printlogo


کد خبر: 290587تاریخ: 1403/6/5 00:00
زهره حمیدی، بازیگر سینما و تلویزیون بامداد اربعین حسینی پس از ماه‌ها بیماری دارفانی را وداع گفت
از معلمی تا بازیگری

گروه فرهنگ و هنر: زهره حمیدی را باید یکی از بی‌حاشیه‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون دانست؛ بازیگری که پیش از ورودش به عرصه حرفه‌ای بازیگری، پیشه معلمی داشت و دانش‌آموزان بسیاری را در استان مرکزی و روستاهای اطراف اراک تربیت کرد. حمیدی متولد هشتم اردیبهشت ۱۳۳۶ در اراک و دانش‌آموخته رشته اقتصاد بود. او در کنار شغل معلمی، بزرگ کردن 4 فرزندش به نام‌های حامد، حمید، مهتا و بیتا را نیز بر عهده داشت.
شروع فعالیت‌های حرفه‌ای حمیدی را باید از سال‌های ابتدایی دهه 70 با فیلم «دلاوران کوچه دلگشا» به کارگردانی حسن هدایت دانست. فیلم روایتی از فیلمساز سالخورده‌ای بود که پس از دریافت جایزه جشنواره، زمانی که در خانه‌اش به آلبوم قدیمی فیلم‌هایش نگاه می‌کند، دوران کودکی خود را به یاد می‌آورد که به ‌رغم از دست دادن مادرش همچنان شیفته و عاشق سینماست و این در حالی است که پدرش «سرکار سارنگ» سانسورچی اداره نظمیه است و شب‌های جمعه با گرفتن مبلغی، به سینمای شهر می‌رود و فیلم‌ها را بازبینی می‌کند.
مرحوم حمیدی در خاطراتی از حضورش در این فیلم  نقل کرده بود: «به ‌صورت کاملا اتفاقی پس‌ از آشنایی با خانم حکمت، توسط او برای یک کار سینمایی به نام «کوچه دلاوران دلگشا» به کارگردانی حسن هدایت معرفی شدم». پس از بازی در این فیلم به ‌عنوان نقش اصلی، فعالیت حرفه‌ای و هنری او آغاز شد.
او در آثار مهم دیگری از جمله «رستاخیز» احمدرضا درویش، «قدمگاه» کمال تبریزی، «بوی کافور، عطر یاس» بهمن فرمان‌آرا، «ورود آقایان ممنوع» رامبد جوان، «شب‌های تهران» داریوش فرهنگ و «مسافر ری» داوود میرباقری نقش‌آفرینی کرد.
زهره حمیدی در 37 فیلم سینمایی و 59 سریال تلویزیونی بازی کرد و در گونه‌های مختف سینمایی و تلویزیونی حضور داشت اما عمده بازی او در نقش‌های مکمل بود و شمار فیلم‌های تجاری و سینمای بدنه او بیش از آثار تاریخی و اجتماعی‌اش است. 
در میان سریال‌های او نیز می‌توان به دوران سرکشی (کمال تبریزی)، گمگشته (رامبد جوان)، روزگار قریب (کیانوش عیاری) و طلسم‌شدگان (داریوش فرهنگ) اشاره کرد. حمیدی سال ۱۳۷۷ با سریال ایرانی «کارآگاه» به مخاطبان تلویزیون معرفی شد و از بازیگرانی بود که به ‌طور مداوم به فعالیت خود در تلویزیون ادامه داد. از آخرین کارهای او نیز می‌توان به مجموعه تلویزیونی «خداداد» اشاره کرد.
این بازیگر پیش‌تر در گفت‌وگویی درباره آخرین وضعیت جسمانی‌اش پس از سپری کردن دوران شیمی‌درمانی گفته بود: «خدا را شکر خیلی نسبت به گذشته بهترم اما همچنان درمانم ادامه دارد. ۲ ماه است مراحل شیمی‌درمانی به پایان رسیده ولی قرص‌هایی که استفاده می‌کنم بدتر از شیمی‌درمانی است و حالم را بد می‌کند اما چاره‌ای نیست. ۶ ماه باید این داروها را مصرف کنم، ۲ ماه گذشته و باید تا 4 ماه آینده این قرص‌ها را مصرف کنم تا ان‌شاءالله به لطف خداوند بهبودی کاملم را به دست بیاورم».
حمیدی درباره جراحی‌ای که قرار بود از ناحیه پانکراس داشته باشد هم توضیح داده بود: «خدا را شکر به دلیل اینکه غده با شیمی‌درمانی رفع شده، دیگر نیازی به عمل پانکراس ندارم و از این بابت خیلی خوشحالم و خبر خوبی برایم بود که دیگر احتیاجی به جراحی ندارم. من مردم عزیزم را خیلی دوست دارم و بسیار تشکر می‌کنم، چون خیلی به من لطف دارند و در این مدت برایم بسیار دعا کردند و من دیدم که دعای جمعی واقعا برایم تاثیر داشت. خیلی امیدوارم بزودی سلامتی کاملم را به دست خواهم آورد؛ البته با دعای مردم و لطف خداوند».
سرانجام این  بازیگر سینما و تلویزیون بعد از تحمل یک دوره بیماری و در حالی که با سرطان لوزالمعده (پانکراس) دست‌ و پنجه نرم می‌کرد، چهارم شهریور در اربعین امام حسین‌(ع) درگذشت. مرحوم حمیدی در آخرین مصاحبه‌اش برای بازگشت به دنیای هنر و بازیگری چنین گفته بود: «متاسفانه شرایطم به گونه‌ای نیست که بتوانم کار کنم، چون قرص‌هایی که مصرف می‌کنم شرایط را برایم سخت می‌کند و توان کار کردن ندارم. اتفاقا پیشنهادهای بسیاری به من می‌شود اما فعلا نمی‌توانم. ان‌شاءالله درمانم تمام شود، آن وقت دیگر مرتب کار خواهم کرد».

Page Generated in 0/0056 sec