printlogo


کد خبر: 290541تاریخ: 1403/6/1 00:00
در قالب اطلاعیه پیرامون برخی سودجویان مطرح شد
اعتراض یک انتشارات

گروه فرهنگ وهنر: انتشارات خوارزمی درباره چاپ و نشر برخی آثار این انتشارات توسط افراد و نهادهای خارج از سازمان این انتشارات اطلاعیه‌ای منتشر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: انتشارات خوارزمی از نخستین ناشران پیشرو ایرانی است که از سال ۱۳۴۸ تاکنون با انتشار بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب از برترین آثار مفاخر ادبی و فکری دنیا و ایران فعالیت داشته است. ترجمه آثار افلاطون، مجموعه آثار سیمین دانشور و جلال آل‌احمد، آثار مرحوم نجف دریابندری، غلامحسین یوسفی، محمد قاضی، سروش حبیبی و همچنین آثار گرانسنگ استاد محمدعلی موحد، عزت‌الله فولادوند و... فقط بخشی از کتاب‌های به‌یادماندنی انتشارات خوارزمی است که با طراحی متمایز، رنگ آشنای کتابخانه اغلب ایرانیانِ اهل مطالعه است. پس از درگذشت آقای علیرضا حیدری، مدیرعامل و موسس انتشارات خوارزمی در سال ۱۳۸۶، زمام انتشارات، جز در سال‌های معدودی، در اختیار افرادی قرار گرفت که نخست، فاقد جایگاه قانونی لازم برای دخل و تصرف در نشر خوارزمی بودند و دوم، دقت و دلسوزی لازم برای اداره این میراث مهم فرهنگی را به‌ شهادت عملکردشان نداشتند. دست‌ بردن مکرر در قیمت کتاب‌ها برخلاف رویه آن سال‌های نشر، انتشار کتاب بدون درج شمارگان برای فرار از پرداخت حقوق مؤلفان، چاپ بی‌کیفیت کتاب‌ها و جا ماندن از فناوری‌های نوین، بخشی از کارنامه خوارزمی در این بازه زمانی است که درباره هر کدام از آنها می‌توان فصل مشبعی سخن گفت.
به‌طور مشخص، طی این دوره میراث گرانبهای خوارزمی در اختیار آقای «مجید طالقانی» صاحب نشر گستره و متصدی کتاب‌فروشی خوارزمی و خانم «فاطمه کهوند» حروف‌چین سابق انتشارات خوارزمی و صاحب انتشارات یک‌ فکر بوده است. بده‌بستان‌های خوارزمی با این دو نشر و واگذاری برخی امتیازات فروش و توزیع و استفاده از متون و محتوای موجود در خوارزمی بدون رضایت سهامداران از اتهامات متوجه ایشان است که رسیدگی کیفری به آن در کنار سایر اتهامات افراد نامبرده در مجامع قضایی در حال پیگیری است. گفتنی است در بین سهامداران انتشارات خوارزمی چهره‌هایی مانند: نجف دریابندری، سیمین دانشور، علیرضا حیدری و... وجود دارند و این انتشارات به‌نوعی پاره تن این مفاخر فرهنگی و میراث ملی چهره‌های نامدار فرهنگ و ادبیات کشور است.
سرانجام در سال ۱۴۰۱ با مشخص ‌شدن دخل و تصرف غیرقانونی سال‌های گذشته در این انتشارات، بر اساس حکم قطعی دادگاه، هیات‌مدیره جدید انتشارات خوارزمی آغاز به کار کرد. اولویت هیات‌مدیره جدید حفظ و حراست از نشر خوارزمی به ‌عنوان یک میراث و افتخار ملی فرهنگی است که با جدیت آن را دنبال می‌کند. ارتباط با پدیدآورندگان در قید حیات انتشارات و اعطای حقوق مادی و معنوی آنها، بازتولید همه کتاب‌های انتشارات با دقت و وسواس از حروف‌چینی تا صفحه‌بندی، حضور در عرصه‌های نوین نشر و عرضه بیش از ۷۰ عنوان کتاب به‌صورت متنی و صوتی در سال جاری در پلتفرم‌های کتاب‌خوانی برای جبران عقب‌ماندگی نشر از فناوری‌های نوین و احیای بیش از 200 کتاب این انتشارات که از سال‌ها پیش در آرشیو انتشارات راکد مانده بودند و تلاش برای آماده‌سازی و چاپ کتاب‌های منتشر نشده طی این سال‌ها در این انتشارات، اهم اقداماتی است که با احتیاط و دقت‌های متناسب با برند خوارزمی (که تقریبا سالی کمتر از انگشتان یک ‌دست کتاب چاپ اول منتشر می‌کرده است) در دست اقدام است. در این مدت کوتاه، نشر خوارزمی با سرلوحه قرار دادن هدف حفظ این انتشارات به ‌عنوان یک سرمایه ملی، بازتولید با دقت و اساسی همه کتب این انتشارات را بدون هیاهو دنبال کرده است. 

Page Generated in 0/0054 sec