printlogo


کد خبر: 290543تاریخ: 1403/6/1 00:00
دور دنیا

معاون بایدن رسما نامزد دموکرات‌ها شد
اوباما: هریس وارث من است
کاملا هریس در دومین روز کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در شیکاگو، اکثریت آرای  نمایندگان نیابتی این حزب را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 آمریکا کسب کرد. هریس برای کسب نامزدی نهایی حزب دموکرات به حداقل رای 1976 نماینده نیابتی نیاز داشت اما طبق گزارش‌ها توانست نظر مثبت بیش از ۲ برابر آرای لازم  یعنی 4566 رای را کسب کند.
بایدن 23 اسفند سال گذشته توانسته بود به تعداد آرای مورد نیاز نمایندگان نیابتی حزب دموکرات برسد اما 31 تیر سرانجام تحت فشار شدید سران حزب دموکرات، انصراف خود را از انتخابات اعلام کرد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و همسرش میشل به همراه هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین  ضمن شرکت در گردهمایی شیکاگو از هریس که هیچ رقیبی درون حزب نداشت، حمایت کردند.
باراک اوباما در سخنرانی خود در دومین شب گردهمایی دموکرات‌ها درباره رقابت تنگاتنگ بین هریس و ترامپ در انتخابات ماه نوامبر که کمتر از ۳ ماه دیگر برگزار می‌شود، هشدار داد.
اوباما در این گردهمایی خطاب به مخاطبان گفت: شما می‌توانید همان حسی که در سال 2008 داشتید را اکنون بار دیگر تجربه کنید. وی در ادامه افزود: درست است که هریس معاون بایدن است اما او وارث سیاسی من است.
در همین حال نتایج تازه‌ترین نظرسنجی شبکه ان‌بی‌سی از داده‌های مختلف حاکی از آن است که کاملا هریس با 49 درصد در مقابل دونالد ترامپ با 45 درصد محبوبیت، با اختلاف  4 درصدی پیشتاز است. بر اساس این نظرسنجی، هریس از زمان معرفی شدن به عنوان نامزد دموکرات‌ها پس از کناره‌گیری بایدن توانسته نظر موافق 81 درصد دموکرات‌ها را به دست آورد.
***
پیام تسلیت وزارت خارجه کشورمان به ملت افغانستان
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مراتب تأسف و تأثر عمیق دولت و ملت ایران از وقوع سیل در شهرها و روستاهای مختلف افغانستان بویژه در مناطق شمالی این کشور را که موجب جان باختن و مصدوم شدن جمعی زیادی از ملت شریف افغانستان و تخریب برخی منازل و خسارات مادی شده است، ابراز داشت. ناصر کنعانی ضمن تسلیت به مسؤولان و ملت شریف افغانستان و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، از خداوند برای درگذشتگان رحمت الهی، برای مصدومان شفای عاجل و برای خانواده‌های قربانیان این حادثه طبیعی تلخ، صبر و شکیبایی مسألت کرد. منابع محلی در ولایت بغلان افغانستان اعلام کردند تاکنون مرگ بیش از 210 نفر در شهر‌های بغلان مرکزی و برکه در پی سرازیر شدن سیل‌ تأیید شده است.
***
بیل گیتس انگلیسی ناپدید شد
بزرگ‌ترین چهره فناوری انگلیس پس از غرق شدن یک قایق تفریحی در دریای مدیترانه ناپدید شد. مایک لینچ که مالک و سهامدار چندین شرکت بزرگ فناوری در بریتانیاست و ۳ ماه پیش از یک کلاهبرداری ۱۱ میلیارد دلاری در دادگاهی در ایالات متحده تبرئه شده بود، جزو مفقودان یک سانحه دریایی در سواحل سیسیل است. او جزو 6 فرد ناپدید شده‌ای است که قایق بادبانی اجاره‌ای‌شان، دوشنبه گذشته با وقوع توفان وحشتناک در سواحل جنوب غربی ایتالیا در نزدیکی پالرمو غرق شد. 
همسر لینچ نیز در میان ۱۵ نفری است که  نجات یافتند.
قایق بادبانی مجلل و ۵۶ متری در پورتیسلو، در شرق پالرمو لنگر انداخته بود که توفان قبل از طلوع صبح ساحل را فرا گرفت و تفرجگاه‌‌های ساحلی و بنادر کوچک ماهیگیری را درنوردید. لینچ، سرمایه‌دار و کارآفرینی است که او را بیل گیتس انگلیس می‌نامند.
علاوه بر لینچ، دختر او و همچنین جاناتان بلومر، رئیس بانک مورگان استنلی اینترنشنال نیز در میان مفقودان هستند.
***
دفع بزرگ‌ترین حمله هوایی معاصر به مسکو
روسیه حمله اوکراین به مسکو را که احتمالا بزرگ‌ترین عملیات نظامی و هوایی انجام شده علیه پایتختش طی 8 دهه اخیر متعاقب پایان جنگ جهانی دوم بود، خنثی کرد. شهردار مسکو خبر داد پدافند هوایی ارتش روسیه 10 پهپاد اوکراینی را که در حال پرواز به سمت این شهر بودند، ساقط کرده است. 
سرگئی سوبیانین در کانال تلگرامی خود نوشت این پهپادها بر فراز آسمان منطقه پودولسک واقع در محدوده مسکو منهدم شده‌اند. به عبارت دیگر، پرنده‌های متخاصم موانع و رصد‌های پدافندی مرزی را پشت سر گذاشته و با طی کردن مسافتی قابل توجه در عمق خاک روسیه به نزدیک‌ترین فاصله تا پایتخت رسیده بودند.
به گفته شهردار مسکو، این حمله یکی از بزرگ‌ترین حملات پهپادی ارتش اوکراین به پایتخت روسیه از زمان آغاز جنگ بین ۲ کشور در سال 2022 به شمار می‌رود. این 10 پهپاد بخشی از چندین اسکادران پرنده‌های بدون سرنشین اوکراین شامل حدود 45 فروند بوده‌اند که از مسیرهای مختلف قصد داشتند خود را به مسکو  برسانند اما کل عملیات ناکام ماند.

Page Generated in 0/0053 sec