printlogo


کد خبر: 290549تاریخ: 1403/6/1 00:00
حماس در پنجاه‌وپنجمین سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی بر ادامه مبارزه با صهیونیست‌ها تأکید کرد
تل‌آویو بعد از ۲۲ سال، خط مقدم جنگ

با گذشت چند روز از عملیات استشهادی در تل‌آویو، رسانه‌های عربی به بررسی ابعاد آن حادثه پرداخته‌اند.
یکشنبه‌شب، ساعتی پس از ورود تونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به تل‌آویو، یک خودروی سنگین در شرق این شهر  منفجر شد که به گفته پلیس تنها کشته آن عامل استشهادی بود و ۲ صهیونیست نیز مجروح شدند.
در میان غافلگیری رژیم اشغالگر، هر ۲ جنبش فلسطینی حماس و جهاد اسلامی مسؤولیت این عملیات را بر عهده گرفتند.
این انفجار مهیب، باعث وحشت سران و‌ توده‌های صهیونیست از آسیب‌پذیری امنیتی پایتخت سیاسی و اقتصادی‌شان آن هم در میان شدیدترین تدابیر امنیتی ناشی از حضور وزیر خارجه آمریکا در این شهر شد.‌
تارنمای لبنانی العهد در گزارشی نوشت: «این قبیل عملیات‌ها از حیث روانی تاثیر زیادی بر دشمن دارد، بویژه که احساس نگرانی و ترس را میان اسرائیلی‌ها تشدید و موجب احساس سرخوردگی و عدم امنیت بیشتر در بین آنها می‌شود».
این پایگاه افزود: «از بعد امنیتی، اسرائیل با چالش‌های زیادی در مقابله با عملیات‌های شهادت‌طلبانه روبه‌رو است و همین امر موجب شده اقدامات و تدابیر امنیتی را از جمله در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و جاده‌ها و مراکز عمومی تشدید و تفتیش و بازرسی‌ها را افزایش دهد و به دنبال حمایت امنیتی، فناوری و اطلاعاتی بیشتری از جانب حامیانش باشد».
به نوشته این رسانه نزدیک به مقاومت، ازسر‌گیری عملیات شهادت‌طلبانه پس از سال‌ها در تل‌آویو، به منزله «احیای شیوه‌ای از مقاومت» است که طی سال‌های اخیر از آن استفاده نمی‌شد. این وضعیت نمایانگر سطح جدیدی از همکاری و هماهنگی بین گروه‌های مقاومت فلسطین است. این رخداد همچنین نمایانگر تحول راهبردی مقاومت، ۲۲ سال پس از یورش گسترده رژیم اشغالگر به کرانه باختری است. هدف آن یورش که سال ۲۰۰۲ انجام شد، درهم کوبیدن انتفاضه دوم الاقصی بود که ویرانی زیادی هم  در کرانه باختری برجا گذاشت و آنجا را به بخش‌های جدا از هم و در محاصره شهرک‌های صهیونیست‌نشین تبدیل کرد.
العهد، عملیات یکشنبه شب را در امتداد مجموعه عملیات‌های استشهادی از دهه ۱۹۹۰ در واکنش به سرکوبگری و جنایات صهیونیست‌ها می‌داند.
گردان‌های القسام و سرایاالقدس نیز در بیانیه مشترکی که صادر کردند وعده دادند تا زمانی که کشتارهای اشغالگران، آوارگی غیرنظامیان و ادامه سیاست ترور ادامه داشته باشد، عملیات استشهادی در داخل سرزمین‌های اشغالی به خط مقدم بازخواهد گشت. این در حالی است که نحوه اجرای عملیات استشهادی اخیر همچنان برای  پلیس تل‌آویو و شاباک (سازمان امنیت داخلی رژیم) یک معماست.
شاباک عامل استشهادی را دارای یک کمربند انفجاری دانسته که  ظاهرا بمب همراهش زودتر از موعد مقرر منفجر شده اما هیچ امکانی برای تشخیص هویت او وجود ندارد. از طرف دیگر، به گفته منابع امنیتی، کامیونی که در این عملیات منفجر شده خود را از نابلس در کرانه باختری به تل‌آویو رسانده بود؛ مساله‌ای که موضوع را پیچیده‌تر می‌کند.
