printlogo


کد خبر: 290532تاریخ: 1403/5/31 00:00
گزارش «وطن امروز» از روز پرکار مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم
تأکید مجلس بر اصول

گروه سیاسی: طبق اعلام قبلی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز قرار است رای‌گیری وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم توسط نمایندگان مجلس انجام شود. مجلس از روز شنبه در ۲ نوبت صبح و عصر برنامه‌های کلی دولت و همین‌طور صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی را مورد بررسی قرار داد و دیروز نیز صلاحیت ۶ وزیر دیگر مورد بررسی قرار گرفت.
اما دیروز، روزی پرکار برای نمایندگان مجلس بود. گذشته از آنکه صحبت‌های سیدمحمد اتابک، وزیر پیشنهادی صمت، در دفاع از برنامه‌هایش از روز قبل (29 مرداد) جا مانده و به روز گذشته موکول شده بود، نمایندگان باید صلاحیت ۶ وزیر پیشنهادی علوم، ارشاد، کشور، میراث فرهنگی، نفت و نیرو را هم در ۲ نوبت صبح و عصر بررسی می‌کردند. روز گذشته همچنین صحن مجلس شاهد حاشیه‌هایی هم بود که یکی از آنها مربوط به توزیع برگه‌‌هایی در بین نمایندگان مجلس بدون داشتن مجوز از هیات‌رئیسه مجلس بود که مورد انتقاد رئیس مجلس نیز قرار گرفت. گویا محتوای این برگه‌ها مطالبی را درباره صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی گردشگری و میراث فرهنگی در برداشت. همچنین بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت دیروز انجام شد که از جمله گزینه‌های کم‌شانس رای‌آوری در مجلس است. 
* وزارت علوم و پیشرفت علمی کشور
در ابتدای جلسه دیروز مجلس، سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت که روز قبل از آن (29 مرداد) فرصت نشد برنامه‌هایش را بیان کند، دقایقی به سخنرانی پرداخت و پاسخ‌هایی را به منتقدانش داد. سپس نوبت به بررسی صلاحیت حسین سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم رسید که در مخالفت با او، علیرضا عباسی گفت: وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود و اسناد بالادستی به برنامه هفتم اشارات زیادی داشته منتها اینقدر موارد زیاد است که انگار اولویت و برنامه مشخصی ندارد؛ ایشان چند مورد را مشخصا اعلام کنند که چگونه می‌خواهند آنها را عملیاتی کنند؟
حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد از جمله نمایندگان موافق بود که با تاکید بر اینکه همیشه انتخاب وزیر علوم در ادوار مختلف از طرف دولت و مجلس دارای اهمیت بوده است، گفت: وزیر پیشنهادی علوم از ویژگی‌های منحصربه‌فردی در بعضی ابعاد برخوردار است؛ تحصیلات حوزوی، دانشگاهی و سوابق اجرایی از این موارد است.
در ادامه این جلسه حسین سیمایی‌صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسؤولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی‌تفاوت و بی‌طرف نخواهند بود. گسست بین‌نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل Z را بفهمیم که این یک واقعیت است.
وی افزود: زیرساخت‌ها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک هستند. تحریم‌های نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه‌ها رضایت‌بخش نیست، البته سرزندگی دانشگاه‌ها بدون آرامش و امید در تصمیم‌سازی‌ها ممکن نیست.
* وزیر پیشنهادی ارشاد بدون مخالف
با توجه به موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد و اینکه نماینده‌ای به عنوان مخالف برنامه‌های سیدعباس صالحی صحبت نکرد، طبق آیین‌نامه مجلس چون او مخالفی نداشت، موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.
در ادامه این جلسه، سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، با تاکید بر اینکه بی‌تردید یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت و ملت را تجدید و تحکیم کند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اینجانب در پرتو عنایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش خواهم کرد در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت موثر و سهیم باشم.
* مومنی چهره آشنای رسانه‌ها
اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور با سال‌ها سابقه حضور در نیروی انتظامی از چهره‌های شناخته‌شده کابینه پیشنهادی پزشکیان است. او که برنامه‌هایش در کمیسیون شوراها و امور داخلی و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تایید شده است، نظر مساعد کمیسیون عمران را نیز کسب کرد.
دیروز به نظر می‌رسید او کار سختی در پیش ندارد و از ۳ نماینده مخالف، ۲ نماینده به صورت نمادین به بیان نظرات‌شان پرداختند. مصطفی پوردهقان و حمیدرضا گودرزی 2 نماینده‌ای بودند که توصیه‌هایی را به مومنی در زمینه معیشت کارکنان وزارت کشور و همین‌طور انتخاب استانداران و فرمانداران ارائه دادند.
