printlogo


کد خبر: 290682تاریخ: 1403/6/7 00:00
یادداشت روز
آقای پزشکیان! جبران کنید

امیرعباس نوری: روایت رهبر انقلاب از جلسه مشورتی آقای رئیس‌جمهور درباره وزرای پیشنهادی کابینه، نشان داد روایت آقای پزشکیان از این دیدار در روز رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی، یک روایت غیردقیق و مخدوش بوده است. رهبر انقلاب روز گذشته در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت چهاردهم با ایشان، درباره این موضوع فرمودند: «آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیران با بنده هم مشورت کردند. من خب! بعضی از افرادی که تعدادی که می‌شناختم یا صلاحیت آنها از طرق مورد وثوق به ما رسیده بود؛ اینها را تایید کردم. بعضی‌ها را هم تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم؛ گفتم نظری نسبت به آنها ندارم. خب! بحمدالله ایشان توانستند انتخاب را انجام دهند و مجلس را هم قانع کنند و این موفقیت بزرگی بود و خدا را سپاس می‌گوییم».
این اظهارات رهبر انقلاب دارای چند نکته مهم است: 
1- جلسه آقای پزشکیان با رهبر انقلاب درباره وزرای پیشنهادی، یک جلسه مشورتی بوده است. 
2- رهبر انقلاب برخی وزرای پیشنهادی را می‌شناختند که نظر ایشان درباره این وزرا، تایید یا تاکید بر حضور آنها در کابینه بوده است.
3- رهبر انقلاب تعداد بیشتری از گزینه‌های کابینه پیشنهادی را نمی‌شناختند و درباره آنها نیز نظری مطرح نکردند.
یعنی در واقع آقای پزشکیان فهرست وزرای پیشنهادی خود را خدمت رهبری برده و از ایشان خواسته درباره این گزینه‌ها اظهارنظر کنند. رهبر انقلاب برخی گزینه‌ها را می‌شناختند و آنها را تایید کردند و نسبت به حضور برخی از آنها در دولت نیز تاکید کردند و درباره تعداد بیشتری از وزرای پیشنهادی که نمی‌شناختند، اظهارنظر نکردند. خب! این رویه‌ای بوده که قبل از آقای پزشکیان نیز وجود داشته است و روسای جمهور نظر مشورتی رهبر انقلاب درباره وزرای پیشنهادی را جویا شده‌اند اما آقای پزشکیان به هر دلیلی، برآورد اشتباه و همین‌طور روایت ناقصی از این دیدار را در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی مطرح کرد. 
اجازه بدهید صحبت‌های پزشکیان در روز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس را مرور کنیم: «وزیر ارشاد؟ وزیر ارشاد که دیگه اصلا... نمی‌آمد. آقا بهش دستور داده اومده. حالا من نمی‌خوام این حرف‌ها رو بزنم. چرا من رو وادار می‌کنید مثلا حرفی بزنم؟ ایشان (صالحی) را صدا کردم آمد، هی می‌گفت نه! نه! رفت. رفتم خدمت آقا گفتم این لیسته؛ اینها هستند. گفتم اون (صالحی) نیامد. تلفن رو گرفت گفت بهش بگید پاشو بیاد. یعنی اینجوری نیست. من می‌خوام بگم هماهنگ شدیم اومدیم اینجا. شما بپذیرید از ما. همه این عزیران را. خانم صادق‌مالواجرد را اصلا خود آقا گفتن که باشه. آخه چرا دارید منو وادار می‌کنید یه چیزایی که نباید بگم، بگم. همه این عزیزان با هماهنگی، با به اصطلاح تفاهم اومدن اینجا. خیلی از آدم‌هایی که یه ذره شک توش بود ما بدون اینکه بگیم نیاوردیم تو لیست‌ها».