شاباک و پلیس تل‌آویو در چنین شرایطی از  افزایش سطح آماده‌باش در این شهر خبر داده‌اند.
* بیانیه حماس در پنجاه‌وپنجمین سالگرد آتش زدن قدس
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین دیروز به مناسبت پنجاه‌وپنجمین سالگرد جنایت آتش زدن مسجدالاقصی بیانیه‌ای صادر کرد. در  بیانیه حماس آمده است: «جنایت آتش زدن مسجدالاقصی و تمام جنایت‌های اشغالگران صهیونیست افراطی متجاوز علیه سرزمین و مردم و مقدسات ما استواری و پایبندی به سرزمین و مقدسات را در ملت و مقاومت دلاور ما افزایش داده است. جنایات و تجاوزات اشغالگران و ارتش جنایتکار آن از 76 سال پیش متوقف نشده است و موفق نخواهند شد شعله‌های مقاومت را در جان نسل‌های ملت ما خاموش کنند و اراده آنها را برای ادامه مقابله با جنایات اشغالگر بشکنند». 
55 سال پیش در چنین روزی، یک یهودی تندرو و جنایتکار به نام «مایکل دینس روهن» بخش شرقی مسجدالاقصی را به آتش کشید و طی آن قسمت‌های مختلفی از جمله منبر تاریخی معروف به منبر صلاح‌الدین در آتش سوخت. شعله‌های آتش تا نزدیکی گنبد تاریخی مسجد که از جنس نقره خالص بود نیز کشیده شد. 
آتش‌سوزی در مسجدالاقصی با واکنش گسترده کشورهای اسلامی و عربی همراه بود و روز بعد هزاران مسلمان نماز جمعه را در محوطه‌های خارجی مسجدالاقصی اقامه کردند و تظاهرات‌هایی در شهر قدس برگزار شد. در ادامه واکنش‌ها به این جنایت اشغالگران صهیونیست، شورای امنیت قطعنامه 271 را در 15 سپتامبر سال 1969 صادر و طی آن این اقدام دشمن صهیونیستی را محکوم کرد و خواستار لغو تمام تدابیر و اقدامات این رژیم با هدف تغییر اوضاع حاکم بر قدس شد و بر ضرورت پایبندی این رژیم به توافقنامه‌های ژنو و قوانین و موازین بین‌المللی تاکید کرد.
***
حمله هوایی شدید به جنوب لبنان
بامداد دیروز رژیم صهیونیستی چند منطقه در جنوب و شرق لبنان را هدف حملات شدید هوایی قرار داد که به شهادت و جراحت چند شهروند لبنانی انجامید. به گزارش شبکه الجزیره در این حمله،  علاوه بر روستای سرعین التحتا در استان البقاع واقع در شرق لبنان در نزدیکی مرزهای سوریه، روستاهای بودای، سرعین و النبی شیت نیز هدف قرار گرفتند. رسانه‌های لبنانی همچنین از ۳ حمله هوایی رژیم اشغالگر به روستای عیتا‌ الشعب در جنوب خبر دادند. وزارت بهداشت این کشور در تازه‌ترین بیانیه خود خبر داد که در حمله هوایی چهارشنبه به استان البقاع تاکنون یک غیرنظامی شهید و 19 نفر دیگر زخمی شده‌اند. شبکه المیادین نیز خبر داد که 5 کودک زیر 8 سال در بین مجروحان هستند. از سوی دیگر حزب‌الله لبنان از شهادت ۴ رزمنده خود خبر داد. در ۲ اطلاعیه جداگانه مقاومت اسلامی آمده است که علی احمد دقماق ملقب به «یوسف ناجی»، زیاد محمد قشمر ملقب به «ذوالفقار»، رائد علی خطاب ملقب به «مهدی» و محمد غازی شاهین ملقب به «علی علی» در راه آزادی قدس شریف به شهادت رسیدند.

 


Page Generated in 0/0053 sec