوز کار می‌کنند. او با اشاره به بسته شدن گذرگاه مرزی رفح با مصر طی بیش از 200 روز، گفت که بیمارستان الاقصی با کمبود شدید تجهیزات پزشکی مواجه است. به گفته او، کارکنان این بیمارستان نمی‌توانند اصلی‌ترین نیازهای پزشکی را برای بیماران تامین کنند که این موضوع یک سیگنال واضح از فروپاشی کل بخش بهداشت در غزه است.
رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر سال گذشته (15 مهرماه 1402) تاکنون بیش از 40 هزار فلسطین ساکن غزه شامل بیش از 17 هزار کودک را به شهادت رسانده و بیش از 92 هزار نفر دیگر را مجروح کرده است. به گفته نهادهای امدادی بین‌المللی از قبیل یونیسف، غزه در نتیجه این حملات و محاصره در آستانه قحطی است و انواع بیماری‌ها از قبیل فلج اطفال پس از 25 سال به غزه برگشته است.
***
40 اسیر فلسطینی آزاد شدند
ارتش اشغالگر قدس دیروز 40 اسیر اهل غزه از جمله ۲ زن را آزاد کرد که یک ماه پیش بازداشت شده بودند. این افراد با شرایط وخیمی که در دوره اسارت متحمل شده بودند، صبح دیروز از طریق گذرگاه کرم ابوسالم وارد باریکه غزه شده و به بیمارستان اروپایی شهر خان‌یونس مراجعه کردند. آنها در این مدت در زندان بدنام سدیه تیمان و دیگر زندان‌های بخش مرکزی فلسطین اشغالی در اسارت بودند. ماه گذشته (جولای) نیز 55 اسیر فلسطینی که برخی از آنها چندین سال در اسارت بودند؛ از جمله ۲ اسیر به مدت 20 سال آزاد شدند، در حالی ‌که بسیاری از آنها اعضای خانواده خود را در خلال جنگ از دست داده بودند. ارتش کودک‌کش در هر عملیاتی ده‌ها فلسطینی را به شکل بی‌هدف به اسارت می‌گیرد و هر ازچندگاهی پس از شکنجه و اسارت در شرایط سخت آنها را آزاد می‌کند.
***
موشکباران 2 پایگاه ارتش اسرائیل توسط حزب‌الله
دیروز مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌های جداگانه اعلام کرد ۲ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته و تلفاتی به دشمن وارد شد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ نخست  اعلام کرد در حمایت از فلسطین و غزه و همچنین در پاسخ به حملات رژیم اسرائیل به منطقه البقاع، مقر فرماندهی لشکر 210 جولان را در پادگان نفح و مقر هنگ توپخانه و تیپ زرهی لشکر مذکور را در پادگان یردن هدف قرار داده است. ارتش اشغالگر نیز دیروز اذعان کرد 55 راکت و موشک را رصد کرده که از سمت لبنان به سمت اراضی اشغالی جولان و فلسطین اشغالی شلیک شدند. دقایقی بعد نیز رسانه‌های عبری از شلیک دست‌کم 100 موشک و راکت خبر دادند. در بیانیه‌ دوم حزب‌الله لبنان آمده پادگان برانیت با سلاح‌های مناسب هدف قرار گرفته و تلفاتی به دشمن صهیونیستی وارد آمد. در سومین بیانیه نیز از هدف قرار گرفتن مقر لشکر 146 ارتش کودک‌کش واقع در جعنون با تعداد زیادی راکت کاتیوشا و در پاسخ به اقدام تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در شهرک دیرقانون در جنوب لبنان خبر داده شد. رسانه‌های عبری صبح دیروز از فعال شدن آژیرهای هشدار در نزدیکی جولان اشغالی خبر دادند. این رسانه‌ها گزارش دادند آژیرهای هشدار در شهرک‌هایی فعال شده که پیش‌تر تخلیه نشده بودند.
***
واکنش عفو بین‌الملل به خشونت پلیس آلمان
سازمان عفو بین‌الملل خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره خشونت از سوی پلیس آلمان علیه حامیان مردم فلسطین و معترضان جنایات رژیم اسرائیل در غزه شد. به گزارش میدل‌ایست مانیتور،‌ این درخواست پس از آن مطرح شد که ویدئویی با مضمون خشونت گسترده پلیس آلمان علیه معترضان حامی فلسطین در این کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این ویدئو، ‌پلیس برلین در جریان برگزاری یک تجمع اعتراضی از سوی حامیان مردم فلسطین،‌ معترضان در این تجمع را مورد ضرب و جرح قرار داده است. دفتر عفو بین‌الملل در آلمان در واکنش به این فیلم در ایکس آورد: «ما از فیلم‌ها و گزارش‌های منتشرشده مبنی بر استفاده بیش از حد پلیس آلمان از زور علیه معترضان حامی فلسطین در برلین نگران هستیم».
***
سلسله رزمایش‌های نظامی در آسیای میانه
به گفته میکائیل آگاسان‌دیان، مدیر اداره اول کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در وزارت خارجه روسیه، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در اوایل ماه سپتامبر رزمایش‌های نظامی مشترکی را در قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به منظور تقویت ثبات و امنیت در آسیای مرکزی با توجه به اوضاع بی‌ثبات افغانستان برگزار خواهند کرد.

Page Generated in 0/0075 sec