printlogo


کد خبر: 290590تاریخ: 1403/6/5 00:00
انسداد آبراهه دریای سرخ نفتکش یونانی سوخت
تلگراف: یمن نیروی دریای آمریکا را شکست داد

ورود ارتش یمن به فاز جدید نبرد با دشمن صهیونیستی و شرکای آمریکایی و اروپایی‌اش، طرف مقابل را کاملا غافلگیر کرده تا جایی که برخی رسانه‌های غربی و کارشناسان نظامی برجسته معتقدند انصارالله از همین حالا پیروز جنگ دریای سرخ محسوب می‌شود. این به منزله متحول شدن تعاریف ژئوپلیتیک سلطه بحری نه فقط در خاورمیانه، بلکه در سراسر آب‌های آزاد دنیاست که انگلیسی‌ها و سپس آمریکایی‌ها و متحدانش در ناتو به مدت 300 سال مدعی آن بودند. یمنی‌ها پس از آنکه اتمام حجت‌شان با رژیم جنایتکار صهیونیستی برای متوقف کردن جنگ علیه مردم بی‌دفاع غزه با حملات جنگنده‌های آمریکا و انگلیسی به تاسیسات بندری، راداری و شهرهای این کشور پاسخ داده شد، از هفته گذشته تصمیم گرفتند سطح درگیری در آبراهه راهبردی دریای سرخ را تشدید کنند. بر اساس تاکتیک جدید، قوای انصارالله نه تنها ناوهای ائتلاف آمریکایی و کشتی‌هایی را که از مبدأ یا به مقصد بنادر  فلسطین اشغالی در حرکتند یا منشأ اسرائیلی دارند را هدف حملات هشداردهنده قرار می‌دهند، بلکه در صورتی که مجوز  عبور از حریم دریایی یمن را نداشته باشند آنها را منهدم خواهند کرد. در چنین وضعیتی، اواخر هفته گذشته قرعه به نام یک نفتکش یونانی افتاد. نفتکش سانیون که با ۱۵۰ هزار تن نفت خام در آبراهه اصلی دریای سرخ در حال سوختن و غرق شدن است، عملا این مسیر آبی را فلج کرده است. واکنش از سر استیصال وزارت خارجه دولت بایدن به این سانحه که به‌رغم به‌کار‌گیری همه راه‌حل‌های نظامی و خصمانه علیه دولت نجات ملی  یمن از آنها خواهش می‌کند دست از حملات دریایی بردارند، نشانه عینی شکست نظامی آمریکا در این منطقه است. آمریکایی‌ها عملیات پرطمطراق «نگهبان رفاه» را از اواخر سال گذشته میلادی با هدف مقابله با حملات ارتش یمن به کشتی‌های تجاری مربوط به اسرائیل در دریای سرخ جنوبی آغاز کردند‌ ولی نه‌تنها موفق به ایجاد یک جبهه یکپارچه بین‌المللی علیه ملت یمن نشدند، بلکه در 9 ماه اخیر قدرت بازدارندگی خود در این منطقه دریایی راهبردی بین اقیانوس هند و مدیترانه را  بیش از پیش از دست داده‌اند. علاوه بر اینکه رژیم صهیونیستی و شرکای اروپایی واشنگتن، مجبور شده‌اند این مسیر تجاری تاریخی را با مسیر بسیار گران‌تر و دورتری که قاره آفریقا را دور می‌زند جایگزین کنند، بلکه حالا موشک‌های انصارالله بنادر فلسطین اشغالی در مدیترانه را هم هدف می‌گیرند. بدتر از همه اینکه ناوهای آمریکایی، انگلیسی و آلمانی هم دیگر در دریای سرخ حاشیه امنیت نداشته و هدف موشک‌ها و پهپادهای یمنی‌ها قرار می‌گیرند.  تام شارپ، خبرنگار حوزه مسائل خاورمیانه در روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارش اخیر خود در این باره می‌نویسد: «مشکل این بود که عملیات[ نگهبان رفاه] بی‌نتیجه ماند. این ائتلاف نه تنها نتوانست یمنی‌ها را منصرف کند بلکه بر شدت هدف‌گیری کشتی‌هایی که به هر جهت ارتباطی با اسرائیل داشتند، افزود».
