printlogo


کد خبر: 290566تاریخ: 1403/6/1 00:00
تردد زوار اباعبدالله الحسین(ع) در مرز‌های غربی به سهولت در حال انجام است
خروج بیش از 3میلیون زائر از مرزها

این روزها تردد در مسیرهای منتهی به مرزهای عراق پرحجم و بسیار شلوغ است، چرا که فقط 3 روز تا برگزاری مراسم میلیونی اربعین حسینی باقی است. با این وجود هر چه به روزهای منتهی به اربعین نزدیک می‌شویم، عاشقان اباعبدالله(ع) با شور و شوقی وصف‌ناپذیر برای حضور در کنگره عظیم اربعین خود را به مرزها می‌رسانند؛ مرزهایی که مملو از زائرانی است که در حال رفت و برگشت هستند و با وجود تراکم انبوه زوار ولی وضعیت تردد در اغلب مرزها آسان انجام می‌شود. در بین مرزهای ششگانه منتهی به کشور عراق ۲ مرز مهران و خسروی به دلیل تراکم جمعیت زائران اربعین نسبت به دیگر مرزها شلوغ‌تر هستند تا جایی که رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به زوار توصیه کرده بهتر است به مرز خسروی مراجعه نکنند و از دیگر مرزها ورود یا خروج داشته باشند. وزیر کشور دیروز ضمن بازدید از پایانه مرزی مهران و بررسی مشکلات و موانع این مرز با بیان اینکه ۶ مرز برای خروج از ایران داریم که در اغلب از این مرزها مشکل خاصی نداشته‌ایم، اعلام کرد:  تاکنون بیش از ۳ میلیون زائر از مرزهای به طرف عراق خارج شده‌اند و با وجود حاکم بودن گرمای شدید در مرزها اما با مدیریت موکب‌ها از سوی خود مردم، مشکلی در مرزها وجود ندارد. احمد وحیدی اظهار داشت: اربعین مغناطیسی است که هر سال جذب بیشتری دارد و زائران بیشتری خواهند آمد، لذا ما هم باید زیرساخت‌های‌مان را مطابق این افزایش سالانه زائران بیشتر و قوی‌تر کنیم. وزیر کشور در ادامه از تمام زوار خواست برنامه سفر خود را مدیریت کنند و از هر مرزی که خروج دارند، از همان مرز هم ورود به کشور داشته باشند، چرا که امکانات و خدمات با توجه به میزان خروجی‌های هر مرز برای موج بازگشت در نظر گرفته شده است. وحیدی با بیان اینکه تردد در مرز مهران به عنوان شلوغ‌ترین و پرترددترین مرز کشور، روان است و در این استان مشکل ترافیکی نداریم، با قدردانی از استاندار ایلام به عنوان رئیس ستاد اربعین استان ایلام و همه دست‌اندرکاران کنگره بزرگ اربعین یادآور شد: کنگره اربعین در ایلام بسیار باشکوه در حال برگزاری و وضعیت زیرساخت‌ها بسیار خوب است. خوشبختانه زوار از خدمات ارائه شده و زیرساخت‌های ایجاد شده در مرز مهران رضایت دارند و این رضایت‌مندی نتیجه تلاش همه دست‌اندرکاران کنگره بزرگ اربعین است. 
وی درباره آمار مترددان از ابتدای صفر تاکنون از مرزهای ششگانه هم گفت: ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از مرزهای کشور خارج و یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر نیز وارد کشور شده‌اند. در مرز مهران به عنوان شلوغ‌ترین مرز که تردد در آن به سهولت در حال انجام است، از اول صفر بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مرز مهران خارج شده‌اند و حدود ۶۰۰ هزار زائر هم برگشته‌اند. وی اضافه کرد: با تلاش همه مسؤولان و دست‌اندرکاران کنگره بزرگ اربعین، تمهیدات لازم برای برگشت همه زوار به داخل کشور اندیشیده شده است.
* زائران اربعین به مرز خسروی مراجعه نکنند
