printlogo


کد خبر: 290703تاریخ: 1403/6/7 00:00
بذرپاش در مراسم تودیع دستاورد‌های وزارت راه و شهرسازی را روایت کرد
رشد ۵۷ درصدی ترانزیت

گروه اقتصادی: وزیر سابق راه و شهرسازی در آیین معارفه «فرزانه صادق‌مالواجرد» به عنوان وزیر راه دولت چهاردهم به تشریح گزارش عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در ۳ سال گذشته طبق آمار رسمی، بخش مسکن از رشد منفی 6.9 در سال ۱۴۰۰ به مثبت 7.1 در سال ۱۴۰۲ رسید.
مهرداد بذرپاش در آیین تودیع و معارفه وزیر جدید راه و شهرسازی به تشریح گزارشی از عملکرد دوره مسؤولیت خود پرداخت و توضیح داد: رشد تشکیل سرمایه ثابت در بخش مسکن و ساختمان به گواه مرکز آمار از منفی 13.9 در سال ۹۹ به مثبت 3.1 در سال ۱۴۰۳ رسید.
وی افزود: ۱۰۰ هزار قطعه زمین شامل ۵۰ هزار قطعه در شهر و ۵۰ هزار قطعه در روستاها تأمین شد و در مدار ساخت قرار گرفت. از ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر که به دولت سیزدهم به ارث رسیده بود ۱۳۸ هزار واحد امسال تحویل مردم شد.
وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: احداث ۲۷ شهر ساحلی در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید که عملیات اجرایی ۳ شهر آغاز شده و در مجلس شورای اسلامی مصوب شد سرمایه بانک مسکن به عنوان نهاد مولد مسکن در کشور ۱۰۰ همت افزایش یابد.
* ثبت ۸۵۰ هزار قرارداد در سامانه خودنویس
بذرپاش در ادامه سخنان خود درباره بازار اجاره مسکن گفت: سامانه «خودنویس» برای ساماندهی بازار اجاره مسکن راه‌اندازی شد که تاکنون از ثبت ۸۵۰ هزار قرارداد عبور کرده است، همچنین قانون مالیات بر خانه‌های خالی که تصویب آن به قبل از انقلاب بازمی‌گردد و اجرایی نشده بود، اجرا شد.
وی یادآور شد: قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن برای نخستین بار در دوران دولت سیزدهم، توسط مجلس شورای اسلامی و قوانین الزام به تنظیم سند رسمی به تصویب رسید.
وی افزود: در زمینه بافت فرسوده با صدور ۹۶ هزار پروانه ساختمانی در سال ۱۴۰۲ رکورد جدیدی در کشور به ثبت رسید که جز با همکاری شهرداری‌ها انجام نمی‌شد.
* رشد ۵۷ درصدی ترانزیت
وزیر سابق راه و شهرسازی در ادامه همچنین گزارشی از اقدامات حوزه حمل‌و‌نقل ارائه و اظهار کرد: در بخش حمل‌ونقل، کلان‌پروژه «ایران راه» در این بخش تعریف و مجموع پروژه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ذیل کلان پروژه ایران راه اجرایی شد. در همین راستا رکورد ترانزیت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۷ درصد رشد کرد و به 17.7 میلیون تن رسید.
* رفع ۱۹۱۱ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای
وی افزود: در 3 سال گذشته ۳۲۷ کیلومتر آزادراه، 3 هزار و ۵۸۶ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی، بیش از 7 هزار و ۴۲۵ کیلومتر راه روستایی و ۸۵۱ کیلومتر راه‌آهن به بهره‌برداری رسید، همچنین یک‌هزار و ۹۱۱ نقطه حادثه‌خیز رفع و ۳ هزار و ۸۸۶ واگن باری به ناوگان ریلی کشور اضافه شد.
بذرپاش با بیان اینکه عملیات ساخت فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از محل استجازه رهبری آغاز شد که می‌تواند در دولت چهاردهم به بهره‌برداری برسد، گفت: در حوزه بنادر و دریانوردی نیز ظرفیت اسمی بنادر به ۲۹۶ میلیون تن و ظرفیت کانتینری به ۷۰۰ هزار TEU افزایش یافت، همچنین احیای خلیج گرگان، لایروبی کانال آشوراده و توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب انجام شد. 
وی در ادامه به برگزاری کمیسیون‌های مشترک با کشورهای سوریه، امارات، ترکیه و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و افزود: در این دوره ستاد مراکز لجستیک کشور و ستاد ملی ترانزیت تعیین‌تکلیف شدند و دبیرخانه این ستادها در وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت. وزیر سابق راه و شهرسازی یادآور شد: آیین‌نامه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در این وزارتخانه، ابلاغ و ۱۰ کنسرسیوم تشکیل شد که امیدواریم این اقدام نیز ادامه یابد.
***
وزارت راه و شهرسازی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره جایگاه این وزارتخانه در اقتصاد کشور گفت: بخشی از تحقق هدف‌گذاری برای دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی به بخش مسکن و این وزارتخانه بستگی دارد، همچنین حوزه ترانزیت و کریدورها و فعال‌سازی اقتصاد کشور که یکی از ارکان مهم حمل‌و‌نقل است نیز به همین وزارتخانه ارتباط دارد و وزارت راه و شهرسازی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است. 
وی با اشاره به نام‌گذاری دولت چهاردهم به نام «وفاق ملی»، خاطرنشان کرد: معاونان وزارتخانه از زمان آقایان آخوندی، اسلامی و مرحوم قاسمی در مسؤولیت‌های خود حضور داشتند و به این مساله افتخار می‌کنم. برخلاف ادعای برخی رسانه‌ها، جدایی خانم صادق مالواجرد از این وزارتخانه بر پایه عزل نبوده بلکه به درخواست خود وی بوده است و در این مسیر برای او آرزوی موفقیت دارم.  
بذرپاش خطاب به رئیس‌جمهوری نیز گفت: وزیر راه و شهرسازی به کمک رئیس‌جمهوری به لحاظ معنوی و برای رفع موانع نیاز دارد. وی افزود: با توجه به اینکه همکاران ما در ایام مختلف سال مانند نوروز، حج و اربعین مشغول خدمت‌رسانی هستند، حمایت رئیس‌جمهوری ضامن پیشرفت کارها در بسیاری از امور است.

 


Page Generated in 0/0050 sec