printlogo


کد خبر: 290582تاریخ: 1403/6/1 00:00
تردد زوار اباعبدالله الحسین(ع) در مرز‌های غربی به سهولت در حال انجام است؛ خروج بیش از 3 میلیون زائر از مرزها
طریق نجات
* پایتخت آماده خدمات‌رسانی به جاماندگان اربعین حسینی/ * حادثه‌تلخ واژگونی اتوبوس زائران پاکستانی در یزد

این روزها دل‌های همه روانه کربلا است اما خیلی از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) که فرصت حضور برای زیارت اربعین و رفتن به عراق را نداشته‌اند، از هم‌اکنون آماده پیاده‌روی اربعین در راهپیمایی جاماندگان هستند که قرار است در تهران از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شهر ری انجام شود؛ مراسمی که تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن بخوبی اندیشیده شده و قرار است نه فقط در تهران، بلکه در همه شهرها انجام ‌شود. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در این باره گفت: راهپیمایی پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی با ۲ هزار موکب در مناطق مختلف استان تهران برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام سیدمحسن محمودی در جلسه هماهنگی برگزاری مراسم جاماندگان اربعین حسینی اظهار داشت: مردم انقلابی و ولایتمدار تهران به یاد پیاده‌روی اربعین از نجف به سوی کربلا، مسیر ۱۳ کیلومتری از میدان امام حسین(ع) تا قبله تهران حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را با پای پیاده طی می‌کنند. وی افزود: این مراسم از ساعت ۵:۳۰ صبح روز اربعین از میدان امام حسین(ع) با قرائت زیارت عاشورا آغاز شده و سپس عزاداران حسینی حرکت خود را از ساعت ۶ صبح آغاز می‌کنند. وی گفت: علاوه بر مسیر اصلی، ۶ مسیر فرعی از ورامین، قرچک، باقرشهر، کهریزک، شمال و جنوب بزرگراه شهید رجایی، سلمان فارسی و چهاردانگه برای این مراسم عظیم در نظر گرفته شده است. محمودی اظهار داشت: در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین بیش از ۲ هزار موکب مردمی برپا شده و خدمات مختلفی به شرکت‌کنندگان در این همایش عظیم ارائه می‌کنند. 
وی همچنین از برپایی موکب‌های فرهنگی و خدماتی در طول مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی خبر داد و افزود: در این روز، ۱۱۰ پردیس فرهنگی و هنری به اجرای تعزیه پرداخته و منبرهای کوتاه، چارپایه‌خوانی، کرسی‌های تلاوت و نماز جماعت برپا می‌شود، ضمن اینکه غرفه‌های ویژه کودکان، مادران و فرزندان شیرخوار و ۵۰ غرفه روایتگری حماسه مقاومت مردم غزه و بیان جنایات رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل فعال است. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران تصریح کرد: مردم شهرستان ری سال‌هاست که افتخار میزبانی جاماندگان اربعین را دارند و چه خوب است به سنت حسنه مردم عراق اقتدا کرده و در منازل و مغازه‌ها از عزاداران پذیرایی کرده و آنانی که وسایل نقلیه دارند با حمل‌ونقل زائران به صورت رایگان در این ثواب الهی مشارکت کنند.
* پایتخت آماده خدمات‌رسانی به جاماندگان اربعین
همچنین تمهیدات در نظر گرفته‌شده شهرداری تهران در آستانه اربعین حسینی برای پیاده‌روی جاماندگان این فریضه اعلام شد. بر این اساس حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در بازدیدی چند ساعته از طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی که دیروز انجام شد، با اعلام این مطلب که هماهنگی‌های لازم برای برگزاری باشکوه پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در پایتخت انجام شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات توجه ویژه درباره نگهداشت شهر و انجام بازدیدهای مستمر و رفع تمام موارد و مشکلات در همه موضوعات مرتبط با حوزه‌های خدمات شهری، عمرانی، ترافیکی و... است که توسط مناطق مرتبط با مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی در حال انجام است. وی در ادامه برخی از اقدامات این معاونت جهت آماده‌سازی مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی را برشمرد و گفت: انجام بازدیدهای مستمر به منظور شناسایی و رفع موارد ناایمن، حادثه‌ساز و حذف زوائد فیزیکی در طول مسیر پیاده‌روی، شناسایی و هماهنگی با مدارس، مساجد و سایر اماکن