خب! با وجود ادبیات خاص آقای پزشکیان و ضعف وی در بیان منظم و منسجم ولی منظور و مراد اظهارت وی در مجلس کاملا مشخص است. آقای پزشکیان درباره نظر رهبر آقا درباره وزرای پیشنهادی به گونه‌ای صحبت کرده که برخی نمایندگان به این نتیجه برسند همه وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان مورد تایید رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند، در حالی که روایت روز گذشته رهبر انقلاب نشان می‌دهد رهبر انقلاب بیشتر از نیمی از کابینه را نمی‌شناختند و درباره آنها نظری نداده‌اند.  
بله! آقای پزشکیان دروغ نگفتند اما روایت را به ‌گونه‌ای مطرح کردند که تصور شد همه وزرای پیشنهادی مورد تایید یا تاکید رهبر انقلاب قرار گرفته‌اند. از این جهت ایشان قطعا در روایت خود از جلسه مشورتی با رهبر انقلاب درباره اعضای کابینه، تقلب کرده‌اند و باید بابت این اقدام حتما عذرخواهی کنند. خود آقای پزشکیان می‌داند اظهاراتش در مجلس چگونه ماهیت جلسه با رهبر انقلاب را قلب کرده است و این روایت چه تاثیری روی رای نمایندگان داشته است. همین‌طور آقای پزشکیان خوب می‌داند 70 درصد وزرای پیشنهادی، محصول کمیته‌های شورای راهبری خود او هستند اما اظهارات او در مجلس به ‌گونه‌ای بوده که انگار وزرای پیشنهادی او در جلسه با رهبر انقلاب تعیین شده‌اند! خب! این ظلم بزرگی به رهبر انقلاب و یک اقدام غیرصادقانه بود.
نکته مهمی که آقای رئیس‌جمهور باید مد نظر قرار دهد، این است که این روایت غیردقیق از دیدار با رهبر انقلاب، حتما یک نقطه ضعف حرفه‌ای در مدیریت سیاسی ایشان ثبت خواهد شد، چرا که در وهله نخست، در کسوت ریاست‌جمهوری روایتی غیردقیق از جلسه با رهبر انقلاب مطرح کرد،...
ثانیا این ذهنیت را در بین نخبگان و حتی اعضای کابینه خود ایجاد کرد که رئیس‌جمهور برای طرح برخی مسائل مهم و حساس، طرف مشورت مناسبی نیست و غیرقابل اعتماد است. این واقعیات را خود اصلاح‌طلبان و هواداران پزشکیان نیز مطرح کردند. غلامحسین کرباسچی بلافاصله پس از اظهارات پزشکیان در مجلس در توئیتی نوشت: «[اگر] رازی داشتید به پزشکیان بگویید».
به هر حال روایت مخدوش و ناقص از دیدار با رهبری و نظر رهبر انقلاب درباره گزینه‌های کابینه پیشنهادی، یک نقطه ضعف برای آقای پزشکیان به حساب آمد. البته شاید نگاه واقع‌بینانه این است که آقای پزشکیان به دلیل ضعف بنیه سیاسی و همین‌طور نداشتن تجربه مدیریتی و حاکمیتی و همچنین شخصیت متفاوتی که دارد، فعلا از رعایت این ملاحظات بویژه نقل قول از بزرگان، عاجز است اما حتما باید در ادامه به فکر اصلاح این رویه باشد. هرچند که قطعا آقای پزشکیان نباید فراموش کند بابت نقل قول غیردقیق از رهبر انقلاب درباره اعضای کابینه پیشنهادی، حتما باید عذرخواهی کند. برای رئیس‌جمهوری که یکی از ویژگی‌هایش در افکار عمومی، صداقت است، این ماجرا، یک امتیاز منفی تلقی خواهد شد. 
در پایان، البته فراموش نمی‌کنیم رهبر انقلاب رای اعتماد مجلس به همه وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان را یک موفقیت برای دولت تلقی کردند تا آنجا که ایشان این موفقیت را شایسته شکرگزاری به درگاه خداوند متعال دانستند.

Page Generated in 0/0048 sec