printlogo


کد خبر: 290674تاریخ: 1403/6/7 00:00
شروط تحمیلی نتانیاهو مذاکرات آتش‌بس در غزه را به بن‌بست کشانده است
بهانه‌های بنی‌اسرائیلی
مذاکره کنندگان صهیونیست‌ هم با طرح نتانیاهو برای ایجاد کانال نتزاریم مخالف بودند

پرمخاطب‌ترین روزنامه عبری با انتشار جدیدترین اطلاعات درز کرده از آنچه در مذاکرات اخیر قاهره برای آتش‌بس در غزه گذشته است، گمانه‌زنی کرد بنیامین نتانیاهو با مطرح کردن شرایط جدید که حتی در دور اول مذاکرات در دوحه نیز مطرح نشده بود، عامدانه توافق را به بن‌بست کشانده است.
دیروز یک روزنامه اسرائیلی به نقل از مسؤولان امنیتی آگاه از روند مذاکرات اوایل هفته در قاهره نوشت نتانیاهو هر بار که مذاکرات شاهد پیشرفت بود، سنگ جدیدی جلوی آن انداخت و این بار نیز او‌ بندی را مطرح کرده که از قبل رد شده است.
دور دوم مذاکرات بین مقاومت فلسطین در غزه و رژیم اسرائیل با میانجی‌گری کشورهای مصر، قطر و آمریکا به میزبانی قاهره بعد از نشست دوحه، این هفته به پایان رسید؛ مذاکراتی که با توجه به دور اول آن در قطر و اظهارات آمریکایی‌ها و سایر میانجی‌ها به نظر می‌رسید به سرانجامی خواهد رسید و خروجی‌ خواهد داشت اما برخلاف این انتظار، مذاکرات نتایجی به همراه نداشت و گزارش‌های رسانه‌‌ای و اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی، گره کار را در نتانیاهو می‌بینند.
یدیعوت آحارانوت به نقل از ۲ منبع امنیتی رژیم صهیونیستی که از روند مذاکرات قاهره آگاه هستند، نوشت نتانیاهو زمان را در مذاکرات پیرامون آتش‌بس و تبادل اسرا بیهوده اتلاف می‌کند. نمونه‌اش اینکه او تیم مذاکره‌کننده‌اش را در این هفته مکلف کرد در نشست قاهره پیشنهادی در ارتباط با محور نتساریم ارائه کند. یعنی دقیقا همان پیشنهادی که حماس و میانجی‌های عربی در مذاکرات یک هفته جلوتر در دوحه رد کرده بودند. بر اساس این پیشنهاد، رژیم اشغالگر خواستار حفر کانال‌های [آبی] عریض در اطراف نتزاریم است، به گونه‌ای که مانع عبور خودروها شده و آن دسته از خودروهایی را که از جنوب نوار غزه به سمت شمال عزیمت می‌کنند، به سمت نوار حائل امنیتی اسرائیل واقع در داخل نوار غزه هدایت می‌کند. این نوار حائل تا دیوار حائل در مرز غزه (در شرق) امتداد می‌یابد و صهیونیست‌ها نام «احاطه‌کننده» بر آن نهاده‌اند و در اینجا می‌توان خودروها را قبل از ورود به شمال غزه بازرسی کرد. این پیشنهاد نتانیاهو به دلایل متعددی حتی از دستور کار آمریکایی‌ها برای توافق آتش‌بس  هم خارج شده از جمله اینکه اجرای آن، مدت زمان زیادی را می‌طلبد و منطقه مذکور پیرامون نوار حائل ادعایی را ویران می‌کند و منجر به ازدحام زیاد در روند حرکت فلسطینیان می‌شود. طبیعی است که حماس و میانجی‌ها نیز هیچ راهی جز مخالفت با این پیشنهاد بی‌منطق ندارند. جالب اینکه به نوشته این رسانه عبری، حتی تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی قبل از عزیمت به قاهره به نتانیاهو اعلام کرده بشدت با این پیشنهاد مخالف است ولی با این حال، شخص نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر اضافه شدن این شرط پافشاری کرده است.