 جالب اینکه چند ماه پیش همین خبرنگار انگلیسی در پیامی در شبکه ایکس ضمن توهین به ملت یمن، خواستار سرکوب آن توسط نیروی دریایی آمریکا شده بود.
حال او مجبور به اعترافی تلخ می‌شود آن هم در حالی که عملیات‌های یمنی‌ها در تعداد و تنوع شکل تصاعدی به خود گرفته است؛ از ژانویه، نه تنها تعداد حملات به طور پیوسته افزایش یافته، بلکه متنوع هم شده است؛ پهپادها و موشک‌های کروز با موشک‌های بالستیک همراه شده‌اند. در آوریل نخستین استفاده از پهپاد سطحی را شاهد بودیم و از آن زمان به بعد این روش افزایش مداومی داشته است. اخیرا هم شلیک سلاح‌های سبک از قایق‌های تندرو به آنها اضافه شده و در چند هفته گذشته میزان حملات به بالاتر از میانگین 2.5 مورد در هفته افزایش یافته است.
در این میان هیچ نشانی از کشتی‌ها و ناوهای آمریکایی و انگلیسی که داعیه حمایت و حفاظت از دیگر کشتی‌ها در دریای سرخ را داشتند، نیست. به نظر می‌رسد غربی‌ها بدون سر و صدا با قبول شکست در مقابل حوثی‌ها که به ملت فلسطین قول داده‌اند تا پایان جنگ‌افروزی رژیم صهیونیستی در غزه هر کشتی عازم به مقصد سرزمین‌های اشغالی را هدف بگیرند، میدان را خالی کرده‌اند. وزیر خارجه دولت تغییر و سازندگی یمن اخیرا پس از انتصاب گفته بود: «آمریکا به همراه ناوگان نیروی دریایی خود از دریای سرخ فرار کرد و امروز در جست‌وجوی جایگزین است و سرخوردگی آن از همان روز نخست درگیری مشخص بود». شبکه بلومبرگ، مهم‌ترین رسانه اقتصادی ایالات متحده نیز با اعتراف به ناکامی آشکار آمریکا برای توقف عملیات دریایی یمن در حمایت از غزه، پس از ماه‌ها تقلای نظامی به واشنگتن توصیه می‌کند: «دیدگاه خود را نسبت به راهبرد دریایی خود تغییر دهید و به ناتوانی در دستیابی به بازدارندگی اعتراف کنید». به گزارش این شبکه خبری، آمریکا همیشه سعی می‌کرد بازدارندگی، موضوع اصلی استقرار نیروهای دریایی‌اش در منطقه از جمله ناوهای هواپیمابر باشد اما پس از آنکه نیروهای مسلح یمن توانستند ناو آیزنهاور را از دریای سرخ بیرون کنند و جایگزین آن ناو یعنی روزولت نیز جرأت نزدیک شدن به منطقه عملیاتی یمن را نکرد، حال فرماندهان دومین ناو هواپیمابر جایگزین یعنی آبراهام لینکلن شروع به شکوه کرده‌اند که با یک ماموریت طولانی و دشوار مواجه خواهند شد. به نظر می‌رسد آمریکا، انگلیس و دیگر متحدان‌شان مجبور هستند به منظور جلوگیری از خسارت‌های سنگین و فاجعه‌بار در راهبرد دریایی خود بازنگری کنند، چراکه در پی ظهور تسلیحات مافوق صوت و موشک‌های ضدکشتی، ناوهای هواپیمابر آمریکایی دیگر کارآمد نخواهند بود.

Page Generated in 0/0070 sec