با آنکه تردد زائران در بیشتر مرزها به سهولت در حال انجام است و زوار از خدمات موکب‌ها بهره‌مند می‌شوند اما رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از زائران اربعین خواست به دلیل تراکم جمعیت به مرز خسروی مراجعه نکنند و از دیگر مرزها ورود یا خروج داشته باشند. بابک محمودی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا با اعلام اینکه تراکم زائران در مرز خسروی بسیار بالاست، افزود: به همین دلیل در این مرز، فعالیت‌ها بسیار کند پیش می‌رود. وی ادامه داد: تراکم جمعیت، امدادرسانی را نیز کند کرده، همچنین نبود مسیرهای مشخص برای عبور خودروهای امدادی شرایط را سخت کرده است؛ از این رو زائران بهتر است از دیگر مرزهای کشور تردد کنند. 
محمودی از انتقال ۱۱ فوتی به خاک ایران به کمک هلال‌احمر خبر داد و افزود: ۱۲۳ مصدوم ایرانی نیز از خاک عراق به کشور بازگردانده شدند، همچنین ۱۹ هزار و ۲۵۰ خدمت امدادی پزشکی به زائران اربعین در خاک عراق ارائه شده است. جمعیت هلال‌احمر نیز در تشریح اقدامات و تمهیدات درون‌مرزی و برون‌مرزی این جمعیت برای خدمت‌رسانی به زائران در ایام اربعین حسینی، از ارائه بیش از ۷۳۱ هزار خدمت سلامت و امدادونجات در داخل کشور و خاک عراق خبر داد. 
به گفته پیرحسین کولیوند، نماینده رئیس‌جمهور در ستاد مرکزی اربعین حسینی و رئیس جمعیت هلال احمر، تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماری واگیر در بین زائران گزارش نشده است اما با توجه به گرمای شدید هوا در عتبات عالیات، توصیه می‌شود زائران در طول روز که اوج گرماست، اقدام به پیاده‌روی نکنند و در صورت بروز مشکلات گرمازدگی، هموطنان می‌توانند به درمانگاه‌های هلال‌احمر در داخل و خارج از کشور مراجعه کنند. همچنین اعلام شده است بهتر است افرادی که دارای بیماری‌های قلبی هستند، قبل از سفر با پزشک متخصص خود مشورت کنند. 
* تردد زائران حسینی از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گذشت‌
فرمانده کل انتظامی کشور دیروز گفت: تردد زائران از مرز ۳ میلیون و یکصد هزار نفر گذشت. سردار احمدرضا رادان درجمع خبرنگاران در پایانه مرزی مهران اظهار کرد: تا امروز بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از زائران در سلامت و امنیت کامل به کشور عزیزمان بازگشته‌اند. وی با تأکید بر اینکه تمهیدات پلیس برای عدم ایستایی زائران در مرزهای ایران و عراق اندیشیده شده و مشکلی از این بابت وجود ندارد، اضافه کرد: توصیه پلیس به زائرانی که از خودروهای شخصی برای مراجعه به مرزهای اربعینی استفاده کرده‌اند، این است پس از ورود به کشور مدتی را استراحت کرده و پس از رفع خستگی به سمت شهرهای مقصد حرکت کنند. فرمانده فراجا با اشاره به سهم ۵۰ درصدی ترددات زائران در مرز مهران گفت: مرزهای شلمچه، خسروی، چذابه، باشماق و تمرچین بعد از مهران به ترتیب بیشترین تردد زائران را ثبت کرده‌اند. وی پرترددترین مرز در بین مرزهای چندگانه را مرز مهران عنوان کرد و گفت: پلیس تا زمان بازگشت همه زائران از سفر اربعین به آنان خدمات‌رسانی می‌کند. رادان با اشاره به تردد بالای زائران از مرز مهران گفت: سایر مرزهای اربعینی نیز آماده پذیرایی و استقبال از زائران هستند و این عزیزان می‌توانند در صورت تمایل به دیگر مرزها مراجعه کنند. فرمانده کل انتظامی کشور اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است طی یک یا ۲ روز آینده روزهای توفانی تردد زائران در ورود و خروج را داشته باشیم و همه تمهیدات لازم برای استقبال از زائران نیز اندیشیده شده است.

Page Generated in 0/0058 sec