از نظر فنی، اصرار نتانیاهو بر این موضوع مبتنی بر دیدگاه ارتش در ارتباط با خلع سلاح فلسطینیان در شمال نوار غزه است اما در هر حال او در طرح آتش‌بس پیشنهادی ارائه‌شده در بیست‌وهفتم ماه مه یا همان مقدمه توافق دوم جولای، با عقب‌نشینی ارتش از موضوع بازرسی خودروها یا هر چیزی که مشخصا ممکن بود حماس با آن مخالف باشد موافقت کرده بود. در واقع در توافق قبلی که حماس دائما آن را یادآوری می‌کند، رژیم اشغالگر پذیرفته بود فلسطینی‌هایی که به شمال نوار غزه منتقل می‌شوند، اساسا افراد غیرمسلح هستند.
حالا اما نتانیاهو تعهد قبلی خود را نقض کرده و شرط نحوه اطمینان از عدم عبور افراد مسلح را مجددا مطرح می‌کند، آن هم در قالب طرحی بسیار غامض که ظن هر کسی را برمی‌انگیزد که انگیزه‌هایی فراتر از امن‌سازی غزه برای صهیونیست‌ها دارد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد پشت اصرار ایجاد کانال آب نتزاریم از سوی کابینه افراطی رژیم، از بین بردن هویت فلسطینی نوار غزه و تبدیل آن به بخشی از کریدور آبی وعده داده شده بین مدیترانه و دریای سرخ است.
مقامات اسرائیلی مورد اشاره همچنین به این رسانه گفته‌اند: «هنگامی که به راه‌حلی برای این بند می‌رسیم، نتانیاهو سریعا مانع جدیدی می‌تراشد و اینگونه است که مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت و این وضع همان زمانی است که حماس پاسخ خود را به پیشنهاد بیست‌وهفتم ماه مه ارائه کرد و ما باور کردیم که پاسخ حماس خوب است و اجازه پیشروی به سمت یک توافق را می‌دهد ولی همان لحظه پیام توضیحی از سوی نتانیاهو به دست ما رسید و ما را مجبور کرد آن را در نشست رم مطرح کنیم که این مساله باعث شد مذاکرات وارد یک گرداب عمیقی شود».
یکی از مسؤولان امنیتی یادشده به یدیعوت آحارانوت گفته است: «من نمی‌دانم سنوار (رهبر جدید حماس) به دنبال چیست؛ وزرایی [در کابینه نتانیاهو] وجود دارند و معتقدند او فقط به دنبال جنگ منطقه‌ای است و توافق برای او خوب نیست. من از آنچه این باور و اعتقاد به آن استناد می‌کند، مطمئن نیستم ولی مطمئن هستم سنوار هنگامی که به توافق تبادل اسرا در ماه نوامبر گذشته دست یافته، خوش‌بین بود؛ آن زمانی بود که معتقد بود اسرائیل هرگز درگیری را از سر نخواهد گرفت و هنگامی که شنید اسرائیل درگیری را از سر خواهد گرفت ناراحت بود. در آن موقع مشخص بود که آتش‌بس دائمی اولویت اول است. به نظرم الان هم وضعیت به همان نحو است».
* مرگ و زندگی نتانیاهو در گروی فیلادلفی
شبکه 12 تلویزیون اسرائیل که ویژه پخش اخبار است، شامگاه دوشنبه اقدام به پخش گزارشی در رابطه با سردرگمی خانواده شماری از اسرای اسرائیلی کرد. بر اساس این گزارش، خانواده شماری از اسرا که در اختیار حماس قرار دارند، روز دوشنبه جلسات جداگانه‌ای را با نخست‌وزیر و وزیر دفاع برگزار کردند. علت جداگانه بودن این جلسات هم اختلافاتی است که بین این دو وجود داشته و باعث شده آنها حاضر به نشستن پشت یک میز نباشند. در این جلسات مشخص شد با اینکه  گالانت به عنوان متصدی اصلی جنگ غزه  هیچ مشکل امنیتی برای تخلیه محور فیلادلفی (مرز رفح) ندارد اما نتانیاهو صریحا نظر نهادهای امنیتی و نظامی را در این مورد وتو کرده است. به گفته گالانت، نهاد نظامی اسرائیل به صراحت اعلام کرده می‌داند در صورت نیاز چگونه به محور فیلادلفی دسترسی یابد و خروج 6 هفته‌ای از این محور نمی‌تواند مشکل چندانی به وجود آورد. او به این خانواده‌ها  اعلام کرد از یک ماه و نیم پیش شرایط برای امضای توافق فراهم شده بود، این اطلاعات کاملا صحیح بود و برای اکنون هم صدق می‌کند. وی در آخر به ملاقات‌کنندگان توصیه کرد بهتر است نتیجه نهایی مذاکرات را در جلسه بعدی از نتانیاهو جویا شوند.