اما محمد باقری که سومین نماینده مخالف بود، با بیان اینکه آقای مومنی در حوزه‌های تخصصی مورد نیاز وزارت کشور نه تجربه‌ و نه علم دارد، گفت: وزیر کشور باید تجربه و علم کافی داشته باشد و اگر کسی نه علم و نه تجربه آن را دارد نباید در وزارتخانه‌ای بگذاریم که باید مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را درک کند. او همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: آقای مومنی باید پاسخگو باشد که آیا می‌خواهد اتوبوسی نیرو بیاورد یا خیر؟ آیا وضعیت ۳ سال گذشته وزارت کشور برای نمایندگان مجلس قابل قبول بود؟ نمایندگان دقت کنند که یک بار دیگر کلاه سرشان نرود.
عباس صوفی، محمد میرزایی، نصرالله پژمانفر و حسن هاشمی نیز در موافقت با مومنی سخنرانی کردند. حسن هاشمی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی کشور رویکردی تعاملی، اقناعی و مشارکتی به مسائل دارد که می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، افزود: آقای مومنی تمام ویژگی‌هایی را که رهبری به عنوان ملاک و شاخص برای رای اعتماد فرمودند، دارد.
در ادامه این جلسه،‌ اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، با بیان اینکه قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه ۵ ساله هفتم و دیگر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی مبنای تمام هدف‌گذاری‌ها، تصمیمات و اقدامات ما خواهد بود، افزود: می‌خواهیم با نظارت و کمک شما، الگویی از وفاق ملی که شعار محوری رئیس‌جمهور محترم نیز بوده برای سربلندی ایران عزیز باشیم. وزارت کشور دولت چهاردهم مصمم است از همه امکانات و منابع انسانی موجود بهره ببرد و در گامی بلندتر با تسهیل‌گری مشارکت‌جویی و استمداد از همه نخبگان و مجامع علمی و تحقیقاتی فرصت‌سازی کند تا به خواست خدا افق‌های جدیدی برای تحلیل و تقلیل مشکلات کشور بگشاید.
* حاشیه‌های بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی
سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی از جمله وزرای پیشنهادی بود که بررسی صلاحیت او توجهات را به خود جلب کرد. او که کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با برنامه‌هایش موافقت نکرده است، از سوی علی خضریان، از نمایندگان مخالف، به فعالیت در فتنه 88 متهم شد. خضریان در این باره گفت: صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی گردشگری بر اساس فعالیت‌هایش در زمان فتنه ۸۸ پرونده دارد و حتی محکوم شده اما به دلایلی حکم او اجرا نشده است و باید دستگاه‌های امنیتی پاسخ دهند. حجت‌الاسلام اسماعیل سیاوشی دیگر نماینده مخالف با بیان اینکه وزیر پیشنهادی گردشگری برنامه مشخصی در حوزه عشایر و استفاده از ظرفیت گردشگری و صنایع دستی ندارد، گفت: ما می‌خواهیم امانت حاصل از خون شهدا را به وزرا بدهیم و قطعا باید صلاحیت افراد را مشخص کرده و به کسانی رای بدهیم که برنامه عملیاتی دارند. 
حمیدرضا کاظمی به عنوان نماینده موافق با بیان اینکه آقای صالحی‌امیری به مرز پختگی و بالندگی رسیده است، به سوابق وی اشاره کرد و گفت: او از حیث دانش، تجربه و علم در جایگاه خطیری قرار دارد و همواره در متن انقلاب و ولایت بوده است و تجربه علمی ایشان در کمیته ملی المپیک در کنار تالیفات ایشان در حوزه دیپلماسی فرهنگی می‌تواند گره کور این حوزه را باز کند و گردشگران خارجی را مورد توجه قرار دهد.
زهرا خدادادی هم به عنوان نماینده موافق گفت: دکتر صالحی‌امیری ریشه تمام تنش‌های موجود در جامعه را امتداد فرهنگی می‌داند و اعتقاد قلبی دارد که ایرانی بودن نه‌تنها با انقلابی و اسلامی بودن تعارضی ندارد، بلکه در طراحی نقشه جامع کشور ضروری است این اضلاع در تعامل با یکدیگر ترسیم شوند. او در هر مقامی که بوده تلاش کرده با ایجاد وحدت، وفاق ملی و همگرایی در داخل کشور و گسترش دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی با ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی مقابله کند.
در ادامه این جلسه سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه عنوان کرد ۱۰ راهبرد و ۵۰ برنامه سیاست‌های کلی برای این وزارتخانه تعریف کرده‌ است.
وی افزود: من مفتخرم که ۴۳ سال از عمر خود را در محیط جبهه و جنگ و مدیریت اجرایی در حوزه فرهنگ و هنر و آموزش و تدریس و پژوهش و امنیت سپری کرده‌ام و از این بابت خدای بزرگ را شاکرم؛ با آگاهی و شناخت این سازمان و با انگیزه حفظ تاریخ و تمدن کهن و پرافتخار ایران عزیز برای صیانت و حفاظت و پاسداشت مفاخر و نیاکان، پیشنهاد این مسؤولیت را پذیرفتم.
