printlogo


کد خبر: 290704تاریخ: 1403/6/7 00:00
محمد‌جواد ظریف دوباره پست معاونت راهبردی رئیس‌جمهور را پذیرفت
چرا رفتی؟ چرا برگشتی؟

گروه سیاسی: محمدجواد ظریف دیروز طی پیامی از بازگشت خود به معاونت راهبردی رئیس‌جمهور خبر داد. ظریف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز اعضای دولت در شرایطی به ملاقات مقام معظم رهبری رفتند که بالاترین حضور بانوان و اقوام و مذاهب در هیات دولت نشانگر صداقت و شجاعت رئیس‌جمهور محترم در عمل به وعده‌های انتخاباتی بود که امیدوارم به همین شکل ادامه یابد و وفاق ملی بر پایه توسعه انسان‌محور و مردم‌بنیاد حاصل آن باشد».
ظریف افزود: «بنده و همکارانم در شورای راهبری و کمیته‌ها افتخار داریم که نزدیک به 70 درصد وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و بسیاری از معاونان وزرا و سازمان‌ها نتیجه پیشنهادهای کارشناسی این روند شفاف و مشارکت‌پذیر بود. ان‌شاءالله با رفع کاستی‌ها این روش نهادینه شود».
وی همچنین نوشت: «پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدبرانه ریاست محترم جمهوری و با دستور کتبی ایشان، با توکل به خدا و امید به همراهی و راهنمایی مردم بزرگوار، انجام وظیفه در معاونت راهبردی رئیس‌جمهور را ادامه خواهم داد. از حضور دیرهنگام در دیدار رهبری پوزش می‌خواهم».
فاصله قهر و آشتی‌های ظریف که ید طولایی در این باره دارد، اکنون به حدود ۲ هفته تنزل یافته است! او که 11 مردادماه طی حکمی از سوی مسعود پزشکیان به معاونت راهبردی رئیس‌جمهور منصوب شده بود، تنها 10 روز در این سمت ماند و بلافاصله بعد از آنکه رئیس‌جمهور اسامی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه داد، او نیز طی پیامی که در صفحه ایکس خود منتشر کرد، از استعفا و خداحافظی خود از دولت خبر داد.
شاه بیت پیام خداحافظی (بخوانید قهر) ظریف از دولت این بود: «امروز جناب دکتر پزشکیان وزرای دولت چهاردهم را به مجلس معرفی فرمودند که برای همگی آرزوی موفقیت دارم. از 19 وزیری که امروز معرفی شدند، 3 نفر نامزد نخست، ۶ نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها یا شورای راهبری بودند...» و این یعنی وزیر اسبق خارجه کشورمان از اینکه نظرات شورای راهبری چندان در تعیین کابینه تاثیرگذار نبوده ناراحت است.
همچنین او در بخش دیگری از پیام نسبتا طولانی خود نوشته بود: «البته از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از اینکه نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آنگونه که وعده داده ‌بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام». 
بعد از استعفای ظریف و حرف و حدیث‌های پیرامون آن، همین ترکیب کابینه که او چندان از آن «رضایت» نداشت به مجلس رفت و همگی رای اعتماد نمایندگان مردم را گرفتند.
دیروز هم که رئیس‌جمهور به همراه اعضای کابینه برای نخستین دیدار به حضور مقام معظم رهبری رسیدند، ظریف پیام آشتی خود را منتشر کرد. حال سوال این است: مگر چه تغییری در ترکیب کابینه انجام شده که حالا ظریف در پیام آشتی خود می‌نویسد: «نزدیک به 70 درصد وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و بسیاری از معاونان وزرا و سازمان‌ها نتیجه پیشنهادهای کارشناسی این روند (شورای راهبری) شفاف و مشارکت‌پذیر بود». اگر 70 درصد وزرا و معاونان نتیجه پیشنهادهای شورای راهبری بود، علت قهر ظریف چه بود؟ و اگر او از ترکیب کابینه رضایت ندارد، به وضوح مشخص کند کابینه و ترکیب کنونی دولت (اعم از معاونان و...) چه تغییری از زمان قهر او داشته‌ که حالا منجر به آشتی دوباره ظریف شده است؟

Page Generated in 0/0052 sec