دولتی درباره استفاده از سرویس‌های بهداشتی، استقرار سرویس‌های بهداشتی پرتابل در نقاط تعیین‌شده، نصب بنرهای اطلاع‌رسانی جهت راهنمایی شهروندان در طول مسیر، حضور مستمر نیروها و ماشین‌آلات سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از ابتدا تا پایان مراسم و نظافت طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی و... از جمله اقدامات مهمی است که اجرایی می‌شود. نظری با بیان اینکه فضاسازی شهری و انجام تبلیغات محیطی سطح شهر تهران نیز متناسب با اربعین حسینی با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود انجام خواهد شد، اظهار کرد: توزیع اقلام مناسبتی در مناطق، همکاری با مناطق درباره استقرار سرویس‌های بهداشتی در طول مسیر پیاده‌روی، تهیه اقلام مناسبتی (پرچم دستی و...) جهت توزیع بین شرکت‌کنندگان در مراسم و انجام هماهنگی‌های لازم درباره  نصب بنرهای اطلاع‌رسانی در مناطق درگیر مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی از دیگر اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران است. وی در ادامه با بیان اینکه نیروها و ماشین‌آلات سازمان مدیریت پسماند نیز از ابتدا تا پایان مراسم در طول مسیر مستقر بوده و به نظافت و پاکسازی مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی خواهند پرداخت، اذعان کرد: تدوین شیوه‌نامه نظافت، پاکیزه‌سازی و جمع‌آوری پسماند و ابلاغ به مناطق بیست‌ودوگانه و نظارت بر حسن انجام کار نیز از جمله اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهر تهران است. معاون شهردار تهران به آماده‌باش کامل ایستگاه‌های سازمان آتش‌نشانی و استقرار نیروها و ماشین‌آلات  در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: ماشین‌آلات و تجهیزات لازم این سازمان در حاشیه مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی مستقر خواهند شد. همچنین اطلاع‌رسانی‌های لازم جهت فرهنگ‌سازی درباره رعایت دستورالعمل‌های ایمنی به مسؤولان مواکب توسط این سازمان ابلاغ خواهد شد. نظری گفت: به منظور حفظ انضباط اجتماعی نیز نیروهای شهربان و معبربان در طول مسیر جاماندگان اربعین حسینی مستقر شده و به خدمات‌رسانی خواهند پرداخت.
* خدمات‌رسانی ۱۲۰۰ اتوبوس و ون به زوار در روز اربعین
همچنین فرماندار ویژه شهرستان ری در تشریح جزئیات برگزاری آیین جاماندگان اربعین حسینی گفت: دلدادگان جامانده از راهپیمایی اربعین حسینی در نجف و کربلا، با ۱۲۰۰ اتوبوس و ون در ۱۴ نقطه تهران و در مسیرهای هشتگانه جابه‌جا خواهند شد. مهدی باب‌الحوائجی در تشریح جزئیات برگزاری آیین جاماندگان اربعین حسینی گفت: با توجه به تقسیمات استانی، مدیریت برگزاری مراسم از میدان امام حسین(ع) تا پل آزادگان در اختیار فرمانداری تهران و سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) و از پل آزادگان تا آستان مطهر حضرت عبدالعظیم تحت مدیریت فرمانداری ویژه شهرستان ری و سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) است که هماهنگی و هم‌افزایی بسیار خوبی میان مجموعه‌ها شکل گرفته و در واقع شاهد مدیریت واحد پیرامون برگزاری مراسم در موضوعات مختلف هستیم. فرماندار ویژه شهرستان ری در تشریح تمهیدات ترافیکی آیین جاماندگان اربعین هم گفت: با هماهنگی‌های انجام شده در روز مراسم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰ دستگاه خودروی ون در ۱۴ نقطه و در مسیرهای هشتگانه در خدمت زائران و شهروندان گرامی خواهد بود. در روز اربعین خطوط یک و ۶ مترو نیز از ساعت ۵:۳۰ صبح تا پایان مراسم به صورت رایگان در اختیار مسافران است. وی افزود: با توجه به خیل عظیم زائران که از شهرستان‌های همجوار ری در مراسم حضور خواهند یافت، جهت تسهیل تردد این عزیزان، با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت راه‌آهن ۶ رام قطار محلی در مسیر ری، قرچک، ورامین و پیشوا نسبت به جابه‌جایی مسافران در مسیرهای رفت و برگشت اقدام خواهند کرد و با هماهنگی‌های انجام‌شده با فرمانداری‌های این شهرستان‌ها مقرر شد بخشی از ظرفیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی آنها نیز برای جابه‌جایی زائران بویژه در مسیر بازگشت اقدام کنند.

Page Generated in 0/0052 sec