printlogo


کد خبر: 290694تاریخ: 1403/6/7 00:00
اخبار

تجارت بدون نفت با همسایگان به ۲۷ میلیارد دلار رسید
تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه سال جاری با ۱۶ درصد افزایش به ۲۶ میلیارد و ۸۵۷ میلیون دلار رسید.
میزان وزنی تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه ۴۳ میلیون و ۵۷۹ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
۵ کشور امارات عربی متحده، ترکیه، عراق، پاکستان و فدراسیون روسیه، ۵ کشور اول شریک تجاری ایران در بین کشورهای همسایه در این مدت بودند.
در این مدت تجارت بدون نفت ایران با امارات عربی متحده ۱۱ میلیارد دلار، ترکیه ۶ میلیارد دلار، عراق 4.8 میلیارد دلار، پاکستان 1.1 میلیارد دلار و فدراسیون روسیه ۹۶۹ میلیون دلار بوده است. از مجموع تجارت بدون نفت ایران با ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه امسال ۳۴ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۰۲ میلیون دلار به این کشورها صادر و ۹ میلیون و ۴۶۱ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار وارد شد.
صادرات غیرنفتی ایران به ۱۵ کشور همسایه در ۵ ماهه سال جاری به لحاظ وزن ۱۱ درصد و از حیث ارزش ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این مدت واردات کالا از کشورهای همسایه به لحاظ وزن ۱۰ درصد و از حیث ارزش ۱۳ درصد رشد داشته است.
***
حق استفاده از مشوق‌های مالیاتی برای مؤدیان محفوظ است
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه حق استفاده از مشوق‌های مالیاتی برای مودیان محفوظ است، گفت: خارج از اختیار بودن انجام تکالیف توسط مؤدیان نباید منجر به ایجاد محدودیت برای اعمال مشوق‌های قانونی به آنان شود. سیدمحمدهادی سبحانی اظهار کرد: بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، شرط برخورداری از نرخ صفر و هر گونه معافیت یا مشوق‌های مالیاتی، ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک در موعد مقرر و به ترتیبی است که سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند، اما در راستای بهره‌مندی حداکثری مؤدیان از تسهیلات و مشوق‌های قانونی، چنانچه ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک توسط مؤدیان در مهلت تعیین‌شده خارج از اختیار آنان باشد و صحت این موضوع توسط مراجع بعدی به اثبات برسد، حق استفاده از معافیت‌ها، نرخ صفر و مشوق‌های مالیاتی همچنان برای مودی محفوظ است.
وی افزود: همچنین امکان ایجاد اعتراض نسبت به برگ تشخیص‌های صادره در راستای اظهارنامه‌های برآوردی تولیدی درباره مؤدیانی که بنا به شرایط خاص موفق به ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت مقرر نشده‌اند، در نظر گرفته شده است.

Page Generated in 0/0063 sec