* تذکر قالیباف به مالک شریعتی
با توجه به توزیع برگه‌هایی درباره وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی که بدون اطلاع هیات رئیسه مجلس انجام شده بود،  قالیباف در همین باره گفت: برگه‌ای در بین نمایندگان مجلس توزیع شده است. نماینده‌ای این برگه را توزیع کرده که خودش هم می‌دانست باید از مسؤول این کار در هیات‌رئیسه مجوز بگیرد، توزیع این برگه خلاف آیین‌نامه بوده و نباید این کار انجام می‌شد.
وی بیان کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، توزیع هرگونه برگه، نامه، بروشور و گزارش در صحن علنی باید بر اساس دستورالعملی باشد که هیات‌رئیسه آن را مقرر کرده و این کار باید با مجوز هیات‌رئیسه انجام شود، لذا باز هم می‌گویم کار درستی انجام نشده است. قالیباف اظهار کرد: البته یکی از عزیزان گفت آن نماینده از این دستورالعمل مطلع نبوده است که در پاسخ گفتم پس چرا آن نماینده به محمد رشیدی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی مراجعه کرده بود؟
در این هنگام مالک شریعتی، نماینده مردم تهران از صندلی خود بلند شد و با در دست داشتن آیین‌نامه داخلی مجلس خواستار بیان تذکر شد. قالیباف در واکنش به شریعتی گفت: شما مطلع بودید و قانون را می‌دانستید. حتی به شما گفته شد این برگه را توزیع نکنید. از سوی دیگر، آقای شریعتی! من نمی‌خواستم نام شما را بگویم اما وقتی بلند شدید این را گفتم.
* وزیر دولت باشید، نه خارج از آن!
اسماعیل حسینی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم به عنوان مخالف محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت گفت: «ان‌شاءالله دولت وفاق ملی شکل گیرد و ما هم خود را موظف به حمایت از دولت می‌دانیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس با طرح دغدغه‌ها و نگرانی‌های مربوط به حوزه نفت گفت: آقای پاک‌نژاد! انتظار می‌رود شما در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس، وزیر دولت آقای پزشکیان باشید، نه گوش به فرمان افرادی از بیرون.
هادی محمدپور، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: وزیر پیشنهادی نفت به گونه‌ای برنامه ارائه داد که گویا وزارت نفت تنها متولی استخراج و فروش منابع نفتی است. متنوع نبودن سبد سوختی کشور و به تبع آن سهم کم‌ انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر موجب آن شده است امروز کشور با ناترازی عمده انرژی در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی روبه‌رو شود. جناب آقای پاک‌نژاد! هیچ سویه امیدی در این باره پیش پای کشور نمی‌گذارید. برنامه ارائه شده توسط شما هیچ پاسخی به موضوع هدررفت چند میلیارد دلاری منابع ناشی از قطع گاز و برق در فصول مختلف ندارد.
از سویی، غلامرضا توکل‌شوریجه، نماینده مردم سروستان به عنوان نماینده موافق با تاکید بر اهمیت وزارت نفت در کابینه گفت: نفت وزارتخانه‌ای کلیدی و حساس‌ترین وزارتخانه ایران عزیز محسوب می‌شود. وزارتخانه‌ای که نبض ضربان اقتصاد ایران وابسته به آن است. مهندس پاک‌نژاد فردی مومن و مقید است و به عمل ثابت کرده است. او در طول ۲۷ ساله عمر مدیریتی خود در تمام سلسله مراتب صنعت نفت، توانمندی و اجرایی بودن خود را نشان داده است.
امید نصیبی، نماینده ممسنی هم به عنوان موافق محسن پاک‌نژاد گفت: امروز ۷۰ درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است و صنعت نفت به عنوان پشتیبان اقتصاد محسوب می‌شود، لذا باید فردی با شناخت کامل برای صنعت نفت انتخاب شود.
نماینده ممسنی در مجلس پاک‌نژاد را فردی با شناخت کامل از صنعت نفت دانست و گفت: پاک‌نژاد می‌تواند با مدیریتش ظرفیت تولید را ارتقا دهد و خسارات را جبران کند. در ادامه محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت در دفاع از برنامه‌های خود گفت: تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی جز با همراهی و همدلی و استفاده از ظرفیت ارکان نظام جمهوری اسلامی امکان‌پذیر نمی‌شود. وی با اشاره به وظایف وزارت نفت گفت: بخش قابل توجهی از درآمدها از طریق صنعت نفت و محصولات پتروشیمی فراهم می‌شود. اهمیت راهبردی صنعت نفت باعث شده این صنعت هدف توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها باشد ولی با وجود توطئه‌ها و تحریم‌ها، صنعت نفت ما بالنده و استوار است.
* بررسی صلاحیت وزیر نیرو در وقت اضافه
همچنین دیروز بررسی صلاحیت عباس علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو در آخرین ساعات نوبت عصر بررسی شد.

Page Generated in 0/0062 sec