وقتی ساعتی بعد خانواده‌های اسرا با نتانیاهو ملاقات می‌کنند، از او می‌شنوند او هرگز حاضر به پذیرش درخواست مربوط به عقب‌نشینی از محور فیلادلفی نخواهد بود. وی اعلام کرده «مگر آنکه از روی جنازه من برای تخلیه محور فیلادلفی عبور شود» و باید اول او را بکشند، بعد از روی جنازه‌اش این عقب‌نشینی را انجام دهند. نخست‌وزیر با اشاره ضمنی به اظهارات وزیر جنگ کابینه‌اش تاکید کرده است: «برای او نظرات نهادهای نظامی در این رابطه اصلا اهمیتی ندارد».
* حماس مخالف شروط جدید نتانیاهو 
در همین رابطه باسم نعیم، یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد حماس هرگز شروط جدیدی را که نتانیاهو به طرح پیشنهادی دوم جولای اضافه کرده، نمی‌پذیرد. وی با تاکید بر اینکه هیات حماس همانند اجلاس دوحه در مذاکرات قاهره نیز مشارکت حضوری ندارد به شبکه قطری العربی گفت: «اظهارات جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تلاشی برای توهم‌فروشی برای سرپوش نهادن بر جنایات رژیم صهیونیستی است. ما آماده مذاکره بر سر توافقات صورت گرفته در دوم جولای گذشته هستیم».
نعیم ادامه داد: «ما هرگز شروط جدیدی را که نتانیاهو به طرح پیشنهادی دوم جولای اضافه کرده، نمی‌پذیریم».
این رهبر حماس بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که واشنگتن در حال وارد کردن فشار رسانه‌ای بر مقاومت است و اساسا این ایده رژیم صهیونیستی است که در سطح رسانه‌ای مذاکره کند نه به صورت واقعی و برای رسیدن به نتایج ملموس.
***
جنایت صهیونیست‌ها در  طولکرم
رژیم صهیونیستی در جنایتی جدید، این بار در شمال کرانه باختری اردوگاه نورشمس در  شهر طولکرم را بمباران کرد. 
منابع فلسطینی اعلام کردند در بمباران هواپیماهای رژیم اسرائیل حداقل 5 نفر شهید و تعدادی مجروح شدند. طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین، در مجموع از اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون ۶۳۲ نفر در کرانه باختری به دلیل اقدامات ارتش اشغالگر شهید شده‌اند. به گزارش روزنامه عبری  یدیعوت آحارانوت، متعاقب این جنایت رژیم، مردم طولکرم اقدام به تظاهرات گسترده علیه اشغالگران کرده و حمله  به اردوگاه نور شمس را محکوم کردند.  در همین حال، اشغالگران در شهر إذنا در کرانه باختری فلسطین اقدام به شلیک گلوله کردند که بر اثر آن ۲ نفر زخمی شدند. نظامیان صهیونیست همچنین به شهر ترمسعیا در شمال رام‌الله یورش بردند. ارتش اشغالگر  5 نفر از این جوانان شهید را که از نیروهای مقاومت فلسطین بودند، در یک خانه‌ هدف قرار داد. بنا به ادعای صهیونیست‌ها، 3 نفر از این 5 شهید عضو گردان‌های القسام بودند که در جریان تبادل اسرا بین حماس و رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه آزاد شده بودند که صهیونیست‌ها در یورش بامدادی آنها را به شهادت رساندند.  جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در واکنش به این حمله و یورش اعلام کرد: «جنایت طولکرم نشان می‌دهد اشغالگران دست به قتل‌عام علیه ملت ما در کرانه باختری زده‌اند کما اینکه این جنایت و قتل‌عام را در غزه مرتکب می‌شوند». حماس، جهاد اسلامی و فتح نیز با صدور بیانیه‌هایی، شهادت این شهدای مبارز جوان را گرامی داشتند.

 


Page Generated in 0/0055 sec