printlogo


کد خبر: 290693تاریخ: 1403/6/7 00:00
«وطن امروز» علل و نحوه تأثیر نوسانات قیمت انس جهانی بر بازار فلزات گرانبها را بررسی کرد
طلا همچنان طلا می‌ماند

گروه اقتصادی: نوسانات قیمت انس جهانی طلا همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای مالی شناخته می‌شود. طلا به عنوان یک دارایی امن در شرایط اقتصادی و سیاسی نامطمئن، در اقتصاد جهان مورد توجه ویژه قرار دارد و تغییرات قیمتی آن می‌تواند نشان‌دهنده چگونگی تحولات اقتصادی جهانی باشد.
در سال‌های اخیر، عواملی چون سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی بزرگ، نرخ بهره، تورم و تحولات ژئوپلیتیکی بر قیمت طلا اثرگذار بوده‌اند. در بازار جهانی، قیمت انس طلا به طور مداوم تحت تأثیر تغییرات در سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا و شاخص‌های اقتصادی مهم مانند تورم و بیکاری قرار دارد. تا جایی که افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند منجر به کاهش قیمت طلا شود، زیرا سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌هایی با بازدهی بالاتر می‌روند. در مقابل، در زمان‌های عدم اطمینان اقتصادی یا افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی امن افزایش یافته و قیمت آن بالا می‌رود.
در ایران نیز بازار طلا و سکه شدیدا تحت تأثیر قیمت انس جهانی و نرخ ارز قرار دارد. نوسانات قیمت دلار در بازار داخلی می‌تواند اثر مستقیمی بر قیمت طلا و سکه داشته باشد. افزایش قیمت دلار منجر به افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی می‌شود و برعکس. علاوه بر این، تغییرات در سیاست‌های اقتصادی و مالی داخلی نیز می‌تواند بر قیمت طلا تأثیرگذار باشد.
* هیچ‌کس پیش‌بینی  نمی‌کرد انس جهانی تا این مقدار صعودی شود
یوسف تقی‌زادگان، رئیس اتحادیه طلا و جواهرات مشهد و کارشناس بازار سکه و طلا در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره پیش‌بینی روند قیمت انس طلای جهانی و آثار آن بر قیمت طلا به نسبت سایر بازارهای هم‌عرض از جمله قیمت دلار و تأثیر این بازارها بر قیمت طلا و سایر مبناهای اقتصادی اظهار کرد: در نیم سال گذشته هیچ‌کس پیش‌بینی  نمی‌کرد قیمت انس جهانی طلا تا این مقدار صعود داشته باشد.
* 2 مقوله که موجب رشد انس جهانی قیمت طلا شد
وی ادامه داد: 2 مقوله موجب شد انس جهانی تا این حد تغییر قیمت داشته باشد. یکی از این عوامل انتخابات ایالات متحده بود که موجب شده سرمایه‌داران آمریکایی به شکل باورنکردنی به خرید طلا رو آورند، زیرا آنها می‌دانند با روی کار آمدن ترامپ به واسطه روحیه‌ جنگ‌طلبی که دارد ممکن است آشوبی پس از وی ایجاد شود و عامل دیگر تشدید مشکلات موجود در خاورمیانه بود که باعث افزایش مجدد قیمت طلای جهانی شد، زیرا پس از ترور شهید هنیه علاوه بر مشکلات موجود، تنش در خاورمیانه تشدید شد.
تقی‌زادگان در ادامه گفت: اکنون اما در داخل کشور مدتی است که قیمت دلار ثبات پیدا کرده و قیمت آن تنزل یا تشدید زیادی را نشان نداده است و حتی در مقاطعی کاهش قیمت را هم تا حدی نشان داده که اگر این اتفاق نمی‌افتاد تاکنون طلا به گرمی 3 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هم می‌رسید ولی این کنترل قیمت ارز در شرایط کنونی موجب این شده تا انس طلا در همان محدوده 2 هزار و ۵۱۸ دلار در کشور تثبیت شود و دلار هم که در محدوده زیر ۵۹هزار تومان باقی مانده است.
* پیش‌بینی نمای کلی بازار طلا
وی درباره نمای کلی بازار طلا در داخل کشور گفت: در صورتی که شرایط بحران و جنگ در خاورمیانه تشدید شود و تنش به نقاطی دیگر از این منطقه کشانده شود با اطمینان می‌گویم شاهد جهش قیمت انس جهانی و اثرات مخرب قیمتی آن در بازار داخل کشور خواهیم بود که قیمت طلا در کشور را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد ولی در شرایط عادی از لحاظ کارشناسی چشم‌انداز افزایش خاصی حداقل در کوتاه‌مدت و میان‌مدت وجود ندارد.
این فعال حوزه فلزات گران‌بها افزود: انس جهانی در شرایط کنونی بعید است از 2 هزار و ۶۰۰ دلار بیشتر افزایش یابد و در شرایط عادی چون قیمت طلای جهانی با نهایت شیب خود افزایش را ثبت کرده، احتمالا در میان مدت این رشد قیمت با شیب منطقی و بسیار کم افزایش‌های کوچکی را ثبت خواهد کرد.
* سیاست خرید و فروش طلا در بازار کنونی چگونه است؟
تقی‌زادگان در پیشنهاد به خریداران و کسانی که قصد تبدیل پول به طلا را دارند، تصریح کرد: نیازمندان به مصرف طلا بهتر است خرید خود را انجام دهند و کسانی هم که برای حفظ سرمایه می‌خواهند طلا خریداری کنند بدانند که طلا کاهش چندانی نخواهد داشت.
وی گفت: طلا پشتوانه همه کالاهاست، پس اگر با نگاه بلندمدت طلا خرید کنید در نهایت سود خواهد داشت ولی اگر برای مدت کوتاهی می‌خواهید پول خود را به طلا تبدیل کنید، بنده این پیشنهاد را به شما نمی‌کنم، زیرا طلا در بلندمدت است که سودده خواهد بود.
آخرین بررسی‌های بازار طلا و فلزات گران‌بها نشان از این موضوع دارد که اگر چه گزارش آخرین جلسه فدرال رزرو انتظارات کاهش نرخ بهره در سپتامبر را تقویت کرده است اما بازار طلا همچنان در اوج خود به سر می‌برد و معامله‌گران چشم به سخنرانی جروم پاول دوخته‌اند تا از چشم‌انداز نرخ بهره مطلع شوند.
افزون بر این، تداوم تنش‌های جنگی در خاورمیانه و اوکراین نیز تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن را افزایش داده است. بحران‌های سیاسی و نظامی همواره باعث جذابیت هر چه بیشتر طلا برای سرمایه‌گذاران شده است.
در مجموع، به نظر می‌رسد طلا در آینده نیز به عنوان گزینه‌ای ایمن و مطمئن برای حفظ ارزش دارایی‌ها مطرح باشد، هر چند روش‌های سرمایه‌گذاری بر آن به استراتژی هر فرد بستگی دارد.

Page Generated in 0/0046 sec